رئیس اتحادیه مشاوران املاک سنندج گفت: امسال نرخ اجاره بها در این شهر نسبت به سال گذشته در نقاط مختلف از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش جارچی اخبار وریا احسن روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قیمت اجاره مسکن در مناطق مختلف این شهر با توجه به وضعیت ساخت و سازها و بافت شهری متفاوت است.

وی با بیان اینکه این مشکل در اغلب نقاط استان و کشور وجود دارد، اضافه کرد: در حال حاضر ارگان یا مسئولی توان تعیین نرخ اجاره بهای مسکن را ندارد، چرا که قیمت‌ها سلیقه‌ای و طبق نظر خود صاحب ملک تعیین می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سنندج یادآور شد: قانون و عدد و رقمی برای نرخ اجاره مسکن تعیین نشده و این موضوع باعث نابسامانی در این حوزه و فشار به قشر ضعیف جامعه شده است.

احسن اضافه کرد: به دلیل بالا بودن نرخ اجاره مسکن، مردم به حاشیه شهر روی آورده و این موضوع ارتباطی به اتحادیه نیز ندارد، زیرا قیمت گذاری وجود ندارد تا بتوان بر آن نظارت کرد.

وی بالا رفتن قیمت فروش مسکن را در افزایش نرخ اجاره بها بسیار مؤثر دانست و اظهار داشت: سایت دیوار و عرضه مسکن در آن برای اجاره و خرید و فروش، تأثیر منفی بر این بازار گذاشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سنندج راه حل این مشکل را تعیین شرایط نرخ اجاره بها توسط قانونگذار در مجلس دانست و افزود: در صورتی که چنین قانونی مصوب شود، اتحادیه نیز می‌تواند بر قیمت‌ها نظارت داشته و با مشاوران ملکی متخلف برخورد کند.

جمعیت شهرستان سنندج حدود ۵۰۰ هزار نفر است و یک هزار و ۱۰۰ مشاوره املاک در آن فعالیت دارند.