کارگروه ملی سپرآبی در تهران تشکیل و مقر آن در سازمان میراث‌فرهنگی ایجاد شد تا در حدود قوانین و مقررات کشور در زمینه‌های حمایت و حفاظت از میراث‌فرهنگی، آرشیوهای اسناد و کتابخانه‌ای و در چارچوب اساسنامه‌ای که مختص آن کمیته است، کار خود را آغاز کند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا، با امضای تفاهم‌نامه‌ی «صورتجلسه تأسیس کارگروه ملی سپر آبی ایران» چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در موزه ظروف کاخ سعدآباد، کمیته‌ی بین‌المللی سپرآبی که دفتر آن در اتریش است، سازمان میراث‌فرهنگی متعهد شد تا حداکثر شش ماه آینده این کمیته توسط سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و با مشارکت نهادهای ذیربط داخلی و هماهنگی نهادهای بین‌المللی تشکیل شود تا در زمان صلح و در صورت بروز درگیری‌های مسلحانه، بروز سوانح طبیعی و همچنین سوانح ناشی از فعالیت‌های اساسی اقدامات عملی مورد نیاز را انجام دهند.
در صورتجلسه‌ی تأسیس کارگروه ملی سپر آبی ایران، آمده است: «در اجرای قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران ناظر بر میراث فرهنگی از جمله قوانین الحاق کشور به کنوانسیون حمایت از اموال فرهنگی در صورت بروز مخاصمات مسلحانه مصوبه ۱۹۵۴ و پروتکل دوم آن، هر دو معاهده مصوب ۱۹۹۹ یونسکو؛ در راستای اهداف و مأموریت‌های قانونی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مربوط حمایت از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس و میراث طبیعی ایران؛ همچنین به منظور صیانت و حفاظت از اموال منقول و نامنقول میراث فرهنگی ایران شامل یادمان‌ها و محوطه‌ها، اموال منقول موزه‌ها و نیز بایگانی‌های اسناد و بایگانی‌های کتابخانه‌ای ایران از طریق اقدامات پیشگیرانه مربوط به زمان صلح و تدابیر و اقدامات اجرایی و عملیاتی مربوط به زمان درگیری‌های مسلحانه و بروز سوانح طبیعی همچنین بحران‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی.
با همکاری و مشارکت همه نهادهای اجرایی دولتی و عمومی غیردولتی، سازمان‌های غیر دولتی مردم نهاد و تلاش برای جلب مشارکت‌های عموم مردم.
در تعامل و همکاری مستقیم با نهادهای بین‌المللی مرتبط با موضوع، شامل کارگروه بین‌المللی سپر آبی که طبق ماده ۴۷ پروتکل دوم ۱۹۹۹ مصوب یونسکو، بعنوان نهاد مشورتی کار گروه حمایت از اموال فرهنگی در زمان درگیری مسلحانه (موضوع ماده ۲۴ پروتکل دوم) به رسمیت شناخته شده است، همچنین انجمن کارگروه‌های ملی سپر آبی.
و در چارچوب اصول منشور استراسبورگ کارگروه بین‌المللی سپر آبی – استرانسبورگ ۲۰۰۱ و توافق سپر آبی لاهه ۲۰۰۶ و سایر اسناد بین‌المللی مرتبط با موضوع که منطبق با سیاست‌ها و قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
بدینوسیله کارگروه ملی سیر آبی جمهوری اسلامی ایران تأسیس می‌شود.
کارگروه مورد نظر در راستای اهداف و پیش‌بینی‌های معاملات فوق‌الذکر و در حدود قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های حمایت و حفاظت از میراث فرهنگی آرشیوهای اسناد و کتابخانه‌ای، در چارچوب اساسنامه‌ای که مختص آن کمیته، توسط سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و با مشارکت نهادهای ذیربط داخلی و هماهنگی نهادهای بین‌المللی فوق الذکر، حداکثر تا شش ماه آینده پس از امضای این سند، تنظیم خواهد شد. در زمان صلح و در صورت بروز درگیری‌های مسلحانه بروز سوانح طبیعی و همچنین سوانح ناشی از فعالیت‌های اساسی فعالیت خواهد کرد.
حدود فعالیت کارگروه ملی سپر آبی جمهوری اسلامی ایران، شامل سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و اجرایی خواهد بود. مقر دبیرخانه کارگروه در تهران و در محل سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خواهد بود.»
با امضای این تفاهم‌نامه، «اشتفان شُلتس» – سفیر اتریش در ایران – با بیان این‌که در آوریل ۲۰۱۶ و سپس ماه می ۲۰۱۸ در ۱۰ مورد متعدد به همکاری‌ها در حوزه‌های حفاظت و اقدامات مشخص بین ایران و اروپا تاکید شد، افزود: خوشحالم که امروز گامی کوچک اما بسیار ارزشمند و نمادین با آغاز تشکیل کمیته ملی سپر آبی در راستای حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی در زمان بروز درگیری‌های مسلحانه برداشته شد.
وی با اشاره به این‌که، کمیته سپرآبی با اجرای کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه و بعد از تخریب میراث فرهنگی در جنگ جهانی دوم به تصویب رسید را مورد حمایت قرار داد، تاکید کرد: ایران با تشکیل کمیته ملی قادر خواهد بود به صورت کامل در آمادگی‌های بین‌المللی، کاهش تنش‌زا و اقدامات مشارکت بین‌الملل مشارکت فعال داشته باشد.
او با اشاره به این‌که کمیته ملی سپر آبی مجموعه‌ای از همکاری‌ها و هماهنگی‌ها بین دستگاه‌های دولتی با نمایندگان بخش‌های مختلف از جمله عملیاتی، علمی و همکاری با جامعه مدنی را تقویت می‌کند، اظهار می‌کند: این کمیته، فرهنگی جدید از همکاری بین مدیران پاسخگوی مدنی و نظامی در هنگام وقوع بحران در داخل ایران ایجاد کرده و این کشور را قادر می‌کند تا در اقدامات مشترک در منطقه و فراتر از آن‌ها، حضوری پررنگ و فعال داشته باشد.
سفیر اتریش در ایران، ادامه می‌دهد: این کمیته با رویکرد کاملاً دولتی که بخش مدنی و نیروهای نظامی را در کنار هم قرار می‌دهد، روی حفاظت از میراث فرهنگی متمرکز شده است که پیامدها و تأثیرات جانبی آن تقویت دموکراسی‌سازی نیروهای مسلح را انجام می‌دهد و از سیاسی‌سازی موضوع حفاظت از میراث فرهنگی پیشگیری می‌کند.
به گفته‌ی شلتس اعضای این کمیته به ارزیابی موفقیت‌ها و چالش‌های اجرایی، رویکرد حقوق بشر در امر حفاظت از میراث‌فرهنگی، ساز و کارهای مدرن پاسخگویی به درگیری‌های مسلحانه، قوانین بین‌المللی کشوری و نقش سازمان‌های غیردولتی در حمایت از اجرا خواهند پرداخت.
او در ادامه خطاب به «کارل هابسبورگ» – رئیس کمیته بین المللی سپر آبی- اظهار کرد: خانواده شما ۷۰۱ سال پیش اولین برقراری ارتباط مستند بین ایران و اروپای مرکزی را بنا گذاشت، وقتی نیاکان شما فردی را برای ارزیابی پیامدهای اشغال ایران توسط مغول‌ها به ایران اعزام کرد، اولین ارتباط که سال ۱۳۱۸ میلادی در زمان سلطنت ابوسعید ایلخانی انجام شد، احتمالاً باید چنان تأثیر قوی بر دربار وقت اتریش گذاشته باشد که ۵۰ سال بعد از آن در سال ۱۳۶۵ میلادی، «نوک رودولف چهارم اتریش» در کفنی که خطوطی عربی با ذکر نام «الله» و تمجید از ابوسعید ایلخانی روی‌آن نقش بسته بود، به خاک سپرده شد.
سفیر اتریش در ایران، با بیان اینکه همکاری یک بُعد قوی منطقه‌ای دارد که پای و بستر آن بر مقررات و استاندارهای بین‌المللی ریشه داشته است، ادامه داد: این کمیته به عنوان الگو و مرجع برای تلاش‌های مشابه به جهت کمک و همکاری با مردم ایران برای آینده‌ای روشن و مشترک در راستای تقسیم وظایف به حساب می‌آید.