دبیرکل جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران در نامه ای به (ایفاتکا) اعلام کرد که هیچ تردیدی درباره ایمنی پروازهای داخلی و بین المللی در فضای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و هشدار آمریکا را برخلاف موازین و مقررات سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو) دانست.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، در نامه به ایفاتکا (جامعه بین‌المللی کنترلرهای ترافیک هوایی) که در پی هشدار اداره هوانوردی فدرال آمریکا در خصوص ممنوعیت پرواز بر فراز قسمتی از آب های سرزمینی ایران صادر شده است، دبیرکل جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران بر وجود ایمنی پروازهای داخلی و بین المللی در فضای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

ایوب رضایی در این نامه خطاب به آقای اولد، دبیر کل ایفاتکا انتصاب وی به عنوان دبیر کلی این سازمان را تبریک گفته و آورده است: بی تردید، اختصاص داوطلبانه وقت و کوشش در امور صنفی و همچنین تجربه و حرفه‌ای گری شما باعث انتخاب شما به موقعیت دبیر کلی بوده است.

وی توضیح داده است: قصد دارم در این نامه شما را در مورد صدور هشدار هوانوردی (NOTAM) اداره هوانوردی فدرال آمریکا در خصوص ممنوعیت پرواز بر فراز قسمتی از آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان مطلع کنم.

رضایی ثمرین اضافه کرده است: لازم به ذکر است که پهپاد آمریکایی در داخل منطقه‌ای مورد اصابت قرار گرفته که از طرف جمهوری اسلامی ایران مطابق قوانین سازمان ایکائو از قبل به عنوان منطقه خطرناک (Danger area) اعلام شده و به صورت طبیعی، پروازهای غیر نظامی در هیچ زمانی در این فضا پرواز نمی‌کنند بنابراین به هنگام وقوع این حادثه، ایمنی پروازهای غیر نظامی به هیچ وجه مورد تهدید قرار نگرفته است.

وی گفت: ما اعتقاد داریم هشدار صادر شده باعث سیاسی کردن عملیات پروازی غیر نظامی می‌شود که می‌تواند در آینده تأثیرات مخربی بر کل صنعت هوانوردی غیرنظامی داشته باشد. همچنین این اقدام بر خلاف موازین و مقررات سازمان بین المللی هوانوردی ایکائو است.

دبیرکل جامعه متخصصین مراقبت پرواز اضافه کرده است: از طرف همکاران خودم در جامعه متخصصان مراقبت پرواز و مرکز کنترل فضای کشور به شما و همه استفاده کنندگان از فضای کشورمان اطمینان می‌دهم که هیچ گونه تردیدی در مورد ایمنی پروازهای داخلی و بین المللی در فضای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و هیچ عاملی نمی‌تواند ایمنی عملیات پروازی درمنطقه را مخدوش نماید. این موضوع از طریق هماهنگی‌های دقیق و تنگاتنگ در مرکز کنترل تهران و همچنین هماهنگی‌های مؤثر و حرفه‌ای بین مرکز کنترل تهران و سایر مراکز کنترل ترافیک هوایی در کشورهای همسایه تضمین شده است.

رضایی با اشاره به حوادث دو سال گذشته در منطقه آورده است: در حوادث تنش‌های منطقه‌ای در چند سال اخیر از قبیل ظهور داعش، ناامنی فضای اکراین، محاصره قطرو تنشهای سیاسی بین هند و پاکستان، پروازهای زیادی به صورت ناگهانی و برنامه ریزی نشده وارد فضای کشور مان شدند که همکاران من توانایی‌ها ی خود را در پذیرفتن و کنترل ایمن این پروازها ثابت کردند. ما به کار حرفه‌ای خودمان ادامه خواهیم داد.

وی گفته است: توجه جنابعالی (دبیرکل ایفاتکا) را به نگرانی‌های ایمنی بر خاسته از تغییر مسیرهای ناگهانی بعضی از پروازهای بین المللی و هدایت این پروازها به مسیرها و فضاهای جایگزین جلب می‌کنم امری که به علت در نظر نگرفتن ظرفیت این مسیرها و عدم وجود برنامه‌های لازم در مواقع اضطراری می‌تواند ایمنی این پروازها را در معرض خطر قرار دهد.

رضایی در پایان آورده است: از جنابعالی تقاضا دارم ضمن اطلاع رسانی موضوع به نهادها و طرف‌های ذی نفع، ما را هم از توصیه‌های ایفاتکا در این خصوص بهره مند سازید.