دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیات همراه وی صبح امروز از موزه موسسه تاریخ و فرهنگ ایران در دانشگاه تبریز بازدید کردند.
به گزارش جارچی اخبار ، این موزه در سال ۱۳۲۸خورشیدی تنها چهار سال پس از تاسیس دانشگاه تبریز راه اندازی شده است. موزه تاریخ و فرهنگ ایران دانشگاه تبریز بعد از موزه ایران باستان (ملی) که در سال ۱۳۱۶ تاسیس شده است، دومین موزه رسمی کشور محسوب می شود و در شهر تبریز که به شهر اولین ها معروف است اولین موزه به حساب می آید. فعالیت این موزه در دو مقوله باستانشناسی و مردم شناسی بوده و اموال فرهنگی موجود در این موزه از طریق سازمان میراث فرهنگی کشور که از کاوش های باستانشناسی کشور بدست آمده و همچنین هدایای خیرین فرهنگی تامین شده است.
بخش باستانشناسی شامل ادوار پیش از تاریخ و دوران تاریخی و دوران اسلامی بوده و تالاری نیز به بخش سکه و مهر اختصاص یافته است. بخش مردم شناسی نیز شامل بخش جنگ افزارهای قدیمی، بخش بافته و فرش و بخش کتابت شامل قطعات خط و کتب خطی و چاپ سنگی و اسناد قدیمی است.
بخش باستانشناسی دوران صفویه از جمله بخش های پربار این موزه را تشکیل می دهد که ظروف چینی در اشکال و اندازه های مختلف را شامل می شود که از قسمت چینی خانه مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در شهر اردبیل به موزه تحویل داده شده اند. این ظروف به سفارش شاه عباس صفوی توسط هنرمندان چینی در حدود چهارصدسال قبل ساخته شده اند و کلیه ظروف به مهر شاه عباس به مضمون ( وقف آستانه شیخ صفی نمود بنده شاه ولایت عباس ) ممهور هستند.
این موزه هم اکنون در ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاه استقرار یافته و در خدمت علاقمندان فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی است.
گفتنی است وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به منظور افتتاح چند طرح عمرانی، خدماتی و آموزشی دانشگاه تبریز، بازدید از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و دیدار با دانشگاهیان و مسئولان آذربایجان شرقی به این استان سفر کرده است.