استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت ایجاد ۵۰ هزار فرصت شغلی، تاکید کرد: ایجاد هر فرصت شغلی نیاز به حدود یک میلیارد سرمایه‌گذاری دارد که البته صنعت گردشگری جزو صنعت‌های زودبازدهی است که به سرمایه‌گذاری با مبالغ بالایی نیاز ندارد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از روابط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی محمدرضا پورمحمدی در مراسم تجلیل از خادمان سفر این استان با بیان این که ایران جزو پنج کشورهای مطرح دنیا از نظر منابع غنی فرهنگی، آثار باستانی و گردشگری است، گفت: این کشور پتانسیل زیادی در جهت توسعه گردشگری و کسب درآمد از آن دارد و هم چنین امکان توسعه انواع گردشگری از قبیل گردشگری فرهنگی، تجاری، تاریخی، ورزشی، طبیعت گردی و … در ایران و از جمله استان آذربایجان شرقی می تواند نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.
وی به آمارهای جهانی گردشگری اشاره کرد و توضیح داد: کشور فرانسه سالانه حدود ۸۰ میلیون گردشگر و دیگر کشورهای اروپایی حداقل ۲۰ میلیون گردشگر را پذیرا هستند. در ایران نیز بیشترین تعداد گردشگران خارجی مربوط به سال ۹۵ است که حدود ۴ میلیون نفر بوده است و این ها نشان می دهد که باید در جهت معرفی داشته های فرهنگی و تاریخی کشورمان بیشتر تلاش کنیم.
وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۰ حدود ۶۵۷ میلیون گردشگر و در سال ۲۰۱۲ حدود یک میلیارد گردشگر در سراسر جهان سفر کرده اند و بر اساس پیش بینی در سال ۲۰۲۰ حدود ۱/۶ میلیارد نفر با دو میلیارد گردش مالی خواهد بود. حال با این حجم زیاد گردشگران، سهم ایران کجاست؟
پور محمدی تاکید کرد: اگر به دنبال اقتصاد بدون نفت هستیم، گردشگری بهترین گزینه است که در کنار آورده اقتصادی خود، در عرضه داشته های فرهنگی و حتی حفظ زیست بوم نقش مهمی دارد. گردشگران برای دیدن لونا پارک به ایران سفر نمی کنند بلکه آنان برای دیدن ارگ، سلطانیه و دیگر بناهای ارزشمند تاریخی راهی سرزمین ما می شوند.
وی با بیان این که استان آذربایجان شرقی هزار و ٨٠٠ اثر ثبت ملی را در خود جای داده است، گفت: این استان ظرفیت ها و پتانسیل های بسیاری دارد که باید از آن بهره برد. گاهی تصاویری از حافظیه و سعدیه در شبکه های مجازی دیده می شود که پر از جمعیت است و متاسفانه در تبریز، محوطه مقبره الشعرا همانند زندان هارون الرشید به نظر می رسد. البته قبول دارم که عملیات عمرانی این مسائل را هم دارد ولی باید برنامه ریزی و فاز بندی درستی شود.