مدیران نظام بانکی می‌گویند می‌خواهند رئیس‌جمهور را ببینند تا از نزدیک و رو در رو با او صحبت کنند؛ دیداری که با گذشت شش سال از عمر دولت حسن روحانی، هنوز محقق نشده است. آنگونه که مدیران نظام بانکی می‌گویند، این رسم است که در هر دولتی، مدیر عامل بانک‌های دولتی و خصوصی، یک نشست چهره به چهره با رئیس جمهور داشته باشند؛ اما تا این لحظه نتوانسته‌اند وقتی را از رئیس جمهور دریافت کنند تا با او به گفتگو بنشینند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از مهر آنگونه که مدیران عامل نظام بانکی می‌گویند، دیدار چهره به چهره تأثیری به مراتب بالاتر بر روی روابط نظام بانکی با رئیس دولت دارد؛ حال آنکه به جز مجمع بانک‌ها که حسن روحانی برای دقایقی پشت تریبون قرار می‌گیرد و در جلسه عمومی مجمع که مدیران پایین دست و بعضاً کارمندان هم حضور دارند به سخنرانی می‌پردازد یا در جلسه مجمع که بیشتر به بررسی ترازنامه بانک مرکزی و منویات رؤسای کل بانک مرکزی می‌گذرد، مجالی برای مدیران عامل بانک‌ها جهت طرح موضوعات ریشه‌ای وجود ندارد.
مدیران عامل بانک‌ها بر این باورند که ۸۰ درصد از بار تأمین مالی اقتصاد ایران را با توجه به بانک محور بودن اقتصاد ایران، آنها به دوش می‌کشند و حتی ۲۰ درصد مابقی که ظاهراً از بازار سرمایه تأمین می‌شود نیز، به طور غیرمستقیم مسئولیتش با نظام بانکی است.خبرگزاری مهر در گفتگو با مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی، درخواست نظام بانکی برای ملاقات با رئیس‌جمهور را واکاوی کرده است:
مجید قاسمی: جلسه با رئیس جمهور می‌تواند نمادی برای تقویت نظام بانکی باشد، ضمن اینکه سیستم بانکی به طور طبیعی از مواهب رئیس جمهور برخوردار است، ولی اینکه این در افکار عمومی این موضوع نشان داده شود، نکته مهمی است که می‌تواند بر عملکرد بانکها نیز اثرگذار باشد. حساسیت من این است که این دیدار صورت گیرد تا مدیران عامل نظام بانکی بتوانند از نزدیک درباره مسائل و مشکلات پیش روی خود، با شخص اول قوه مجریه رو در رو صحبت کنند.
در واقع، نظام بانکی قصد دارد تا در این دیدار، مسائل و مشکلات را از نزدیک به رئیس جمهور اعلام کرده و امکانات بسیار مناسب نظام بانکی را که در شرایط کنونی می‌تواند در اقتصاد ایران به کار گرفته شود، با ایشان درمیان بگذارد. این نکته بسیار مهمی است.
اطلاعات در مورد وضعیت نظام بانکی، منابع و مصارف و امکانات آن، از سوی نظام بانکی به اطلاع آقای رئیس جمهور می‌رسد؛ اما در نامه‌نگاری میان نظام بانکی با رئیس جمهور، به یک شیوه موضوع مطرح می‌شود؛ اما در دیدار رو در رو به طور قطع، مسائل می‌توانند با شرایط بهتری طرح گردند.
محمدرضا حسین‌زاده- رئیس شورای عالی هماهنگی بانکهای دولتی: تمام مدیران بانکی با دیدار رئیس جمهور موافق هستند. نظام بانکی علاقمند است که در جلسه‌ای رو در رو با وی، گزارشی از فعالیت‌ها و خدمات نظام بانکی را طرح کرده و از رهنمودهای رئیس دولت نیز بهره‌مند شود. ما علاقمندیم رهنمودهای رئیس جمهور را برای نظام بانکی از نزدیک بشنویم.
البته دیدار رئیس جمهور با مدیران عامل نظام بانکی در همه دولتها مرسوم بوده است.
حجت اله صیدی: دیدار مدیران عامل نظام بانکی با رئیس جمهور، یک دیدار هم‌اندیشی و تبادل نظر به شمار می‌رود که به خصوص در شرایط فعلی اقتصاد ایران، می‌تواند مثمرثمر باشد. بر این اساس، بار اصلی تامین مالی کشور بر دوش نظام بانکی است و هم بازار پول و هم بازار سرمایه از سوی نظام بانکی تامین مالی می‌شوند و بنابراین شخص رئیس جمهور که اهداف، منویات و انتظاراتی دارد، می‌تواند در این جلسه آن را با نظام بانکی به صورت رو در رو مطرح کند؛ بانکها نیز کارهایی که در دست انجام دارند را مطرح می کنند.
به هر حال نظام بانکی علاقمند است تا این دیدار به صورت رو در رو انجام شود تا نقش آفرینی و اثربخشی خود را بیشتر کرده و رئیس جمهور نیز از خدمات بانکها در رونق تولید، مسئولیت‌های اجتماعی، کمک به رفع آسیب‌های اجتماعی و اشتغال مطلع شود.
مهمترین جلساتی که رئیس جمهور با نظام بانکی داشته‌اند، مجمع بانکی مرکزی بوده است که بین بانکها و رئیس جمهور تبادل نظر انجام شده ولی جلسه اختصاصی برای طرح جزئیات مسائل نظام بانکی میان وی و مدیران نظام بانکی برگزار نشده است.
کوروش پرویزیان- رئیس کانون بانکهای خصوصی: به هرحال دیدار با مقامات عالی کشور، جزئی از کارهای معمول است که طی آن بانکها می‌تواند علاوه بر گزارش دهی، از رهنمودها و انتظارات رئیس جمهور بهره مند شوند. طی سالهایی که کانون بانکهای خصوصی و شورای هماهنگی بانکهای دولتی، جلسات مختلف و مشترکی را با دولت داشته‌اند، از مقامات مختلف کشور دعوت به عمل آورده و از سران سه قوه، وزرای کابینه و نهادها و مسئولان مختلف قضایی، اجرایی و تقنینی برای حضور در جلسات دعوت به عمل آمده است.
در واقع در قالب این دیدارها، هم عملکرد نظام بانکی طرح شده و هم مسائل و موضوعات مختلف مورد انتظار دو طرف مورد بررسی قرار گرفته است، امیدواریم در یک گفتگوی نزدیک، بتوانیم با رئیس جمهور مسائل نظام بانکی را طرح و برای آنها چاره اندیشی کنیم.