در حالی که بیش از یک سال است که با پافشاری فعالان میراث فرهنگی طرح احداث برج‌های دوقلوی کمیته امداد در همدان متوقف شده بود، چند روزی است که صدای لودرها در آنچه عده‌ای آن را سکوت میراث فرهنگی می‌دانند، در این نقطه به گوش می‌رسد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، امروز دوستداران میراث فرهنگی در همدان در انتظار تلالو نور امید برای حفظ عمارت نورمهال هستند و همگان شهرداری را در این ساخت و ساز مقصر می‌دانند؛ اما شهردار همدان از سکوت اداره کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری سخن می‌گوید.
عمارت نورمهال که در بوستان پرواز شهر همدان واقع شده و هم اکنون به عنوان فرهنگسرای پرواز، علاقه مندان به فرهنگ و هنر را گرد هم آورده است، به واسطه ساخت برج‌های دوقلو تهدید می‌شود.
این بنای تاریخی در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و از گذشته آن می‌توان به محلی برای استقرار سربازان آمریکایی در زمان جنگ جهانی دوم اشاره کرد و از همین رو به خانه آمریکایی‌ها نیز شناخته می‌شود.
سال گذشته، اتحاد دوستداران میراث فرهنگی و تشکیل زنجیره انسانی برای ممانعت از ساخت برج‌های دوقلو عملیات خاکبرداری را در عرصه این عمارت متوقف کرد و تلاش‌های هنرمندان و هنردوستان را دوچندان کرد تا جایی پرویز پرستویی و امیرشهاب رضویان ۲ بازیگر شناخته شده سینمای ایران نیز به این اقدام واکنش نشان داده و در نامه‌ای از مسئولان شهر همدان خواستند که ساخت برج‌های دوقلو را برای حفاظت از بنای تاریخی نورمهال متوقف کنند و این عملیات به تأخیر افتاد.
سکوت شهردار همدان شکست!
شهردار همدان در همین ارتباط گفت: اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در کمیسیون ماده ۵ برای ساخت و ساز در عرصه عمارت تاریخی نورمهال همدان مخالفت نکرده و حتی موافق صدور مجوز ساخت‌وساز در عرصه این بنای تاریخی بود.
به گفته عباس صوفی ساخت و ساز در عرصه و عمارت تاریخی نورمهال با رأی مثبت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در کمیسیون ماده ۵ و پس از آن موافقت کتبی در پی استعلام شهرداری همدان انجام شده است.
وی تاکید کرد: شهرداری نظر اداره کل میراث فرهنگی استان همدان را در کمیسیون جویا شده و این اداره کل ساخت‌وساز در عرصه عمارت نورمهال را بدون مشکل خوانده است.
اما به گفته صوفی، شهرداری همدان به منظور حفاظت از عمارت تاریخی ثبت ملی شده نورمهال، تاکنون ساخت‌وساز برج‌های دوقلوی همدان را متوقف کرده بود تا تکلیف این عمارت تاریخی مشخص شود.
شهردار همدان اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی همدان تاکنون نیز اظهار نظری در این مورد نکرده است و در صورتیکه اعلام کند احداث برج‌های دوقلو توسط کمیته امداد در این مکان به این عمارت تاریخی آسیب وارد می‌کند، جلوی ساخت و ساز آن گرفته می‌شود.
علی مالمیر مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان نیز از ابتدای مطرح شدن ماجرای ساخت‌وساز در عرصه عمارت تاریخی نورمهال در این زمینه سکوت کرده است و رسانه‌ها در انتظار واکنش مرد نخست میراث فرهنگی دیار چند هزار ساله هگمتانه هستند.