اردوگاه های دانش آموزی با توجه به کارکردهای اثربخشی که دارند می توانند در بالا بردن فرهنگ اجتماعی و اعتقادی دانش آموزان نقش آفرینی کنند که این مهم در البرز نیاز به بستر سازی حمایتی از این اردوگاه ها دارد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، تجارب نشان می‌دهد که اردوگاه‌های دانش آموزی مکانی امن برای اجرای برنامه‌های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در طول سال هستند چرا که اثر تربیتی یک اردوی فرهنگی تفریحی چنان عمیق است که تأثیر آن تا سال‌ها بر صفحه ذهن افراد باقی می‌ماند و به همین دلیل اردو از هر کار تربیتی مهم‌تر، عمیق‌تر و ماندنی‌تر است.
اردوگاه‌های دانش آموزی دراستان ها تحت پوشش آموزش و پرورش قرار دارند تا دانش آموزان از امکانات و تجهیزات این مکان مهم تربیتی و تفریحی درمناطق مختلف کشور در قالب تفریح، سرگرمی و مهارت آموزی برخوردار شوند.
آنطور که کارشناسان امور تربیتی می‌گویند: اردوگاه‌ها با هدف رشد شخصیتی، اجتماعی و مهارتی دانش آموزان شکل می‌گیرد و اردو یک فعالیت مهم دانش آموزی است که به صورت گروهی و تحت نظارت مربیان، خارج از محیط مدرسه صورت می‌گیرد که در آن فرد درگروه همسالان خود می‌تواند مهارت‌های اجتماعی را بیاموزد و تمرین کند.
دانش آموزان تمایل زیادی به برگزاری اردوهای فرهنگی تفریحی نشان داده اند، زیرا در محیطی امن و آرام و دور از فضای مجازی حضور پیدا می‌کنند و با دوستان و گروه‌های هم سن خود با زبانی قابل فهم به گفت و گو می‌نشینند و در کنار آن از کارگاه‌های مهارت آموزی اجتماعی و تربیتی توسط مربیان مجرب بهره مند می‌شوند.
برای تقویت کارکردهای اثر بخش اردوگاه‌های دانش آموزی کشور باید نگاه ویژه ای به جایگاه اردوگاه‌های دانش آموزی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در طول یک سال تحصیلی شود.
اردوی دانش آموزی یک فضای تربیتی و تمرینی است که در آن اولین قدم برای تجربه استقلال، خودباوری، اعتماد به نفس و زندگی گروهی برداشته می‌شود و شرکت کنندگان در آن زندگی جدیدی را به دور از خانواده و در میان گروه همسالان تجربه می‌کنند.
کارشناسان فعال در حوزه آموزشی – تربیتی معتقدند که افراد در اردو شیوه زندگی فردی و گروهی، پیروی از قوانین و مقررات، احترام به بزرگان، نقش‌های اجتماعی، کمک به همنوعان با شیوه‌های علمی را می‌آموزند.
به گفته آنان اردو در بروز ویژگی‌های شخصیتی افراد، اختلافات فردی، رفتارهای هنجار و نابهنجار، بروز مهربانی‌ها، عواطف، هیجانات و مهار آنها نقش بسزایی دارد.
استان البرز نیز ۲ اردوگاه دانش آموزی دارد که پذیرش دانش آموزان در آن در قالب اردوهای دانش آموزی و خانوادگی نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری در بخش ایجاد زیرساخت‌های اقامتی، تجهیزات رفاهی و آموزشی است.
اردوگاه‌های دانش آموزی استان البرز برای پذیرش اردوهای دانش آموزی کشور نیاز به سازماندهی و تخصیص اعتبار در کنار برنامه ریزی جامع و نظارتی دارد تا بتواند این بستر مهم را برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان آماده‌تر کند.
روانشناس و مشاور تحصیلی مدارس البرز می‌گوید: هر فردی با شنیدن نام اردوگاه به یاد برگزاری اردوهای دانش آموزی در دوران تحصیل خود می‌افتد که چگونه دراین مکان شادی آفرین چند روزی را در کنار هم کلاسی‌ها یا افراد هم سن و سال خود از استان‌های مختلف با لهجه‌های متفاوت را گذرانده است.
مریم اسدی افزود: اردوی دانش آموزی در واقع یک گام عملی برای آشنایی دانش آموزان در تجربه کردن یک زندگی با حداقل امکانات و همچنین کسب مهارت‌های لازم در روابط بین فردی است که اگر این برنامه به خوبی در اردوگاه‌های دانش آموزی برگزار شود نتایج ارزشمندی را از نظر تربیتی و اجتماعی در پی دارد.
وی بیان داشت: اجرای اردوهای دانش آموزی در اردوگاه‌ها موجب می‌شود تا لحظه‌های طلایی در ذهن افراد نقش ببندد و خاطرات آن سال‌های طولانی به یادگار بماند.
وی از اردو به عنوان یک فرآیند برای اجتماعی شدن و کسب مهارت‌های اجتماعی یاد کرد و یادآورشد: اردویی که هر دقیقه آن برای دانش آموزان خاطره ساز و ارزشمند است باید با اهداف تربیتی – آموزشی در مکان‌های مهمی چون اردوگاه‌های دانش آموزی برگزار شود.
اسدی تصریح کرد: دانش آموزان در این سفرهای یک تا چند روزه به اردوگاه‌ها با درس‌های زندگی آشنا می‌شوند و یک حس اعتماد به نفس قوی و مستقل شدن را با گروه هم سن و سالان خود تجربه می‌کنند.
وی تاکید کرد: خانواده به مکان‌هایی که متعلق به آموزش و پرورش است اطمینان خاطر خاصی دارند پس برای تقویت این اطمینان و هدایت اردوهای دانش آموزی به اردوگاه‌های دانش آموزی باید زیرساخت‌های مهم رفاهی و تفریحی در این مکان مهم بیش از گذشته فراهم و تقویت شود.
اردوگاه‌های دانش آموزی کلاس‌های جذاب
مشاور تحصیلی مدارس البرز اظهارداشت: اردو گاه‌های دانش آموزی با توجه به تنوع امکانات از جذابیت بالایی برای آینده سازان برخوردار هستند.
سبحان کیان بیان داشت: ایجاد نشاط مهم‌ترین هدف اردوهای فرهنگی تفریحی دانش آموزی است زیرا این برنامه از فشارهای روحی، روانی، اجتماعی و خانوادگی در افراد می کاهد.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین بخش اردوها یی که در اردوگاه‌های دانش آموزی برگزار می‌شود مربوط به مهارت‌های زندگی است به گونه‌ای که دانش آموزان احساس بزرگ‌تر شدن و قوی‌تر شدن پیدا می‌کنند.
این کارشناس تصریح کرد: دانش آموز دراردوهای دانش آموزی به خصوص اردوگاه‌های کشور در یک فضای سخت و متفاوت زندگی را با دوستانش تمرین می‌کند.
کیان یادآورشد: اردوی دانش آموزی فرصتی مناسب برای نشاندن مفاهیم مهم تربیتی، مهارتی، زندگی، استحکام و تقویت آنچه که در یک فرایند آموزشی به کودکان، نوجوانان و جوانان ارائه شده، به شمار می‌رود که در این فضا شرایط به گونه‌ای فراهم می‌شود تا آنان به سمت کمال و زندگی با کرامت هدایت شوند.
وی از اردو به عنوان فضایی به دور از ظاهر سازی و دیگر فریبی یاد کرد و ادامه داد: در اردو افراد به دیگران اجازه می‌دهند تا هر کس با هر اندیشه و تفکری به دورنشان راه یابد و سنگ بنای دوستی‌ها نهاده شود.
ظرفیت بهره برداری ملی اردوگاه آیت الله طالقانی
مدیرکل آموزش و پرورش البرز هم گفت: این استان دارای ۲ اردوگاه دانش آموزی در شهرستان‌های ساوجبلاغ و طالقان است که برای پذیرش دانش آموزان در بخش اردویی نیاز به سازماندهی و ساماندهی ویژه ای به دلیل چشم انداز طبیعی، موقعیت جغرافیایی و وسعت فضا ی محوطه‌ای دارند.
سالار قاسمی خاطرنشان کرد: اردوگاه دانش آموزی آیت الله طالقانی ظرفیت بهره برداری ملی دارد که باید توسعه پیدا کند.
وی با اشاره به بازدید وزیر پیشین آموزش و پرورش و استاندار البرز از اردوگاه آیت الله طالقانی در روستای میناوند طالقان اضافه کرد: این اردوگاه دانش آموزی نیاز به بستر سازی توسعه‌ای دارد.
قاسمی با بیان اینکه زمینه‌های ارتقای این اردوگاه در سطح ملی در برنامه‌های آینده دردستور کار قرارخواهد گرفت، افزود: این اقدام موجب می‌شود تا استان بتواند گام مؤثری با ایجاد بستر مناسب در آمد پایدار در حوزه گردشگری دانش آموزی بردارد.
وی عنوان کرد: اردوگاه دانش آموزی ساوجبلاغ نیز به دلیل دسترسی آسان‌تر به مرکز استان از موقعیت بهتری برخوردار است اما باید به امکانات مناسب مجهز شود.
مدیرکل آموزش و پرورش البرزافزود: اردوگاه‌های دانش آموزی با توجه به کارکردهای خود می‌توانند در بالا بردن فرهنگ اجتماعی و اعتقادی دانش آموزان نقش آفرین باشند جون این اردوها با اهداف علمی، آموزشی، فرهنگی، زیارتی، ورزشی و سیاحتی همراه است و با برنامه ریزی انجام می‌شود.
وی تجربه کردن یک زندگی دسته جمعی، تقویت و تحکیم بنیه اعتقادی و اخلاقی جوانان و نوجوانان، کسب تجربه در زمینه‌های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی، رشد مهارت‌های اجتماعی، رشد و شکوفا سازی استعدادهای فردی، افزایش دانش عمومی و تخصصی افراد را از حمله اهداف اردوی دانش آموزی بیان کرد.
قاسمی خاطرنشان کرد که در استان البرز به رعایت قوانین و ضوابط اردویی ویژه دانش آموزان در پایه‌های مختلف تحصیلی دقت و نظارت کامل وجود دارد و نیروی انسانی تشکیلات فعال در برگزاری انواع اردوهای دانش آموزی از توان اجرایی لازم برخوردار هستند.
وی تاکید کرد: صدور مجوزهای اردویی در البرز نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری یافته است.
مدیرکل فرهنگی و هنری، اردویی و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۳۰۲ اردوگاه فرهنگی تربیتی در استان‌ها برای بازدید دانش آموزان وجود دارد.
علی رمضانی اظهارداشت: این اردوگاه‌ها با هدف توجه به نقش مهم اردوهای تربیتی در رشد شخصیتی، اجتماعی و مهارت آموزی دانش آموزان آماده شده است.
وی با اشاره به اینکه اردوهای دانش آموزی امسال به صورت منطقه‌ای در حال برگزاری است، اظهارداشت: دراین اقدام فرهنگی و تربیتی، سلامت و ایمنی دانش‌آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.
رمضانی درادامه به نقش مهم مشارکت خانواده‌ها و خیرین در برگزاری اردوهای دانش آموزی در کشور پرداخت و یادآور شد: در اجرای برنامه‌های اردویی آموزش و پرورش با کمبود بودجه و امکانات مواجه است.
وی شعار وزارت آموزش و پرورش در برگزاری اردوهای دانش آموزی را امنیت دانش‌آموزان ذکر کرد و یادآورشد: در تدوین دستورالعمل جدید اردوهای دانش‌آموزی از نظرات کارشناسان و صاحبنظران تعلیم و تربیت استفاده شده است.
وی از اردوهای دانش آموزی به عنوان یک مجموعه تربیتی و مهارتی یاد کرد وادامه داد: دانش‌آموزان در اردوها یک فضای صمیمی و جامعه محور پرورشی به ویژه در اردوگاه‌های دانش آموزی را تجربه می‌کنند و در واقع درس زندگی و ارتباطات اجتماعی را فرا می‌گیرند.
این مسئول بیان داشت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در این بخش، برگزاری اردوهای تربیتی، آموزشی و سیاحتی است که نمونه عالی آن را می‌توان در اعزام دانش‌آموزان به راهیان نور مشاهده کرد.
۱۴ میلیون دانش آموز در مدارس کشور تحصیل می‌کنند.