نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم پیگیری حقوقی وضعیت قربانیان و بازماندگان بمباران شیمیایی سردشت گفت: محاکمه نشدن کشورهای فروشنده سلاح شیمیایی به عراق و پرداخت نشدن غرامت به بازماندگان این فاجعه، مایه تعجب جامعه جهانی است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا رسول خضری روز چهارشنبه افزود: کشورهایی که سلاح شیمیایی را در اختیار رژیم بعث عراق قرار دادند، هنوز در دادگاه‌های بین المللی محاکمه نشده‌اند و همچنین غرامتی را به بازماندگان و قربانیان این فاجعه ضد بشری پرداخت نکرده‌اند.
وی با بیان اینکه پس از گذشت سه دهه از فاجعه بمباران شیمیایی سردشت کم کاری‌ها پذیرفتنی نیست، اضافه کرد: ایران و شهر سردشت، قربانی تروریسم بین الملل است و این امر باید در بین جهانیان تبیین شود.
وی در رابطه با احراز جانبازی مدعیان مصدومیت شیمیایی بیان کرد: پس از گذشت سه دهه و برگزاری چندین کمیسیون پزشکی، تنها جانبازی کمتر از یکهزار و ۶۰۰ نفر در این خصوص احراز شده و باید نهادهای مسؤول در این باره اقدامات لازم را انجام دهند.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت کلینیک جانبازان شیمیایی سردشت گفت: در مورد واگذاری و تجهیز این کلینیک قول‌هایی داده شده ولی اختلاف نظر وزارت بهداشت و بنیاد شهید مانع پیشرفت آن است.
به گزارش ایرنا شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و در هفتم تیر ۱۳۶۶ شمسی از سوی هواپیماهای رژیم بعثی عراق بمباران شیمیایی شد تا به عنوان نخستین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان شناخته شود.
تعداد کثیری از مصدومان شیمیایی این شهر هنوز هم با دردهای این فاجعه دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی از مصدومان نیز پس از ۲۹ سال در انتظار اعلام کمیسیون‌های پزشکی و تشخیص درجه جانبازی شیمیایی خود هستند.
رژیم بعثی عراق با استفاده از بمب‌های شیمیایی گاز خردل چهار نقطه پر ازدحام شهر سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.