مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: چندین دستگاه بیل مکانیکی که به طور غیرقانونی در حال فعالیت در پناهگاه حیات وحش هامون بودند توقیف و خاطیان دستگیر شدند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، وحید پورمردان اظهار داشت: در بازدیدهای به عمل آمده در ماه‌های گذشته از منطقه سیستان به ویژه پناهگاه حیات وحش هامون، خاک بخش‌هایی از بستر تالاب و مسیر رودخانه‌های فصلی و پناهگاه حیات وحش توسط چندین ارگان دولتی و خصوصی مورد برداشت قرار گرفته است.

وی افزود: گودبرداری و برداشت خاک از بستر این مناطق سبب افزایش فرسایش خاکی و تخریب پوشش گیاهی شده و با وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان حجم وسیعی از گرد و غبار به هوا برخواسته و سبب آلودگی شدید هوا می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: براساس قوانین محیط زیست کشور هر گونه تخریب، جابجایی، خاکبرداری و غیره در مناطق تحت مدیریت این سازمان ممنوع است و مأموران اجرایی محیط زیست برحسب رسالت قانونی خویش از تخریب عرصه‌های ملی جلوگیری به عمل می‌آورند.

وی بیان کرد: به همین منظور پس از اولین مشاهده نسبت به طرح دعوی در سال گذشته در مراجع قضائی اقدام شد که در ادامه در خرداد ماه سالجاری مأموران اجرایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستان زابل با حضور شبانه روزی در منطقه و رصد این منطقه مجدداً چهار دستگاه بیل مکانیکی و ۲ دستگاه کمپرسی از ۲ منطقه در سیستان که در حال برداشت غیر مجاز مصالح (خاک و شن) از بستر تالاب و رودخانه‌های فصلی منطقه بودند را شناسایی، دستگیر و پس از تشکیل پرونده قضائی جدید به دادگستری شهرستان زابل معرفی کردند.

پورمردان افزود: فعالیت‌های مؤثر این اداره کل در زمینه حفاظت از محیط زیست و سیاست‌های کنترل گرد و غبار منطقه بطور جدی ادامه دارد و پرونده‌های متشکله تا حصول نتیجه در دست پیگیری است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با تقدیر از همکاری‌های خوب مردم با محیط بانان از عموم شهروندان عزیز و علاقه مند به محیط زیست و طبیعت منطقه درخواست کرد: در صورت مشاهده موارد مشابه در سطح استان موضوع را به نزدیکترین اداره حفاظت محیط زیست گزارش کنند.