نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز سه شنبه شب با حضور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گشایش یافت.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، در نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، تولیدکنندگان و فعالان عرصه صنایع دستی تولیدات خود را در ۲۱۰ غرفه عرضه کرده اند.
۱۱۰ غرفه از این تعداد برای هنرمندان آذربایجان شرقی و ۱۰۰ غرفه به فعالان صنایع دستی دیگر استان ها اختصاص یافته که به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار گرفته است.
در نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز هم هتل‌ها و مراکز اقامتی، انجمن های گردشگری، دفاترخدمات مسافرتی، شرکت های حمل و نقل و پذیرایی فعال در حوزه گردشگری و تورگردانان فعال ۱۲ استان در ۵۰ غرفه حضور یافته اند.
نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز روزهای ۱۱ تا ۱۵ تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در سالن امیرکبیر نمایشگاه بین المللی تبریز میزبان علاقه مندان است.
معاون میراث فرهنگی: صنایع دستی ایرانی ترین کالای تولید داخل است
پویا محمودیان گفت: این نمایشگاه باعث می‌شود که هم افزایی خوبی بین دو حوزه گردشگری و صنایع دستی اتفاق بیفتد.
وی افزود: ثابت شده است که هم افزایی صنایع دستی و گردشگری می‌تواند باعث توسعه پایدار شده و در رشد اقتصادی کشور و استان‌ها تأثیرگذار باشد.
محمودیان تاکید کرد: یکی از اهداف این نوع از نمایشگاه‌ها آگاه سازی عموم مردم برای حمایت از صنایع دستی است و می‌توانیم از این ظرفیت برای رسیدن به شعار سال مبنی بر رونق تولید قدم‌های بزرگ‌تری برداریم.
وی اظهار داشت: نمایشگاه‌ها مهم‌ترین ابزاری هستند که به کمک آنها می‌توانیم تولیدات ایرانی را در معرض دید عموم مردم قرار دهیم.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه کشور ما دارای بیش از ۲۹۵ رشته فعال صنایع دستی است که بیشتر این موارد شاخص و ممتاز هستند، اعلام کرد: بر اساس آمار سامانه سازمان، بیش از ۴۴۰ هزار نفر در این حوزه فعالیت می‌کنند اما مطمئنم که در حالت عمومی بیشتر از ۲ میلیون نفر در کشور در این حوزه فعال هستند.
وی با اشاره به اینکه حوزه صنایع دستی گنج بی بدیل اقتصادی کشور است، عنوان کرد: حوزه صنایع دستی به خصوص در بخش‌هایی چون اشتغال، جوانان و بانوان اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند.
وی تجاری سازی صنایع دستی را اولویت اصلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد و گفت: فرهنگ سازی، حمایت و بردن این نوع از کالاها به محیط زندگی و کار عموم مردم از جمله اقداماتی است که به دنبال انجام آن هستیم.
استاندار آذربایجان شرقی هم گفت: نمایشگاه صنایع‌دستی و گردشگری علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی به ایجاد تعاملات فرهنگی کمک می‌کند.
محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه صنایع دستی نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال برای آذربایجان شرقی دارد، اعلام کرد: در حال حاضر ۱۳ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی هم از فعالیت بیش از ۲۷۰ غرفه صنایع دستی و گردشگری از سراسر ایران در نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز خبر داد.
مرتضی آبدار با اشاره به استقبال بالا از این نمایشگاه در بین هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی، عنوان کرد: در این نمایشگاه همیشه شاهد استقبال خوبی بودیم و امسال هم استقبال از سال‌های گذشته چه به لحاظ کمی و چه از نظر گستره جغرافیایی فعالیت شرکت کننده ها، بیشتر شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تاکید کرد: ملی بودن نمایشگاه باعث شده است که شاهد تنوع بسیار بالایی در صنایع دستی عرضه شده باشیم و انواع صنایع دستی علاوه بر معرفی در این نمایشگاه به فروش می رسند.
آبدار خاطرنشان کرد: صنایع دستی علاوه بر اینکه جنبه اقتصادی دارد، فعالیت فرهنگی نیز محسوب می‌شود و همین موضوع، باعث چند بعدی شدن نمایشگاه شده است.
وی اظهارداشت: امروزه شاهد این هستیم که بسیاری از هنرها و صنایع قدیمی توسط افراد علاقمند در بخش خصوصی احیا می‌شوند و سیاست‌های سازمان نیز بر حمایت از این افراد استوار است.
آبدار با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته در حوزه صنایع دستی، اعلام کرد: بر اساس سیاست‌های کلی حمایتی، تلاش می‌کنیم تا با معرفی هنرمندان فعال در حوزه صنایع دستی، این افراد از وام‌های کم بهره اختصاص یافته، بهره مند شوند.
وی بازاریابی و برندسازی را یکی از مباحث اصلی در حوزه صنایع دستی عنوان کرد و گفت: در این نمایشگاه نیز بازاریابی جزو اهداف برگزاری است و تجربه ثابت کرده است، هنرمندانی که توانسته‌اند در حوزه بازاریابی و برندسازی فعالیت مناسبی داشته باشند، موفق تر هستند.
آبدار در پایان با بیان اینکه نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری جذابیت‌های زیادی دارد، از عموم مردم دعوت کرد در این نمایشگاه حضور یافته و از تولیدات هنرمندان سراسر کشور بازدید کنند.
نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران و نخستین نمایشگاه گردشگری تبریز تا ۱۵ تیر از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تبریز در معرض دید، متخصصان، علاقمندان و عموم مردم خواهد بود.