رئیس سازمان سنجش با اشاره به ظرفیت پذیرش نهایی در کنکور ۹۸ گفت: ظرفیت پذیرش بدون احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد ۷۶۷ هزار نفر است که از این تعداد ۱۷۱ هزار نفر در دوره‌های روزانه پذیرفته می‌شوند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از مهر دکتر ابراهیم خدایی امروز در نشست خبری اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری سال ۹۸ گفت: آزمون سراسری سال ۹۸ در ۱۳ و ۱۴ تیرماه با حضور یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۱۱ داوطلب در ۳۸۱ شهرستان و ۱۹ کشور خارجی برگزار شد.
وی افزود: ۵۸ درصد داوطلبان، زن و ۴۲ درصد آنها مرد بودند. بیشترین تعداد شرکت‌کننده در گروه علوم تجربی با ۶۳۷ هزار داوطلب، پس از آن علوم انسانی با ۲۸۲ هزار و گروه ریاضی با ۱۶۸ هزار، بیشترین شرکت‌کننده‌ها را داشتند.
رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد: از تعداد داوطلبان ثبت‌نام‌کننده، یک میلیون و ۱۸ هزار نفر در جلسه آزمون حاضر بودند و ۹ درصد غایب آزمون بودند. این تعداد ۶۵ هزار نفر بیشتر از آزمون سال ۹۷ بود. همچنین ۵۷۷ هزار نفر در نظام قدیم آموزشی و ۵۴۲ هزار نفر در نظام جدید آموزشی شرکت کرده‌اند.
خدایی گفت: از تعداد یک میلیون و ۱۸ هزار نفر حاضر در جلسه آزمون، تعداد ۸۳۲ هزار و ۲۸۹ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و نتایج اولیه به صورت کارنامه تا فردا (۱۶ مرداد ماه) اعلام می‌شود. ۷۶۷ هزار نفر در دانشگاه‌ها بدون احتساب دانشگاه آزاد پذیرفته می‌شوند.
وی افزود: ظرفیت پذیرش در گروه پذیرش و سوابق تحصیلی ۵۹۶ هزار نفر و در گروه رشته‌های با آزمون ۱۷۱ هزار نفر است. در نتیجه ۱۲۸ هزار نفر در دوره‌های روزانه پذیرفته می‌شوند.
رئیس سازمان سنجش درباره ظرفیت گروه علوم پزشکی یادآور شد: بیشترین رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی برای پذیرش در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است و تعداد ۸۰۳۸ نفر در کل کشور بدون احتساب دانشگاه آزاد، در گروه علوم پزشکی پذیرفته می‌شوند که این تعداد ۲۶۰ نفر بیش از سال گذشته است.
خدایی درباره ظرفیت داوطلبان مناطق سیل‌زده خاطرنشان کرد: چهار استان لرستان، گلستان، خوزستان و خراسان‌شمالی، بر اساس رشته‌هایی که استانداری آنها به سازمان سنجش اعلام کرده‌اند، پنج درصد ظرفیت مازاد اختصاص داده شده است.
وی گفت: تنها داوطلبانی می‌توانند از ظرفیت سهمیه سیل‌زدگان در کنکور ۹۸ استفاده کنند که آسیب مستقیم دیده باشند و همچنین دو برابر مدت تحصیل، تعهد خدمت بدهند.
رئیس سازمان سنجش تأکید کرد: انتخاب رشته برای داوطلبان مجاز از ۲۰ مرداد آغاز می‌شود و تا ۲۴ مرداد ادامه دارد. کلیه داوطلبان برای سوابق تحصیلی، مجاز به انتخاب رشته هستند و به منظور انتخاب رشته بهتر داوطلبان، سه دسته راهنمایی از جمله ویژه‌نامه انتخاب رشته پیک سنجش، سیستم نرم‌افزار مجازی انتخاب رشته و پایگاه‌های انتخاب رشته وزارت آموزش و پرورش تهیه شده است.
خدایی با اشاره به فضای نامناسبی که در زمان انتخاب رشته برای داوطلبان ایجاد می‌شود، گفت: با یک فضای مدیریت نشده و کاذب که بعضاً رسانه‌های رسمی شاهد تبلیغ آن هستیم، مواجهیم که به منظور سودجویی مالی، سعی دارند داوطلب را گمراه کنند. پیشنهاد ما این است که داوطلبان با شناخت رشته و مشورت با اساتید و استفاده از انتخاب رشته مجازی، این کار را انجام دهند.
وی با اشاره به تغییر مهم طراحی دو نوع سؤال برای نظام جدید و قدیم آموزشی در کنکور ۹۸ گفت: برای سال ۹۹ حق انتخاب گروه سؤال قدیم و جدید به داوطلب داده می‌شود و می‌تواند در زمان ثبت‌نام، نوع نظام آموزشی خود را انتخاب کند.
رئیس سازمان سنجش درباره درخواست‌هایی که به سازمان سنجش در زمینه دشواری سؤالات نظام قدیم و نظام جدید مطرح شد، گفت: ما در زمان طراحی، با دو ابزار دشواری سؤالات را کنترل کردیم و سؤالات از منابعی که اعلام شده بود، انتخاب شد. همچنین از مباحث مشترک هم سؤالات بیشتری طراحی شده بنابراین مباحث سختی و دشواری به صورت یک تئوری مطرح است به همین منظور ما هم‌ترازی علمی انجام داده‌ایم.
خدایی افزود: با اطلاعات سال گذشته مقایسه انجام شد و در دروس اختصاصی سه گروه تجربی، انسانی و ریاضی، هم‌ترازی نمرات خام انجام شده است بنابراین داوطلب در کارنامه خود، دو نمره خام و نمره هم‌ترازی مشاهده می‌کند.ضرایب سختی و دشواری را انجام داده ایم و در همترازی نمره و عدالت آموزشی در نظر گرفته ایم. پذیرش داوطلبان بر اساس نمرات همترازی آنها است نه نمرات خام.
وی با اشاره به امنیت آزمون گفت: در کنکور سال ۹۸ شاهد همکاری نادری با نیروهای حفاظتی و انتظامی بودیم. اکثر متخلفان و متقلبان قبل از آزمون شناسایی و دستگیر شدند و فرآیند حقوقی آنها در حال پیگیری است.
رئیس سازمان سنجش گفت: آزمون امسال از لحاظ سازمان سنجش آسان تر بود اما لزوما به معنای رتبه خوب نیست. نمرات هر سال باید با سال خودش مقایسه شود و سطح نمرات ممکن است بالا آمده باشد اما قابل مقایسه با سال گذشته نیست.
وی درباره انتخاب رشته گروه علوم پزشکی یادآور شد: در انتخاب رشته گروه علوم پزشکی بیشترین فشار روی سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است که در مجموع کل کشور ۸ هزار و ۳۸ نفر ظرفیت پولی و غیر پولی دارد و با ظرفیت دانشگاه آزاد به سختی به ۹ هزار نفر می رسد. از این میزان ۳۰ درصد سهمیه های مصوب مجلس است و هر قید دیگری نیز از این تعداد کم می کند.
خدایی گفت: در نهایت ۶ هزار و ۳۰۰ نفر می مانند که این تعداد هم سهمیه های بومی و مناطق در پذیرش آنها دخیل است و بنابراین کسی که رتبه کشوری بالای ۱۰ هزار دارد توقع قبولی در این رشته ها را نباید داشته باشد و معقول انتخاب رشته کند.