رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: ۲ پهنه اکتشافی مصوب در حوزه معادن در این استان وجود دارد که می تواند نقش مهمی در روند توسعه اقتصادی قم ایفا کند.

به گزارش جارچی اخبار، محمود سیجانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: پهنه اکتشافی زواریان که برای اکتشاف طلا در اختیار سازمان زمین شناسی قرار دارد و پهنه اکتشافی حوض سلطان که برای اکتشاف مس در اختیار شرکت ملی مس ایران قرار گرفته است، از جمله مهمترین ظرفیت‌های معدنی قم برای استخراج مواد راهبردی و مورد نیاز کشور هستند.

وی بیان کرد: ۲ درصد معادن کل کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: در سال جاری یکی از برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استخراج شده است تا با فرآوری آنها، ارزش افزوده اقتصادی بیشتری در بخش معادن ایجاد شود.

سیجانی گفت: مهمترین ذخایر شناخته شده استان شامل معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیر فلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ) است.

وی ادامه داد: ظرفیتی غنی از معادن سنگ‌های تزئینی در نقاط مختلف استان پراکنده می‌باشد که با به کارگیری طرح‌های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می‌توان کسب و کارهای درآمدزا در زمینه صنعت ساختمانی و فضاهای شهری ایجاد کرد.

وی همچنین با اشاره به همکاری دستگاه‌های اجرایی برای رونق حداکثری معادن، بیان کرد: شورای معادن استان قم به ریاست استاندار فعال است و این شورا در زمینه مزایده معادن، تمدید یا انتزاع پروانه‌های اکتشاف و بهره برداری و همچنین تعطیلی معادن یا سلب صلاحیت بهره برداران آن، فعالیت می‌کند.

در استان قم ۸۶ معدن با اشتغال یکهزار و ۲۲۳ تن و سرمایه گذاری ۹۱۶ میلیارد ریال فعال است، همچنین از ۶۸ نوع ماده معدنی موجود در کشور، حدود ۳۰ نوع آن در قم موجود است.