رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: با وجود همه اقدامات و برنامه هایی که برای جانبازان شیمیایی در کشور انجام شده است، اما معتقدم هنوز نتوانسته ایم ١٠٠ درصد خدمات شایسته به این جانبازان ارائه دهیم.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی شهیدی روز سه‌شنبه در همایش «نفس های سوخته» و تجلیل از صبوری قربانیان سلاح های شیمیایی در محل هتل پارسیان انقلاب افزود: در تیر ماه سال ۱۳۶۰ در طول یک هفته حادثه های تلخی بر ملت گذشت که از سوی آمریکا صهیونیست جهانی به ایران تحمیل شد. در ششم تیرماه ترور رهبر انقلاب در مسجد ابوذر، هفتم تیرماه حادثه انفجار حزب جمهوری اسلامی که منجر به شهادت شهید بهشتی و ٧٢ نفر از وزرا و نمایندگان مجلس شد و هشتم دی ماه بمباران شیمیایی شهر مظلوم سردشت که طی آن ١١٩ شهید و هزار و ۶٠٠ نفر جانباز شیمیایی شدند.
وی تصریح کرد: ١٢ تیرماه هم حادثه هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی بر فراز خلیج فارس بود که تعدادی مرد و زن و کودک به شهادت رسیدند. باید بررسی کنیم که این حوادث را چه کسی رقم زد اما ریشه اصلی همه آنها آمریکا و صهیونیسم است. چراغ سبز از آنها بود و بمب شیمیایی به صدام دادند.
شهیدی ادامه داد: مقام معظم رهبری این هفته را هفته حقوق بشر آمریکایی نامگذاری کردند و باید این حوادث تلخ را زنده نگهداریم.
وی با اشاره به حدود ۶۵ هزار جانباز شیمیایی در کشور گفت: جانبازان شیمیایی سردشت حدود هزار و ۶٠٠ نفر هستند و برای زنده نگهداشتن و پیگیری حقوق این افراد از سال ٨٧ بنیاد شهید ورود کرد و دولت و مجلس قانونی برای الزام دولت برای پیگیری حقوق این افراد مصوب کردند.
معاون رئیس جمهوری گفت: از سال ٩٠ وظیفه ارائه خدمات به بنیاد شهید داده شد و تاکنون کارهایی برای جانبازان شیمیایی انجام داده است. پس از آن با همکاری وزارت امروز خارجه و دادگستری، تدوین آیین نامه اجرایی برای الزام پیگیری امور جانبازان شیمیایی را در برنامه کاری داشتیم و بر اساس آن بانک اطلاعات جانبازان شیمیایی را تشکیل دادیم.
وی خاطرنشان کرد: همچنین برنامه هایی در دست اقدام داریم. برای شهر سردشت تیم های مختلف پزشکی برای درمان به این منطقه اعزام می شوند البته ١٠٠ درصد نتوانستیم به آنها کمک کنیم و خدمات درمانی خوبی به این افراد ارائه دهیم. چهار طرح کشوری برای ارتقای روش های تشخیصی و درمانی عوارض گاز خردل و ۵٠ مقاله در مجلات معتبر بین المللی داشته ایم.
شهیدی با بیان اینکه همچنین کلینیک درمانی بیماران و جانبازان شیمیایی در بیمارستان ساسان راه اندازی می شود، اظهار داشت: در سردشت درمانگاه تخصصی تشکیل داده ایم و امیدواریم با همکاری وزارت خارجه و دادگستری بتوانیم گام های بیشتری برداریم تا از حقوق از دست رفته آنها دفاع کنیم.
وی اظهار داشت: این نشست به مناسبت سالگرد بمباران شیمیایی سردشت تشکیل شده است و بزرگداشتی برای شهدا این حادثه است.
همایش نفس های سوخته و تجلیل از صبوری قربانیان سلاح شیمیایی در محل هتل پارسیان انقلاب با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و ١٠٠ نفر از جانبازان شیمیایی سردشت و کشور و جمعی از پزشکان فعال در عرصه خدمات رسانی به جانبازان شیمیایی برگزار شد.
در این نشست لوح تقدیری هم به دکتر ظریف از سوی بنیادشهید تقدیم شد.