استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه با وجود برخی مشکلات، دولت به عهد خود با ملت پایبند است، گفت: یک نمونه آن حیات دوباره دریاچه ارومیه است که قدردان دولت هستیم.
محمدرضا پورمحمدی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری که با حضور ریس جمهوری در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: آذربایجان همواره در گذر تاریخ و در فوران بحرانها آذری در جان بوده است و این سرزمین ادب،هنر و دانش با فرهنگ دینی و ملی کشور عجین شده و در هیچ لحظه ای از تاریخ هرگز از انقلاب جدا نبوده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، وی افزود: پیوند آذربایجان با ایران و اسلام، پیوند جان است و جانان و آنچه در نگاه اول در دل و جان می نشیند، عشقی زلال به انقلاب و جمهوری است که فقط یک نمونه آن را در استقبال تاریخی از رهبر معظم انقلاب در پنجم مرداد مشاهده کردیم و اینک دگر بار سلسله موی دوست عطرافشان شده و همان شور و شوق در جان و دل ما است.
پورمحمدی اظهار داشت: در این مرحله حساس از میهن پاک، آموزش درس وفای به عهد و عمل به وعده ها در مصدر داخلی دیده می شود و یقین دارم که میوه صبر ملت، رفاه ملت را در پی دارد.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: استان با موقعیت ژئوپولتیکی خود امن ترین، پاک ترین و با تعامل ترین استان های کشور است و این صمیمیت و همدلی را مدیون بزرگی از سلسله آل هاشم حضرت حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز هستیم.
استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آذربایجان شرقی، پاک‌ترین و سالم‌ترین استان کشور است، افزود: بسیاری از موفقیت‌های استان در بخش‌های مختلف، مرهون زحمات و تلاش‌های نماینده ولی فقیه در استان و تعامل و هماهنگی بسیار خوب دستگاه‌های استانی است.
وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان آذربایجان شرقی، اظهار داشت: متاسفانه در طول سال‌های گذشته، آن‌چنان که باید این ظرفیت‌ها مورد توجه قرار نگرفته و انتظار داریم با توجه به قرار گرفتن یک درصد معادن مس دنیا در این استان، دولت محترم تاکید ویژه‌ای بر این موضوع داشته باشد.
پورمحمدی عنوان کرد: سال‌هاست که تولیدات مس سونگون صادر می‌شود اما عایدات خاصی نصیب استان نمی‌شود، بنابراین انتظار داریم دستور احداث کارخانه ذوب در مجتمع مس سونگون ورزقان توسط رئیس جمهور محترم صادر شود.
پورمحمدی در ادامه، نفلین‌سینیت سراب را از دیگر پروژه‌های مهم و حیاتی استان قلمداد کرد و افزود: به‌رغم وجود پنج میلیارد تن ذخیره کشف شده در این مجموعه، آلومینای مورد نیاز صنایع دفاعی و خودروسازی از خارج وارد می‌شود.
وی افزود: این طرح یک طرح بسیار مناسب و اقتصادی است و با بهره‌برداری کامل از آن، شاهد ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۰ هزار نفر خواهیم بود.
پورمحمدی با اشاره به پایین بودن نرخ بیکاری استان در مقایسه با نرخ کشوری، ابراز کرد: دلیل این امر، سخت‌کوشی مردم و مهاجرت آنان برای یافتن کار در دیگر مناطق است؛ به جرات می توان گفت که مردمان هیچ استانی به اندازه آذربایجان شرقی در جای جای ایران اسلامی و در بخش های مختلف مشغول کار نیستند.
وی با اشاره به افتتاح پروژه خط انتقال آب ارس به شبستر و دشت تبریز توسط رئیس جمهور، تشریح کرد: با بهره‌برداری از این پروژه، آب مورد نیاز بیش از ۲۰ شهر و بیش از ۱۲۰ روستا تامین شده و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال به سمت دریاچه ارومیه هدایت خواهد شد.
پورمحمدی با بیان اینکه تبریز در سال های گذشته، پل ارتباطی شرق و غرب بوده است ولی در گذر زمان این مزیت خود را از دست داده است، افزود: فاز اول راه‌آهن میانه- بستان‌آباد- تبریز از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر آماده افتتاح است و در هفته دولت سال جاری افتتاح می‌شود.
پورمحمدی همچنین با اشاره به قرار گرفتن دو قطعه از آزادراه تبریز- بازرگان در استان آذربایجان شرقی، تصریح کرد: برای تکمیل فاز یک این پروژه و آغاز عملیات اجرایی قطعه دوم نیازمند ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم که امیدواریم این مبلغ با دستور رئیس جمهور تامین شود.
رییس جمهوری امروز به همراه شماری از اعضای کابینه و در راستای دور سوم سفرهای استانی میهمان مردم آذربایجان شرقی است.
در این سفر بیش از ۵۰۰ طرح به ارزش حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ زنی می شود.