سومین سفر استانی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان، به آذربایجان شرقی با حاشیه های متفاوتی از قبیل حمایت صریح و قاطع از رییس دستگاه دیپلماسی در برابر تحریم غیرمنطقی و غیرقانونی آمریکا، گرفتن عکس یادگاری با کارگران طرح های افتتاحی و رونمایی و گرفتن عکس یادگاری روی بزرگ ترین فرش یکپارچه جهان همراه بود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، سفر یکروزه حجت الاسلام و المسلیمن روحانی به آذربایجان شرقی برای افتتاح بیش از ۵۰۰ طرح به ارزش افزون بر ۱۰ هزار میلیارد تومان حاشیه های دیگری هم داشت؛ حضور پررنگ خبرنگاران رسانه های محلی در برنامه های رییس جمهوری در غیبت خبرنگاران پایتخت، دستور به وزیر صمت برای پیگیری مشکلات صنعت چرم و کفش و فرش تبریز و وعده افتتاح خط آهن میانه – تبریز تا سال آینده.
حمایت قاطع از رییس دستگاه دیپلماسی در برابر تحریم های غیرقانونی آمریکا
حمایت قاطع رییس دولت تدبیر و امید از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در مقابل تحریم های غیرمنطقی و غیرقانونی آمریکا از جمله حاشیه های سفر سوم روحانی به آذربایجان شرقی بود. رییس جمهوری کشورمان در واکنش به این اقدام با اشاره به اینکه دولتی که خود را ابرقدرت جهان می داند از مصاحبه وزیر خارجه ما می ترسد، گفت: ارکان کاخ سفید از سخنان منطقی یک انسان دانشمند دیپلمات آگاه می لرزد و این سخنان سران آمریکا را نگران می کند.
روحانی افزود: دکتر ظریف مصاحبه می کنند، اینان عصبانیت خود را ابراز می کنند، می گویند وزیر خارجه شما افکار عمومی کشور ما را منحرف می کند و ادعاهایی می کند که با واقعیت منطبق نیست.
وی با اشاره به اینکه شما ادعای آزادی بیان دارید، حالا از منطق مقتدر دیپلماتیک ایرانی کاخ قدرت تان به لرزه در میآید، افزود: اینکه سخنان منطقی ما کاخ قدرت آنان را به لرزه در می آورد، چیزی جز عظمت ملت ما نیست زیرا آنان با ملتی واحد و منسجم مواجه شده اند که رییس جمهوری، وزیر خارجه و حتی رهبری هم قدرتش را از این ملت می گیرد.
رونمایی از بزرگ ترین فرش یکپارچه جهان
رییس کابینه اعتدال در سفر سوم استانی خود به آذربایجان شرقی و در جریان افتتاح نمایشگاه ملی فرش در تبریز همچنین از بزرگ ترین فرش یکپارچه جهان به وسعت ۶۰۰ مترمربع رونمایی کرد. رییس جمهوری کشورمان روی این فرش عکس یادگاری گرفت و در کنار آن با تولیدکننده این اثر کم مانند هنری خوش و بش کرد.
تقدیر امام جمعه تبریز از خبرنگاران
تبریک پیشاپیش ۱۷ مرداد، روز خبرنگار، از سوی حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، از دیگر حاشیه های سفر رییس جمهوری به آذربایجان شرقی بود. حجت الاسلام آل هاشم در جلسه شورای اداری استان با تبریک روز خبرنگار از تلاش های بی چشمداشت و جهادگرانه عرصه رسانه در این سفر تقدیر کرد. این اقدام امام جمعه تبریز بلافاصله در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر و با استقبال گسترده کاربران مواجه شد.
عکس یادگاری با کارگران طرح های افتتاحی
رییس دولت تدبیر و امید در برنامه افتتاح فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی شهرستان محروم هریس و طرح های توسعه ای پالایشگاه تبریز با کارگران و کارکنان آنها عکس یادگاری گرفت و با آنان گفت و گو کرد. این اقدام رییس جمهوری با استقبال کارگران و کارکنان این ۲ واحد نفتی و انرژی مواجه شد و آنان با ذوق و شوق با رییس دولت عکس گرفتند.
کف زدن حضار جلسه شورای اداری از گزارش احیای دریاچه ارومیه
کلانتری، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اظهارات استاندار آذربایجان شرقی به زبان ترکی آذربایجانی مبنی بر اینکه “شما از خودمان هستید و می توانید ۱۰ دقیقه حرف بزنید”، اعلام کرد که ۱۰ دقیقه فیلم از احیای دریاچه ارومیه دارد و تنها یک دقیقه سخنرانی می کند؛ اظهارات کوتاه درباره وعده رییس دولت کابینه برای احیای دریاچه با استقبال گسترده حاضران در نشست شورای اداری استان مواجه شد و آنها با کف زدن از اقدامات دولت برای احیای این پهنه آبی قدردانی کردند.
استقبال از واقع نگری استاندار آذربایجان شرقی
اظهارات محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی مبنی بر پایین بودن نرخ بیکاری استان به دلیل مهاجرفرست بود آن از دیگر حاشیه های سفر سوم استانی رییس جمهوری به این خطه بود که با استقبال و کف زدن های شرکت کنندگان در نشست شورای اداری مواجه شد؛ استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد که آذربایجانی ها از همه ایرانی ها، ایران وطنی تر هستند، به گونه ای که شما در همه جای ایران می توانید آذربایجانی ها را به دلیل سخت کوشی آنان مشاهده کنید.
خاطره گویی رییس جمهوری از حضور در تبریز در اوایل انقلاب
رییس جمهوری کشورمان در نشست شورای اداری آذربایجان شرقی خاطره گویی نیز کرد و خاطراتش از حضور در تبریز در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در زمان امامت جمعه شهیدان آیات قاضی طباطبایی و مدنی را نیز بازگویی کرد؛ حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت که در آن روزها پس از سخنرانی در پایگاه نیروی هوایی تبریز به فرماندهی شهید فکوری به خیابان آمده و از سوی ضدانقلاب محاصره شده است.
استفاده متعدد از بالگرد برای افتتاح طرح ها
از دیگر حاشیه های جالب سفر سوم استانی روحانی به آذربایجان شرقی ۲ بار استفاده از بالگرد برای حضور در آیین افتتاح طرح ها بود؛ رییس جمهوری بار نخست پس از ورود به فرودگاه بین المللی تبریز برای شرکت در آیین بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی هریس سوار بالگرد شد و بار دیگر با استفاده از بالگرد در آیین افتتاح طرح های توسعه و ارتقای پالایشگاه تبریز حاضر شد.
عذرخواهی از تاخیر در اجرای خط آهن میانه – تبریز
رییس جمهوری درباره تاخیر در اجرای خط آهن میانه – تبریز نیز گفت: اینکه گفته می شود من گفته بودم راه آهن به تبریز می رسد و امروز نرسیده است، برای این است که پول نداشتیم؛ سخن من آن روز بر مبنای شرایط آن روز بود اما انشالله سال آینده حتما راه آهن به تبریز می رسد و ما از مردم آذربایجان بابت این کار عذرخواهی می کنیم که با سرعتی که دلمان می خواست، طرح پیش نرفت.