ششمین جلسه تنظیم بازار استان در سال جاری روز پنجشنبه با دستور کار بررسی ارائه گزارش شاخص قیمت مصرف کننده در خرداد که توسط مرکز آمار اعلام شده، در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، در هر دوره که گزارش مرکز آمار اعلام می شود در شاخص هایی هم چون تورم نقطه به نقطه و ماهانه اخباری مبنی بر اینکه کردستان گران ترین استان کشور است منتشر می شود اما مسئولان این استان معتقدند از این آمار سوء استفاده می شود و بکاربردن گران ترین برای کردستان براساس تعاریف موجود از شاخص های مرکز آمار قابل قبول نیست.

تورم ماهانه شامل درصد تغییرات قیمت کالا در یک ماه نسبت به ماه گذشته آن است، که کردستان در خرداد امسال نسبت به اردیبهشت همین سال در تورم ماهانه جایگاه بیست و هشتم کشور را به خود اختصاص داده است.

و در شاخص تورم نقطه به نقطه که درصد تغییرات شاخص قیمت کالا در خرداد امسال نسبت به خرداد سال ۹۷ مدنظر است، ۱۰ درصد از متوسط کشوری بیشتر بوده و جایگاه دوم را در سطح کشور کسب کرده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در این جلسه با اشاره به اینکه قیمت ۴۷۲ قلم کالا مورد بررسی قرار داده می شود، گفت: آمارگیری از دوم تا بیست و هشتم هر ماه توسط آمارگیران که کارمندان دولتی هم نیستند، انجام می شود.

محمود سالمی بوکانی اضافه کرد: قبل از ارائه اطلاعات باید با تعریف و مفاهیم اساسی آمار و اقتصاد آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم برداشت صحیحی از آن کنیم.

وی با بیان اینکه شاخص قیمت، بنای سنجش ارزش پولی ما در مقاطع زمانی است، افزود: نرخ تورم درصد تغییرات این شاخص است که در طول دوره زمانی مشخص شده بدست می آید.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با اشاره به اینکه تورم نقطه به نقطه درصد تغییرات شاخص در این ماه نسبت به ماه مشابه در سال گذشته را نشان می دهد، گفت: قیمت ۲۴ قلم کالای اساسی که بیشترین مصرف را در سبد خانوار دارند در اردیبهشت امسال از جایگاه چهارم تا بیست و هشتم را در کشور داشته ایم.

سالمی اضافه کرد: کردستان از لحاظ قیمت یک کیلو سیب زمینی در جایگاه ۱۴ کشور، در قیمت پیاز ۲۱، لوبیا چیتی رتبه ۱۳، قند جایگاه ۹، چای خارجی بسته ۵۰۰ گرمی جایگاه چهارم، برنج ایرانی درجه یک رتبه ۱۸ کشور قرار دارد.

وی اظهار داشت: از نظر قیمت یک کیلوگرم شکر جایگاه ۱۶، رب گوجه فرنگی رتبه ۹، گوشت گوسفند و گاو جایگاه ۱۲، در قیمت مرغ جایگاه ۲۲، شیرپاستوریزه رتبه اول، ماست پاستوریزه جایگاه ۲۷، پنیر پاستوریزه رتبه ۲۳، کره پاستوریزه جایگاه ۱۲، روغن مایع جایگاه ۱۷، موز جایگاه چهارم را در کشور طی اردیبهشت امسال دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: براساس بررسی های انجام شده در اردیبهشت و خرداد امسال شیب شاخص قیمت ها روند کاهشی در پیش گرفته است.

سالمی بوکانی اعلام کرد: در گروه میوه و خشکبار تورم شاخص نقطه به نقطه در استان از ۲۱.۳ درصد به ۵.۱ درصد رسیده که همچنان از متوسط کشوری بالاتر است.

وی اضافه کرد: در سبزیجات و حبوبات هم از ۲۴.۶ به ۱۶ درصد رسیدیم که تورم نقطه به نقطه این گروه هم از متوسط کشوری بیشتر است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان افزود: در گروه چای و قهوه وکاکائو هم ۹.۵ درصد با متوسط کشور فاصله داریم و شاخص قیمت دخانیات نیز ۲.۸ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

هر خریدار خود ناظری بر بازار باشد
رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: هر فردی که مغازه دارد و فعالیت اقتصادی انجام می دهد باید خرید و فروش آن شفاف باشد و هراسی از ناظران نداشته باشد.

محمد دره وزمی افزود: در تمام دنیا منطق بازار اینگونه است که وقتی یک دلار اضافه وارد حساب فعالان اقتصادی آنها می شود دستگاه های نظارتی به سرعت وارد عمل می شوند تا علت را مورد بررسی قرار دهند.

وی اضافه کرد: انصاف و عدالت در آموزه های دینی ما همواره مورد تاکید است بنابراین شفافیت مالی از موارد لازم و ضروری است که باید بازاریان به آن توجه داشته باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان با اشاره به اینکه نظارت بر بازار امری فراگیر است، گفت: هر فرد خریدار باید خود ناظری بر بازار باشد و در صورت مشاهده گران فروشی مراتب را به سازمان صمت اعلام کند.

اختصاص ۶ نقطه در سنندج برای عرضه میوه

مدیر تعاون روستایی کردستان در این جلسه اظهار داشت: در بازارچه تعاون روستایی واقع در محله حاجی آباد سنندج سوله ای برای توزیع میوه با قیمت تنظیم بازار اختصاص داده شده و از روز دوشنبه افتتاح می شود.

پیمان اسکندری اضافه کرد: قیمت میوه هایی که در این مکان عرضه می شود به طور پیامک به مدیران و اهالی رسانه پیامک می شود.

وی افزود: پنج غرفه دیگر هم در نقاط مختلف سطح شهر هم چون ایام عید نوروز اگر در اختیار تنظیم بازار قرار داده شود اقدام به عرضه میوه در این مکان ها هم می کنیم.

مدیر تعاون روستایی کردستان اعلام کرد: قصد داریم در عرضه و فروش میوه شفاف سازی انجام دهیم و حتی در صورت نیاز فاکتور خرید را هم ارائه کنیم.

مشکلی در تامین اقلام پرمصرف وجود ندارد

مدیرتنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جلسه با اشاره به تامین ۱۷۰ تن گوشت قرمز در استان گفت: هم گوشت و هم برنج هندی به اندازه کافی تامین شده و به تمامی اصناف هم اعلام کردیم.

شهریار حنیفی اضافه کرد: مراکز درمانی و آموزشی و غیره در سطح استان همواره برای تامین گوشت مورد نیاز خود به سازمان مراجعه می کردند ولی اکنون که به اندازه کافی تامین شده خبری از درخواست اصناف و این مراکز نیست.

وی قیمت هر کیلوگرم گوشت را ۵۴۰ هزار ریال عنوان کرد و گفت: حدود ۹ هزار تن شکر هم تامین شده و هیچ مشکلی از لحاظ تامین اقلام پرمصرف در استان نداریم.

از جمله مصوبات این جلسه تعیین و اختصاص پنج مکان در سطح شهر به ویژه مناطق حاشیه ای و پرجمعیت برای راه اندازی غرفه های عرضه میوه و تشکیل کارگروهی برای بررسی دلایل بالابودن شاخص قیمت آب، برق و سوخت بود.

۱۰ روز دیگر قرار است هفتمین جلسه تنظیم بازار استان تشکیل و در آن مصوبات جلسه ششم و میزان اجرایی شدن آنها بررسی می شود.