مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با بیان اینکه این استان با پنج هزار و ۵۳۴ تعاونی رتبه چهارم کشور به لحاظ تشکیل شرکت تعاونی را دارد، تاکید کرد که تعاونی موثرترین بخش در ایجاد و استمرار رونق تولید و اقتصاد در جامعه محسوب می‌شود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا، سهراب مختاری چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفت: بانک توسعه تعاون سال گذشته ۶۵۰ میلیاردتومان تسهیلات به متقاضیان در فارس اعطا کرده که ۱۲۰ میلیارد تومان آن صرف رونق تولید شده است.
وی اضافه کرد: سال گذشته ۸۰ میلیاد تومان در قالب اشتغال روستایی مصوب و ۶۰ میلیارد تومان آن پرداخت شد و همچنین در بخش فراگیر ۵۰ میلیارد تومان مصوب و ۳۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است .
مختاری گفت: در بخش تعاونی‌های مسکن استان فارس به یک الگوی خوب در کشور تبدیل شده و این موضوع سرمایه اجتماعی مطلوبی ایجاد کرد.
وی موفقیت بخش تعاونی مسکن را در گرو همکاری شهرداری‌ها دانست و گفت: موفقیت تعاونی مسکن میسر نیست مگر اینکه شهرداری این بخش را ویژه ببیند، زیرا تعاونی ها بزرگ ترین مشتریان شهرداری بوده و بیشترین ساخت و ساز ها توسط تعاونی ها انجام می شود .
سهرابی با تاکید براینکه مدیریت ارشد استان می‌تواند در بحث رونق تولید روی بخش تعاون حساب کند، گفت: بخش تعاون فراگیر و پای کاری است و بی ادعا و مخلص می تواند در خدمت مردم قرار بگیرد .
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در اتاق تعاون فارس نظارت بر فعالیت شرکت های تعاونی برای این حائز اهمیت است که ساختار تعاونی ها قبل از اینکه یک ساختار اقتصادی باشد یک ساختار اجتماعی است یعنی منابع و سرمایه افراد زیادی در اختیار تعداد اندکی از مدیران قرار می گیرد .
رئیس اتاق تعاون استان فارس نیز با تاکید بر اینکه درگیری بخش تعاون با حوزه اقتصاد مردمی یکی از ظرفیت های بزرگ تعاون است، خواستار توجه ویژه مدیریت ارشد و سایر بخش‌های استان به حوزه تعاون در گفتمان‌ها و جلسات اقتصادی شد و گفت: ۱۳ بند از سیاست های اقتصاد مقاومتی به حوزه تعاون مرتبط است .
فرهنگیان خاطر نشان کرد: اتاق تعاون به عنوان پارلمان گفتمان سازی و دنبال کننده خواسته های بخش بزرگ تعاون اجرای نقش می‌کند و می‌توان گفت بخش تعاون یک دولت بسیار کوچک است .
وی ادامه داد: شان حضور اتاق تعاون برای حمایت از بنگا های کوچک و متوسط با درامدهای ضعیف و متوسط است و معتقدیم تعاون یک اژدهای خفته است که اگر بیدارشود می تواند تاثیرات بزرگی اقتصادی را ایجاد کند .
مجتبی محلاتی دبیر اتاق تعاون استان فارس نیز به اهم فعالیت های اتاق تعاون اشاره و اضافه کرد: ثبت شرکت، تغییرات، نظارت بر مجامع، صدور گواهی فعالیت، برگزاری کلاس های آموزشی در حوزه های مختلف تعاون، صدور کارت بازرگانی و برگزاری کمیسیون های متعدد اعم از حمل و نقل، فرش دستباف، توسعه تجارت و صادرات غیرنفتی، امور نمایشگاهی، کشاورزی و صنایع غذایی و تبدیلی، آبزیان دام و طیور و کمیسیون تخصصی مسکن از جمله فعالیت ها و خدمات اتاق تعاون است .
محلاتی اضافه کرد: اتاق تعاون فارس به عنوان بزرگترین تشکل غیر دولتی بخش تعاون با همکاری دستگاه قضایی استان توانست در مدت کوتاهی اعتبار و اعتماد به مرجع داوری را قوت بخشد و رسیدگی به پرونده ها را در کوتاه ترین زمان با حداقل میزان خطا به سرانجام برساند .
دبیر اتاق تعاون استان فارس تاکید کرد: اتاق تعاون به عنوان بزرگ‌ترین تشکل مردمی استان فارس و کانون همبستگی و مشارکت عمومی شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌ها برای دستیابی به اهداف بخش تعاون است.
محلاتی خاطر نشان کرد: اتاق تعاون به عنوان تسهیل کننده امور تعاونی‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله صادرات محصولات تعاونی‌ها و بازاریابی برای محصولات آنها، ایجاد یک شبکه یکپارچه در ارائه مستقیم خدمات تعاونی‌ها به مصرف کنندگان و برنامه ریزی در راستای تسهیل امور مربوط به تعاونی‌های صنعتی، خدماتی، کشاورزی، مسکن و توزیعی است.