معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: با پیگیر های صورت گرفته در دوره جدید مدیریت دستگاه قضایی، یک هزار و ۸۰۰ تن از کسانی که به خاطر مهریه زندان بودند و توان پرداخت آن را نداشتند پس از راستی آزمایی از زندان آزاد شدند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلای قدس این شهر، تقویت ارتباط با مراجع عظام تقلید را از دیگر ویژگی های دوره جدید مدیریت دستگاه قضا عنوان کرد و افزود: یکی از درخواست مراجع تقلید، آزادی افرادی است که توان پرداخت مهریه را ندارند که این موضوع در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حجم پرونده های ورودی به دستگاه قضایی در سال های اخیر بسیار زیاد شده است گفت: جرم انگاری در قوانین زیاد است و این باعث شده تا ورود پرونده به دستگاه قضایی زیاد باشد و یکی ازکارها در دوره مدیریت جدید، جرم زدایی از برخی از این جرایم است.

صادقی آموزش راه های پیشگیری از جرم برای کاهش پرونده ورودی به دستگاه قضایی را بسیار ضروری دانست و ادامه داد: قوه قضاییه در کنار قاطعیت در اجرای عدالت باید دارای چهره لطیف باشد که در این زمینه در پرونده هایی که می توان از جرم آنها چشم پوشی کرد، به جای محکومیت قضایی، دوره های آموزشی برگزار می شود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به پیگری برای احکام جایگزین حبس اظهار داشت: احکام جایگزین حبس از جمله اقدام های دادگستری قم برای کاهش آمار زندانیان می‌باشد که این اقدام قابل تقدیر است و باید به عنوان الگویی در کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به طرح تحول دستگاه قضایی نیز گفت: حمایت مردم از طرح تحول در هر دستگاهی لازمه موفقیت است که حمایت مردم از این طرح، مشارکت در این تحول است.

وی، سرمایه اجتماعی و اقبال و اعتماد مردم با این دستگاه را مهمترین سرمایه قوه قضاییه دانست و ادامه داد: نیازمند بسیج عمومی مانند دوران دفاع مقدس و جهاد سازندگی در زمینه حقوقی و قضایی در کشور هستیم.

وی، جهاد عمومی برای مبارزه با فساد را ضرورت امروز جامعه دانست و گفت: از مردم می خواهیم در صورت مشاهده کمترین فساد در دستگاه قضایی این موضوع را گزارش داده و مطمئن باشند که با قاطعیت این موضوع پیگیری می شود تا با این اقدام دامن دستگاه قضایی از هر گونه فسادی پاک شود.

صادقی ادامه داد: پیشگیری از وقوع جرم از جمله مواردی است که ضرورت دارد مردم در این موضوع نیز ورود کرده و کمترین تخلف در ادارات دولتی را گزارش دهند تا شاهد کاهش تخلفات اداری باشیم.

صادقی افزود: اعتلای مشارکت عمومی، ارتقای سرمایه اجتماعی، پیشگیری از جرم و استفاده از ظرفیت های مردمی در دوره جدید مدیریتی قوه قضاییه مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه شرط موفقیت در مبارزه با فساد مشارکت عموم مردم است، تاکید کرد: مبارزه با فساد نیازمند عزم جدی، همت همگانی و مشاکت عمومی است.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد تا فرهنگ صلح و سازی و گذشت را در میان خود تقویت کنیم، افزود: با الگوگیری از امیرالمومنین (ع) به عنوان الگو و اسوه گذشت، می توان بستر لازم برای تنش ها و درگیری ها در جامعه را فراهم کرد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه، نقش آفرینی مساجد، ریش سفیدان و افراد صاحب نفوذ در کاهش نزاع ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: ۳۱ درصد آمار مراجعات به پزشکی قانونی در قم، مربوط به درگیری و نزاع است که تقویت فرهنگ گذشت و چشم پوشی، می تواند این آمار را کاهش دهد.

صادقی، با بیان اینکه ارتقای فرهنگ عمومی تنها با مشارکت آموزش و پرورش محقق می شود، گفت: جوانان و نوجوانان کشور باید با مسائل حقوقی و وظایف و تکالیف خود آشنا شوند که آموزش و پرورش در این زمینه می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی اضافه کرد: تلاش تمام مجموعه قوه قضاییه، احقاق حق و تحقق عدالت در جامعه است ولی لازمه این موضوع، همکاری مردم و دستگاه های مختلف برای تحقق این هدف است.

صادقی همچنین با اشاره به تنش میان آمریکا و ایران گفت: تنش میان این دو کشور مساله اول منطقه و جهان است که ضروت دارد ابعاد مختلف آن به درستی درک شود.

وی با بیان اینکه ما در دوران محاصره و یا در وضعیت شعب ابی طالب نیستیم بلکه در دورانی شبیه پس از فتح مکه قرار داریم گفت: برجام را امضا کرده و تا کنون به آن پایبند بوده ایم ولی آمریکا پیمان شکنی کرد و اروپا نیز با عمل نکردن به تعهدات خود، نقض عهد عملی کرد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه تاکید کرد: در حالی که طرف های مقابل تعهد خود را نقض کرده اند، ضرورت دارد تا با قدرت و شدت در مقابل این نقض عهد، اقدام کرد.

وی با تقدیر از اقدام دولت و شورای عالی امنیت ملی برای کاهش تعهدات ایران و دادن فرصت دو ماه به طرف های مقابل تصریح کرد: اگر اروپایی ها و طرف های مقابل برجام به عهد خود پایبند باشند، ایران نیز به عهد خود پایبند خواهد ماند و در غیر این صورت دلیلی ندارد تا ما به آن متعهد بمانیم.

صادقی با اشاره به نفوذ و توطئه دائمی امریکا علیه ملت ایران افزود: دل اروپایی ها با ما نیست و با توکل بر خدا و ایستادگی مردم و مسئولان، ایران اسلامی بدون کمک آمریکایی ها به پیشرفت خود ادامه خواهد داد.