در آئینی با حضور جمعی از نویسندگان و هنرمندان همدانی کتاب «درآمدی بر شهرسازی معاصر همدان» رونمایی شد که برای نخستین بار معماری منحصر به فرد کهن شهر باستانی همدان را بررسی کرده است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، عادل شریفی و محمد حسین یزدانی راد به طور مشترک کتاب «درآمدی بر شهرسازی معاصر همدان» را گردآوری و تألیف کرده‌اند که به تازگی رونمایی شد.

ایده پرداختن به معماری زیبا و بی بدیل همدان از آنجا در ذهن نویسنده جوان همدانی جرقه شکل می‌گیرد که او در کوچه پس کوچه‌های خاکی جولان کودکی‌هایش را بازی می‌کند و خراب

شدن دانه به دانه خانه‌های خشتی و گلی را و سبز شدن خانه‌های خشن و آهنی به جایشان را به چشم خویش دیده و برای هویت از دست رفته شهر و دیارش افسوس خورده است.

به گفته شریفی وقتی در رشته معماری و شهرسازی وارد دانشگاه شدم کار تحقیق و جمع آوری اسناد و مدارک از همدان قدیم را آغاز کرده و شوق دانستن مرا تا دوران پهلوی و نقشه‌هایی که «کارل فریش» آلمانی برای ساختن شهر جدید همدان در سر می‌پروراند، پرواز می‌دهد.

«کارل فریش» با توجه به اینکه همدان شهری تاریخی بوده در طراحی نقشه‌هایش برای دیار هگمتانه نیم نگاهی به معماری دایره‌ای شهرهای دوران اشکانی داشته و بعضی جاها هم از معماری آلمانی بهره گرفته است.

این پژوهشگر می‌گوید: خیابان شهدا (شورین سابق) نخستین خیابانی است که ساخته شد و پس از آن خیابان‌های شریعتی، بوعلی، اکباتان، باباطاهر و تختی آخرین خیابانی بود که در سال ۱۳۳۲ ساخته شد.

شریفی در کتاب خود علاوه بر پرداختن شرح حال طراح و سازنده کهن شهر هگمتانه اسناد و مدارکی از خانه‌ها، محلات و معماری آنها گنجانده و خواندن این کتاب را برای علاقه مندان بسیار شیرین و دلچسب می‌داند و خواندن آن را به همه همدانی‌ها توصیه می‌کند تا از زادگاهشان بیشتر و بهتر بدانند.

محمد حسین یزدانی راد دیگر نویسنده این کتاب است که شریفی را همراهی کرده و هدف از این پژوهش را بررسی روند شکل گیری و سیر شهرسازی کهن شهر باستانی همدان از گذشته‌های دور تا روزگار معاصر می‌داند.

یزدانی می‌گوید: با توجه به کمبود منابع و پراکندگی اسناد نگارش این کتاب کار ساده ای نبود و در این اثر با استفاده از دانش شهر سازی و معماری و کامپیوتر به ارائه تاریخچه و سیر تحول و همچنین تجزیه و تحلیل طرح‌ها و الگوهای شهر سازی همدان پرداخته شده است.

به اعتقاد او همدان از اولین شهرهای کشور است که طرح نوسازی در آن اجرا شده و در این کتاب افزون بر بررسی معماری همدان در دوره پهلوی گریزی هم به پیشینه و عقبه این شهر باستانی زدیم که بر غنای این اثر افزوده و منبعی جامع برای محققان و دانشجویان آینده محسوب می‌شود.