بعد از آرش برهانی در لیگ هشتم که با زدن ۲۱ گل هم خودش آقای گل شد و کفش طلا را به دست آورد و هم استقلال امیر قلعه‌نویی قهرمان لیگ برتر شود. بعدازآن یعنی ۱۰ فصل می‌شود که هیچ آقای گلی در استقلال ظهور نکرد. قبل از آرش هم رضا عنایتی در لیگ‌های چهارم و پنجم با ۲۰ و ۲۱ گل با پیراهن آبی آقای گل فوتبال ایران شده بود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا، یکی از دلایل اصلی ناکانی استقلال در سال‌های اخیر نبود یک مهاجم گل زن و تمام‌کننده در این تیم است. درواقع آبی پوشان برای تکرار قهرمانی‌های گذشته یک آرش برهانی یا رضا عنایتی آماده کم دارند. نکته جالب اینکه در برخی از فصول تعداد گل‌های آقای گل آبی‌ها حتی دورقمی هم نبود یا مدافعان و هافبک‌ها گوی سبقت را مردان مهاجم ربودند!حالا استقلالی‌ها امیدوارند شیخ دیاباته یک رضا عنایتی دیگر باشد یا مرتضی تبریزی در نقش آرش برهانی لیگ هشتم ظاهر شود.
تبریزی می‌تواند برهانی شود؟
آرش برهانی در لیگ هفتم به‌عنوان یک ستاره از پاس تهران منحل شده به استقلال آمد تا در تیم رؤیایی ناصر حجازی که برای قهرمانی بسته‌شده بود خودنمایی کند. برهانی اما در اولین فصل حضورش موفق نشد بیش از ۸ گل بزند و فرصت‌های زیادی را هم از دست داد تا ابتدا حجازی و بعدازآن فیروز کریمی از نیمکت استقلال اخراج شوند.
آرش در سال دوم به یک گل زن تمام‌عیار برای استقلالی‌ها تبدیل شد و با زدن ۱۰۷ گل به بهترین گل زن تاریخ باشگاه استقلال تبدیل شود. مرتضی تبریزی هم سرنوشتی شبیه به برهانی دارد. تبریزی هم در اولین فصل حضورش در استقلال با زدن ۵ گل مانند آرش برهانی بهترین گل زن فصل استقلال شد،اما نمایش پرانتقادی داشت.در دوره او وینفرد شفر اخراج شد و بعد از پایان بازی‌ها فرهاد مجیدی هم از سرمربیگری تیم جدا شد.
مرتضی در فصل جدید شروعی پرقدرت و امیدوارکننده داشت و در بازی‌های دوستانه خوب گل زده و پاس گل داده است. شاید مرتضی در لیگ نوزدهم ، در نقش آرش برهانی لیگ هشتم ظاهر شود.
روند نزولی آقای گل‌های استقلال
در سال‌های اخیر سجاد شهباز زاده، کاوه رضایی بهترین گل زنان استقلال در چند فصل اخیر بودند.در لیگ دوازدهم که استقلال قهرمان شد آرش برهانی با ۱۱ گل آقای گل تیم قهرمان بود. در لیگ سیزدهم محمد قاضی با ۷ گل زده بهترین گل زن تیم قلعه‌نویی بود. در لیگ چهاردهم سجاد شهباز زاده با زدن ۱۴ گل بهترین گل زن آبی پوشان شد.
این عنوان در لیگ پانزدهم امید ابراهیمی با ۱۰ گل زده این عنوان را به دست آورد.در لیگ شانزدهم کاوه رضایی با ۷ گل زده آقای گل استقلال شد و در لیگ هجدهم هم این عنوان با ۵ گل زده به مرتضی تبریزی رسید! همان‌طور که مشخص است از لیگ چهاردهم به این‌طرف تعداد گل‌های بهترین گل زن آبی‌ها روند نزولی دارد و فصل‌به‌فصل تحلیل می‌رود. باید دید مرتضی تبریزی و شیخ دیاباته می‌توانند به این ناکامی پایان دهند یا مانند چند فصل اخیر تمام مهاجمان داخلی و خارجی که به استقلال آمدند ناکام می‌مانند.
شیخ و مرتضی رکوردشکنی می‌کنند؟
دیاباته و تبریز هر دو عملکرد خوبی در بازی‌های پیش فصل داشتند و هواداران و منتقدان را به در پیش بودن یک خط حمله آتشین در لیگ نوزدهم امیدوار کرده‌اند. زوج آرش برهانی (۲۱ گل) و سیاوش اکبرپور( ۱۲ گل) در لیگ هشتم و همچنین زوج رضا عنایتی(۲۱ گل) و سیاوش اکبرپور(۱۲ گل) در لیگ پنجم بهترین زوج تاریخ باشگاه استقلال هستند که روی‌هم ۳۳ گل به ثمر رساندند.
بعدازاین، زوج عنایتی(۲۰ گل) و سیاوش اکبرپور(۷ گل) در لیگ چهارم با ۲۷ گل زده در رتبه بعدی قرار دارد. باید دید زوج شیخ دیاباته و مرتضی تبریزی می‌توانند به این رکورد برسند و حتی آن را بشکنند یا خبر؟ بیشترین گل تبریزی در لیگ ۱۳ گل بوده و دیاباته هم در یک‌فصل ( فقط بازی‌های لیگ) بیش از ۱۴ گل نزده است.
جمع این تعداد گل به عدد ۲۷ می‌رسد که برای رکوردشکنی کافی نیست. این زوج اگر می‌خواهد در تاریخ استقلال جاودانه شود، باید عملکردی بهتر از سال‌های گذشته داشته باشند. تا شروع بازی‌ها باید صبر کرد و دید پیش‌بینی و رؤیاپردازی‌ها در مورد این زوج در واقعیت هم محقق می‌شود یا درخشش این ۲ بازیکن در حد همین بازی‌های دوستانه و تدارکاتی است!