معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: چه فرصت‌هایی که خداوند در پس انقلاب برای روحانیت فراهم کرده است که یکی از اینها در قبل از انقلاب وجود نداشت و باید برای این انقلاب و نعمت‌های پس از آن خدا را شاکر بود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام هادی صادقی، در گردهمایی علمی- فرهنگی مبلغان رمضان المبارک ۱۴۴۰ در باغ غدیر اصفهان، اظهار کرد: شهید مرتضی مطهری خیلی از وابستگی‌ها را برای انجام وظیفه در قم رها کرد و به تهران آمد و حاصل آن مجموعه‌ای از دستاوردهای قرآنی روایی است که از آثار ایشان گرد آمده است. ایشان معصوم نیست و در آثارشان مانند دیگر انسان‌ها اشکالاتی به چشم می‌خورد، اما این اشکالات در مقابل عظمت تفکراتشان قابل چشم‌پوشی است. باید از آثارشان استفاده کرده و قدر ایشان را بدانیم اما نباید در ایشان توقف کرد. بلکه باید از ایشان رد شد و به سمت جلو حرکت کرد.
وی ادامه داد: شهید مطهری استاد فلسفه بود، اما وقتی به تعریف فیلسوف در باب ایمان می‌رسد می‌گوید که آنها اشتباه تعریف کرده‌اند و تنها بعد اندیشه و خرد از ابعاد وجودی انسان را در نظر گرفته‌اند؛ در حالی که ایمان بسیار فراتر از این است و شامل عشق، محبت، ایثار و توکل است. این نقد استاد شهید مطهری به فیلسوفان پیش از خود نشان از آزادگی ایشان دارد. باید این ویژگی ایشان را الگوی خود قرار دهیم.
معاون فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: نقش روحانیون در مباحث اجتماعی امروز مانند قبل از انقلاب نیاز به تبیین ندارد. زیرا روحانیت ۴۰ سال است که دارد این مطالب را می‌آموزد و در فضای جامعه و اجتماع حضور دارد. آنچه که اکنون برای شما بدیهی است، قبل از انقلاب امام باید در جلسات خود ضرورت و نقش اجتماعی اسلام را بیان می‌کرد.
صادقی افزود: افرادی هستند که در گوشه و کنار جامعه فضای اجتماعی را از فضای معنوی جدا می‌کنند و قصد دارند که دین را به فضای فردی محدود کنند که این خطر بزرگی است که نوعی سکولاریسم است که در این مورد بسیار بحث شده و برای طلاب بدیهی است که چنین چیزی غلط است؛ با کسانی که این افکار را در ذهن خود می‌پرورانند صحبتی نداریم و مخاطب اصلی ما طلاب هستند.
وی در ادامه گفت: ما با شما طلاب سخن می‌گوییم که همیشه در صحنه هستید، شمایی که در زمان لازم صلاح به دوش می‌گیرید و می‌جنگید و در زمانی دیگر بیل به دست گرفته و به کمک نیازمندان می‌شتابید؛ و چه فرصت‌هایی که خداوند در پس انقلاب برای روحانیت فراهم کرده است که یکی از اینها در قبل از انقلاب وجود نداشت و باید برای این انقلاب و نعمت‌های پس از آن خدا را شاکر بود.
معاون فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: روحانیت باید فرصت‌ها را بشناسد و محترم بشمارد نه اینکه رها کند؛ باید به موقع به میدان بیاید مانند آنچه در سیل اخیر رخ داد؛ شما روحانی فرصت‌شناسی را می‌بینید که به کمک بیچارگان می‌رود و پیرمردی را به دوش می‌گیرد؛ در این هنگام عکاسی فرصت‌شناس این صحنه را شکار می‌کند و تنها خدا می‌داند که هزاران سخنرانی به اندازه نیم کردار این روحانی ارزش ندارد.
صادقی با اشاره به اینکه در آستانه ماه رمضان هستیم، خاطرنشان کرد: یادمان باشد خدمات اجتماعی و فرهنگی و دیگر خدماتی که روحانیت به مردم در این ماه می‌دهد می‌تواند بسیار راهگشا باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما باید با دل مردم کار کنیم و مانند اخلاق پیامبر (ص) که اول دل را می‌ربایید سپس سخن می‌گفت، گوش‌ها را باز می‌کرد و بعد کلام وحی را به گوش جانشان می‌رساند و به استدلال‌های فلسفی و کلامی هم احتیاج نداشت. فضای اصلی تبلیغ دین فلسفه و کلام نیست. باید با دل مردم کاری کرد که جذب ما شود و بعد از آن به سمت خودمان بکشانیم که بتوانند سخن قرآن و اهل بیت (ع) را بشنوند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: به شکر خداوند این مسیر برای ما باز است و ما فرصت‌های زیادی پیش رویمان داریم که برای جان و روح افراد جامعه برنامه داشته باشیم مانند تبلیغات معنوی و جلسات و کارهای اخلاقی که روحانیت با استفاده از آن مردم را به سمت اخلاق و معنویت دعوت می‌کند. باید برای زندگی اجتماعی افراد برنامه داشت و آن‌ها را به ساخت یک اجتماع سالم مومن دعوت کرد.
صادقی تصریح کرد: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم ۷ جهت را تبیین کردند؛ دومین جهتی که در این بیانیه گفته شده معنویت و اخلاق است. اخلاق به معنای رعایت فضیلت‌هایی چون گذشت، شجاعت، کمک به نیازمند، راستگویی، تواضع و دیگر مثال‌ها است. که روحانیت باید در این زمینه سرآمد باشد که هم به دولت‌مردان و هم به بقیه اقشار جامعه، اما کسانی که بیشتر در مقابل چشم مردم قرار دارند بیشتر باید این نکات را رعایت کنند.
وی گفت: یکی از بزرگترین نعمت‌هایی که خدا به افراد می‌دهد نعمت تواضع است و روحانیت اگر فاقد این ویژگی است باید حتما آن‌ را در خود ایجاد کند؛ باید از مسند تواضع و خاکساری با مردم رفتار کند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: مظاهر اخلاق و معنویت هم از طریق تواضع و اخلاق پسندیده برای مردم پدیدار می‌شود. مردم باید آنچه خدا به پیامبر فرمود را در ما ببینند. باید با اخلاق پسندیده و زیبا مردم را به سمت خود جذب کنیم. روحانیونی هستند که حاضر جواب‌اند و جواب مردمی را که به آن‌ها متلک می‌گویند را با تندی می‌دهند و به این مسئله افتخار هم می‌کنند در صورتی که نباید این ‌گونه باشد باید در برابر دیگران متواضعانه رفتار کرد.
صادقی ادامه داد: خلقیات و معنویاتی که قبلا به آن‌ها اشاره کردیم جهت دهنده رفتار انسان‌ها است.همه رفتارها و حرکت‌های اجتماعی باید در بستر اخلاق و معنویت باشد که متاسفانه جامعه در ما این خلق‌ و ‍خو کمتر به چشم می‌خورد. همه فعالیت‌های فردی و اجتماعی نیاز اصلی جامعه ما است که بودن آن هرچند که وضعیت مالی نابسامان باشد زندگی را بهشت می‌کند و نبود آن حتی در صورت رفاه مالی زندگی را جهنم می‌سازد.
وی اظهار کرد: شعور معنوی و وجدان اخلاقی هرچه بیشتر رشد کند باعث افزایش برکات است، این مسئله به تلاش و جهاد نیاز دارد که وظیفه روحانیون است آن را تامین کنند. بدون اخلاق و معنویت اگر دانایی مردم را از حقوقشان افزایش دهیم نتیجه‌اش دعوا و کشمکش بیشتر است. در بین خانواده‌های باسواد تر و دارای سطح علمی بالاتر دعوا و مشکلات بیشتر است، پس حقوق بدون اخلاق فاجعه به بار می‌آورد. وضعیتی ایجاد می‌شود مانند وضعیت کشورهای غربی.
معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: بدون همراهی حکومت‌ها بحث اخلاق به دست نمی‌آید، حکومت با قدرت مطلق نمی‌تواند کاری بکند و باید منش و اخلاق خوب داشته باشند. بعد از آن زمینه را برای افزایش روح معنویت ایجاد کنند و به نهادهای اجتماعی میدان دهند. متاسفانه جریان‌های دیگر و شاید گروه‌های ناسالم نیز بیشتر در این مورد کار کرده‌اند و روحانی باید در این زمینه بیشتر تلاش کند. تشکل مردم نهاد باید بیشتر شکل گیرد و رسمی هم باشد. شما روحانیون باید سمن‌ها را بیشتر ایجاد کنید و برای هرگونه فعالیت بیشتر آماده باشید.
وی ادامه داد: در بحث پیشگیری از جرایم، امر به معروف و نهی از منکر و سایر موضوعات می‌توانید وارد شوید. روحانی نباید تنها مشغول درس و کتاب باشد، بلکه باید روحانیان پیشتاز ایرانی باید امام‌گونه عمل کنند، همانگونه که ایشان از مجلس، روزنامه، فقه، عرفان و سیاست نیز های زیادی باید یاد می‌گرفت.
معاون قوه قضائیه افزود: شما باید نهادهای مختلف ایجاد کنید. از طریق این نهادها می‌توان کارهای بسیار انجام داد در زمینه محیط زیست، فعالیت‌ مانند بهزیستی و کمیته امداد و انواع فعالیت‌های اجتماعی دیگر.
صادقی در ادامه گفت: روحانیت نباید فقط مشغول درس باشد بلکه باید از در متن جامعه باشد؛ مانند امام(ره) که روزنامه مطالعه می‌کردند، از از بحث‌های میان مسئولین مجلس استفاده می‌کردند، در زمینه عرفان نیز اطلاعات زیادی داشتند و همه این کارها را در موقع مشخص انجام می‌دادند. روحانی باید نمونه فضائل اخلاقی باشد.
وی اظهار کرد: مسجد یکی از منابع بزرگ اجتماع انسانی است که متاسفانه روحانیت از این فرصت به اندازه بهره برداری نمی‌کند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: جامعه به لحاظ قانون‌گرایی ضعیف است و تاقبل از انقلاب به دلیل نارضایتی مردم از رژیم از قوانین نیز پیروی نمی‌کردند، این فرهنگ هنوز هم میان مردم وجود دارد؛ اما بعد از انقلاب قانون حرمت یافت و رعایت آن واجب شد. حتی گفته شد که قانون ضامن شرعی است، اما هنوز هم به‌طور کامل رعایت نمی‌شود. جامعه‌ای که قانون در آن حرمت نداشته باشد دوام ندارد.
وی ادامه داد: در قانون گریزی پنهان، مردم برای قانون‌گریزی‌شان پوشش ظاهری ایجاد می‌کنند و بطن عملشان را پنهان می‌کنند. در قانون‌گریزی آشکار افراد به‌ صورت آشکار قانون‌گریزی می‌کنند. قانون‌شکنی توجیه‌گرانه کسانی‌اند که اندکی علم و دانش دارند بیشتر می‌توانند عمل غیر قانونی خود را توجیه کنند؛ یکی از توجیه های رایج در جامعه عدم رعایت قانون توسط افراد است که شخص ملاک خود را عمل دیگران قرار می‌دهد.
معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: در قانون‌گریزی بنیادین بعضی افراد آنارشیست هستند و با هرگونه نظم و انظباط اجتماعی مخالف‌اند. در قانون شکنی هنجاری فرد علاوه بر قانون‌شکنی و نداشتن حس ناراحتی، عمل خود را یک هنجار مثبت تلقی می‌کند. قانون‌ستیزی دیگرگرایانه نیز شخصی که قانون‌ستیزی کرده دیگران را نیز به این عمل دعوت می‌کند. و در قانون‌ستیزی جمع‌گرایانه کسانی که در به دنبال قانون ‌شکنی‌های جمعی هستند مانند راه‌اندازی انواع کمپین.
وی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که جامعه را نسبت به قانون آگاه سازیم و برای قانون حرمت قائل شویم؛ فاجعه زمانی اتفاق می‌افتد که در جامعه‌ای قانون‌شکنی به هنجاری مثبت تبدیل شود، که مبارزه با آن وظیفه روحانیت است. روحانیت حافظ قانون و شریعت است.
معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: در معاونت فرهنگی قوه قضائیه ستادی به نام صبر تاسیس شده است که “ص” اول آن نشان از صلح و سازش ، “ب” :بخشش،”ر”: رضایت دارد؛ اگر فرهنگ صبر را گسترش دهیم بخشش و گذشت نیز رواج می‌یابد و رضایت‌مندی عمومی نیز افزایش می‌یابد.
صادقی گفت: گذشت و جوانمردی از ویژگی‌های فرهنگ ایرانی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود، باید مراقب بود که ارزش‌های مدرن این ویژگی را تضعیف نکنند، فرهنگ اسلامی_ ایرانی را باید برای تربیت نسلی که بتواند جامعه‌ای معنوی بسازد