رییس فنی اداره جنگل داری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: چاله های کنده شده در نقاط مختلف استان برای نهال کاری در هر بارندگی بالای ۱۰ میلیمتر در سال زراعی جاری حداقل ۷۰۰ هزار لیتر آب باران را ذخیره و به سفره های زیرزمینی هدایت کرده اند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا جلال نوری نژاد روز چهارشنبه اظهار داشت: هر چاله کنده شده برای نهال کاری دارای حداکثر ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار لیتر گنجایش پذیرش آب باران و هدایت این آب ها به سفره های زیرزمینی است.
وی افزود: در بارندگی های سال زراعی جاری در کمترین حالت بین ۷۰۰ تا یک هزار لیتر آب باران بالای ۱۰ میلیمتر در این چاله ها ذخیره شد که با توجه به تعداد دفعات بارندگی ها و مقدار بارش ها مقدار ظرفیت پذیرش آب در این چاله ها بسیار زیاد بوده است.
نوری نژاد یادآور شد: تنها در سال گذشته ۷۰۰ هزار چاله برای نهال کاری در نقاط مختلف استان ایلام به ابعاد عرض یک و نیم با طول سه و عمق یک متر کنده شد که ۵۰ درصد نهال کاری های کل کشور در استان ایلام صورت گرفت.
وی گفت: در طرح های مختلف نهال کاری همراه با چاله کنی مزایای متعددی برای طبیعت استان ایلام در پی داشته است که از جمله این مزایا می توان به رویش گیاه و مرتع در مناطق گرمسیر خشک و بیابانی چون دشت های مهران و دهلران اشاره کرد که رویش گیاهان نقشی موثر در مهار آب و هدایت آن به سفره های زیرزمینی دارد.
وی جلوگیری از فرسایش خاک، هدایت و نفوذ دادن آب به سفره های زیرزمینی، مدیریت آب ناشی از بارش باران برای نفوذ در خاک، تثبیت خاک، کنترل و مهار سیلاب، ایجاد و تقویت پوشش گیاهی و جنگلی در نقاط مختلف به ویژه مناطق خشک و بیابانی را از جمله مزایای دیگر نهال کاری همراه با چاله کنی ذکر کرد.
اراضی بیابانی استان ایلام دارای مساحت ۴۲۴ هزار و ۵۱۸ هکتار، مساحت مراتع یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۳۵۷ هکتار (معادل ۵/۵۵ درصد) و جنگل حدود ۶۴۲ هزار هکتار است.