رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به پیچیدگی عملیات حج گفت: ایمنی پروازهای حج در اولویت قرار دارد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از وزارت راه‌وشهرسازی علی‌عابدزاده در آیین معنوی بدرقه زائران خانه خدا و آغاز حج تمتع ۱۳۹۸ در شهر فرودگاهی امام خمینی‌(ره) با بیان اینکه انجام عملیات حج جزئی از ذات حمل‌ونقل هوایی است گفت: چند ماه بعد از بازگشت اولین حاجی سازمان حج و زیارت برای برنامه‌ریزی پروازهای حج سال آینده نامه می‌دهد و این به آن معناست که برنامه‌ریزی برای عملیات حج کار یک یا دو روز نیست و همیشگی است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تراکم ترافیک هوایی در فرودگاه‌های مدینه و جده گفت: نزدیک به ۴ میلیون حاجی در بازه‌ای محدود به این دو فرودگاه منتقل می‌شود و این مسأله باعث می‌شود که تمام پروازها با هم مرتبط باشند.
وی ادامه داد: هر اقدام خارج از برنامه‌ریزی به کل عملیات انتقال حجاج خدشه وارد خواهد کرد. به عنوان مثال اگر یک هواپیما با تأخیر در فرودگاه جده فرود آید اجازه پرواز به هواپیمای دیگری که در کنیا در انتظار پرواز به این فرودگاه است داده نخواهد شد.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده بر صنعت هوایی کشور گفت: این محدودیت‌ها قطعا بر عملیات حج تأثیرگذار است. اما عوامل سفرهای هوایی تمام پوشش خود را به کار بستند تا این سفر آرام و بی‌دغدغه انجام شود.
وی ادامه داد به خاطر محدودیت‌های اعمال شده ناچار شدیم امسال تمام حجاج را خود جابجا کنیم. این در حالی است که پیشتر هواپیمایی عربستان در جابجایی ۲۵ تا ۵۰ درصد حجاج به ما کمک می‌کرد و امسال به دلایل گوناگون این کمک را دریغ کرده است. عابدزاده با اشاره به محدودیت ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما گفت: با وجود محدودیت ناوگان انتقال ۸۶ هزار و پانصد حاجی برعهده این شرکت است و این شرکت با برنامه‌ریزی این کار را با موفقیت انجام خواهد داد. وی ادامه داد هما بدون کمک سایر ایرلاین‌ها از عهده این مسؤولیت برنمی‌آمد به همین دلیل شرکت‌های ماهان، قشم ایر، آسمان و ایرتور در انتقال مسافر به سایر مسیرها مساعدت خواهند کرد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه این سازمان در کنار وظیفه هماهنگی دو مسؤولیت اساسی تأمین ایمنی و امنیت پرواز را نیز برعهده دارد گفت: برای حفظ ایمنی در کلیه امور پروازی و فرودگاهی نظارت لازم انجام شده و علیرغم محدودیت‌ها هیچگونه کوتاهی را در زمینه ایمنی نمی‌پذیریم.
وی ادامه داد: از همه عوامل پروازی و فرودگاهی می‌خواهیم و الزام می‌کنیم که مسأله ایمنی را در اولویت قرار دهند و بدانند که ایمن جابجا شدن حجاج مهمتر از مسأله تأخیر است.
عابدزاده با اشاره به مسؤولیت تأمین امنیت در پروازها گفت سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نماینده قانونی جمهوری اسلامی ایران در ایکائو مسؤولیت داخلی و بین‌المللی تأمین امنیت را برعهده دارد. که البته این مهم با دست باکفایت نیروهای انتظامی مانند سپاه، نیروی انتظامی وزارت اطلاعات و غیره انجام می‌شود.
وی ادامه داد: این یک الزام داخلی و بین‌المللی است چرا که اگر امنیت در فرودگاه‌های ما خدشه‌دار شود اجازه فرود در جده و مدینه را نخواهیم داشت.