مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: سال گذشته ۸۵۰ هزار مترمکعب از هدر رفت آب در استان کاهش یافت و میزان هدر رفت از ۳۱.۶ درصد به ۳۰.۸ درصد رسید.

مبه گزارش جارچی اخبار به نقل ز ایرنا هدی هاشمی مقدم روز چهارشنبه در نشست خبری مدیران صنعت آب خراسان جنوبی به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب (اول تا هفتم تیر) افزود: برای جلوگیری از هدررفت آب در استان پارسال ۲۷۴ کیلومتر خط انتقال و ۳۱ انشعاب آبی در شهرهای استان نشت یابی شد.

وی بیان کرد: پارسال ۴۲ کیلومتر از شبکه های اصلی توزیع اصلاح و ۳۶۰ دستگاه کنتور آب به صورت رایگان تعویض شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از نصب سه هزار و ۶۰۰ شیر کاهنده مصرف در مکان های عمومی از جمله مدارس و مساجد خبر داد و گفت: همچنین در این مدت ۱۰ حلقه چاه تجهیز و ۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب اجرایی شد.

وی با بیان اینکه پنج هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب وارد مدار شده است اظهار داشت: مصارف دستگاه های دولتی هشت درصد، آب شرب فضای سبز شهری ۲۱ درصد و مجموع کاربری ها ۲.۶ درصد کاهش یافت.

هاشمی مقدم گفت: از حدود ۲۰۰ هزار مشترک آب در استان ۷۵ درصد مشترک خانگی هستند و در مجموع ۷۷ درصد مشترکان آب شهری استان کمتر از الگوی مصرف و ۲۱ درصد ۲ برابر الگوی مصرف، آب مصرف می کنند.

وی با بیان اینکه الگوی مصرف آب تعیین شده متغیر است افزود: در مرکز استان سرانه مصرف آب به ازای هر نفر ۱۸ متر مکعب در ماه بوده در حالیکه مصرف منطقی ۱۶ متر مکعب است.

وی در ارتباط با تصفیه خانه فاضلاب استان گفت: پیش بینی می‌شود تصفیه خانه فاضلاب شهری بیرجند اوایل سال ۹۹ به بهره برداری برسد و نیاز به تصفیه آب شهرستان بیرجند رفع شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی درباره فاضلاب سه شهرستان دیگر استان گفت: در حال حاضر در شهرستان های فردوس و سربیشه دو پیمانکار برای عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب فعال هستند.

وی ادامه داد: همچنین با سرمایه گذار بخش خصوصی برای تکمیل باقی مانده فاضلاب شهر قاین و احداث مدول اول تصفیه خانه این شهرستان و همچنین مدول اول تصفیه خانه شهرستان سربیشه قراردادی منعقد و مجوزهای لازم برای تصفیه خانه اخذ شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی سهم سرمایه گذاری در شهرستان های قاینات و سربیشه را ۱۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم چهار برابر تخصیص سالانه اعتبار شرکت آب و فاضلاب شهری استان است.

وی ادامه داد: براساس این توافق نامه سرمایه گذار طی دوره ۶ ماه فرصت دارد ساختار مالی و طرح نهایی کار را اجرایی کند و حدود ۲ سال بعد از دوره پیشبرد پروژه را به بهره برداری برساند.

هاشمی مقدم عنوان کرد: هر زمان پیشرفت اجرایی شبکه فاضلاب شهرستان فردوس نیز به حد معقولی رسید بستر ورود سرمایه گذار بخش خصوصی فراهم خواهد شد که نقش مؤثری در منطقه خواهد شد.

وی در ارتباط با تامین آب سقاخانه های سطح شهر بیرجند گفت: با توجه به بالا بودن هدر رفت آب در مرکز استان از اعضای شورای اسلامی شهر خواستار شدیم در قالب تبصره سه قانون بازسازی شبکه‌های فرسوده، به ازای هر متر مکعب آب حد محدودی از مشترکان برای بازسازی انشعابات فرسوده دریافت شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: برای ورود یک متر مکعب آب به داخل شهرها و رساندن به پشت کنتور در شهرستان بیرجند پنج میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی اظهار داشت: ایجاد سقاخانه توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه موضوعی بسیار نوین و خوب است و یکی از ویژگی‌های این سقاخانه‌ها این است که دستگاه تصفیه دارند.

هاشمی مقدم با تاکید بر اینکه اداره کل اوقاف بایستی برای دستگاه های این سقاخانه ها تاییدیه بهداشت داشته باشد گفت: درخواست ما قانونمندی و نظامند بودن است چون نگران سلامت شهروندان هستیم.