سرپرست پایگاه ملی معبد آناهیتا گفت: تدوین برنامه جامع «معبد آناهیتا تا ۱۴۰۰»، شهرستان کنگاور در غرب کرمانشاه در حال اجرا است.

به گزارش جارچی اخبار مرتضی گراوند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حفاظت و ساماندهی بنای معبد آناهیتا اقدام به راه اندازی مجدد و تجهیز پایگاه ملی و تشکیل هیات راهبردی در سال ۱۳۹۵ کرد که پس از برنامه ریزی و تعیین خط مشی‌ها توسط این هیات راهبردی، فعالیت‌ها بر اساس مبانی علمی مرمت و ساماندهی محوطه‌های تاریخی آغاز شد.

وی اظهار داشت: پاک سازی محوطه از علف‌های هرز، پاک سازی نوشته‌ها از روی سنگ‌های معبد با عمر بیش از سه دهه، احداث ساختمان معرفی، ساخت سرویس‌های بهداشتی، راه اندازی شبکه‌های وای فای و نصب دوربین‌های حفاظتی، ایجاد اتاق مانیتورینگ، نورپردازی، روشنایی محوطه، احداث مسیر بازدید، جانمایی نیمکت و سطل‌های زباله در محوطه و… از جمله اقدام های ساماندهی در محوطه معبد آناهیتا بوده است.

او در پاسخ به اینکه چرا تاکنون معبد آناهیتا بازسازی نشده است، اظهار کرد: حفظ اصالت بنا و نگه داری از آنچه که به عنوان بخشی از هویت تاریخی ملت ایران و میراث بشری محسوب می‌شود، در اولویت اصلی برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.

گراوند تصریح کرد: پایگاه ملی معبد آناهیتا نیز در راستای صیانت از این بنای کهن اقدام به پاک سازی خط نوشته از روی سنگ‌های معبد کرده و برای انجام مطالعات باستان شناسی و واکاوی تاریخ و قدمت این بنا رایزنی‌هایی با پژوهشگاه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی برای اخذ مجوز کاوش و حفاری انجام داده که به زودی به اطلاع مردم خواهد رسید.

سرپرست پایگاه ملی معبد آناهیتا در ادامه اظهار داشت: بازسازی و مرمت بنای معبد آناهیتا مشروط بر تعیین دقیق تاریخ ساخت این اثر گرانبها دارد، بنابراین تا اتمام مطالعات میدانی و باستان شناسان معبد و تأمین اعتبار لازم تخصیص داده نشود، نمی‌توان مرمت و بازسازی در این بنا انجام داد.

معبد آناهیتا که دومین بنای سنگی بزرگ ایران قبل از اسلام است برخی قدمت آن را به دوران اشکانی و عده ای نیز دوران ساسانی می دانند.