رئیس هیئت مدیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: اگر بدهی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت نشود کارگران و بازنشستگان با «ابر بحران» مواجه می شوند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از مهر، اکبر شوکت که در جلسه بررسی مشکلات استادکاران و کارگران صنعت ساختمان قزوین سخن می گفت افرود: در سراسر کشور حدود ۴۲۵ انجمن صنفی در حوزه صنعت ساختمان فعالیت می‌کنند و این صنف که در گذشته هیچ جایگاهی نداشت امروز در وضعیتی است که بزرگترین تشکل کارگری کشور محسوب می‌شود.
وی بیان کرد: با اجرای سامانه پایش توانستیم ۲۰۰ هزار بیمه شده غیر واقعی در صنف کارگران ساختمانی را شناسایی کنیم و این کار ادامه خواهد یافت تا ۳۰۰ هزار کارگر دیگر نیز پایش شوند.
رئیس هیئت مدیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور تصریح کرد: با اجرای نامناسب طرح سلامت امروز حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان از سهم تأمین اجتماعی و کارگران خارج شده و به پزشکان داده می‌شود و تداوم این روند منطقی نیست.
بحرانی بزرگ در پیش است / دولت مطالبات را پرداخت کند
شوکت یادآور شد: امروز دولت بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهی دارد و اگر این مطالبات پرداخت نشود در آینده نزدیک با یک بحران بزرگ در پرداخت حقوق بیمه شدگان و مستمری بگیران، خدمات درمانی و بهداشتی روبرو خواهیم شد که بسیار نگران کننده است.
وی اظهار داشت: اگر این بدهی هر سال تا ۲۰ درصد هم پرداخت می‌شد امروز بسیاری از مسائل حل شده بود و بحران نداشتیم لذا امروز هم امیدواریم از محل صندوق توسعه ارزی و یا منابع درآمدهای نفتی بخشی از مطالبات تأمین اجتماعی پرداخت شود.
سالانه ۱۴۰۰ نفر در حوادث ناشی از کار کشته می‌شوند
عضو شورای عالی کار بیان کرد: هنوز راهکاری همه جانبه برای خطرات ناشی از فعالیت کارگران ساختمانی اندیشیده نشده است و سالانه ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ کارگر در کشور بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند و به همین میزان نیز کارگر قطع نخاعی داریم که بسیار هزینه سنگینی به کشور تحمیل می‌کند.
شوکت افزود: برای کاهش حوادث ناشی از کار به تدوین قانون جامعی در مجلس نیاز داریم تا کارفرمایان هم به اجرای بیمه مسؤلیت فنی کارگران ملزم شوند.
وی گفت: در سال ۹۱ تعداد کشته‌های ناشی از حوادث کار حدود ۲۰۰۰ کارگر بود و ۵ برابر این آمار با تهدید بهداشت سلامت کارگران مواجهیم که در کنار آموزش و تأمین وسایل ایمنی باید کارفرمایان و کارگران را برای رعایت نکات ایمنی در محیط کار تشویق و ملزم کنیم.
اتباع بیگانه تهدید امنیت شغلی کارگران
عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: وجود اتباع بیگانه در صنعت ساختمان یک تهدید دیگر برای اشتغال کارگران ایرانی است که باید در این زمینه نیز تدبیر لازم صورت گیرد تا وضعیت شغلی کارگران ساختمانی دچار چالش بیشتر نشود.
وی اضافه کرد: برخی از این کارگران اتباع بیگانه با چراغ خاموش در حال تبدیل شدن به کارفرما هستند و برخی صنایع را در خدمت خود گرفته‌اند به طوری که حدود ۱۰ هزار تبعه بیگانه بیش از ۱۰ میلیارد تومان سرمایه دارند که می‌توانند در حوزه صنعت ساختمان بر اشتغال کارگران ایرانی تأثیرگذار باشند.