«اصغر نوراله زاده» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و هدف‌گذاری دولت برای رونق، توسعه و اشتغال روستاها، اظهار داشت: طرح اشتغال روستایی و عشایری از برنامه‌های اولویت‌دار دولت تدبیر و امید بود که از بهمن سال ۹۶ با هدف ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری آغاز شد.

وی افزود: کل اعتبار ابلاغی صندوق در قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار ۲۶هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال بوده که از این مبلغ اعتبار مرحله اول و دوم ۱۰هزار میلیارد ریال و مرحله سوم و چهارم ۱۶هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال می‌باشد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به افزایش سهم صندوق در مرحله سوم و چهارم پرداخت این تسهیلات، گفت: براساس آخرین گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه، عملکرد مالی صندوق در پرداخت این تسهیلات بسیار خوب ارزیابی شد و به‌رغم تاخیر ابتدایی در سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی نزد صندوق کارآفرینی امید نسبت به بانک‌های دیگر صندوق رتبه قابل قبولی را در بین موسسات عامل به خود اختصاص داد که این امر موجب افزایش سهم صندوق در مراحل بعدی گردید.

نوراله زاده افزود: از کل اعتبار ابلاغی تعداد ۲۸هزار و ۹۱۷ طرح به ارزش ۱۷هزار و ۴۸۸ میلیارد ریال پس از بررسی‌های لازم مصوب و تعداد ۲۷هزار و ۹۴۹ طرح به ارزش ۱۵هزار و ۶۳۵ میلیارد ریال در مرحله انعقاد قرارداد می‌باشد.

وی همچنین از پرداخت ۱۵هزار و ۳۳میلیارد ریال تسهیلات به ۲۷هزار و ۶۸۳ طرح خبر داد.

افزایش ۷درصدی سهم صندوق کارآفرینی امید

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: روند پرداخت تسهیلات به صورت تصادفی در چندین استان توسط مدیر پروژه اشتغال روستایی و عشایری، مدیرکل اعتبار بانک مرکزی و نماینده سازمان برنامه و بودجه و تیمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بازرسی قرار گرفت و بر اساس گزارش مستند ارائه شده بهترین روند پرداخت در بین موسسات عامل به صندوق کارآفرینی امید تعلق گرفت.

نوراله زاده ادامه داد: براساس عملکرد مثبت صندوق در مرحله سوم و چهارم پرداخت تسهیلات، ۱۰درصد از سهم بانک کشاورزی کاسته و ۷درصد آن به صندوق کارآفرینی امید، ۲درصد به بانک توسعه تعاون و یک درصد به پست بانک تعلق گرفت.

تعریف ۲۰ نوع انواع ضمانت برای تسهیل دسترسی روستاییان به تسهیلات

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، همچنین با اشاره به تمهیدات صندوق برای تسهیل در دریافت تضامین لازم در قبال تسهیلات پرداختی اشتغال در روستاها، گفت: در این زمینه بیش از ۲۰ نوع تضمین متناسب با روستاها توسط صندوق کارآفرینی امید تعریف شده تا امکان دسترسی روستائیان به تسهیلات اشتغال را فراهم کنیم؛ به عبارتی، هر نوع ضمانتی در روستاها از جمله مجوز چاه آب، وسیله نقلیه، زمین مشاع یا هر نوع ضمانت دیگر برای متقاضیان تعریف شده تا مبادا متقاضی از بابت نداشتن ضمانت، از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری محروم شود.

رصد وضعیت اجرای طرح‌های اشتغال از طریق سامانه GPS

نوراله زاده در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از انحراف منابع اشتغال گفت: خوشبختانه با طراحی سیستم‌های نظارتی، انحراف منابع بسیار پایین بوده است؛ به طوری که برای همه استانها، مدیر معین تعیین کرده‌ایم لذا همه ارکان صندوق کارآفرینی امید، درگیر عملیات نظارت بر تسهیلات هستند و این افراد در بازه‌های شش ماهه جابجا می‌شوند.

نوراله زاده افزود: علاوه بر این، یک سیستم نظارتی تحت عنوان «سهام» از طریق GPS (سیستم موقعیت یاب جغرافیایی) فعالیت می‌کند و همه همکاران ما در سطح کشور موظف هستند از طریق تلفن همراه هوشمند خود هنگام نظارت از وضعیت اجرای طرح‌هایی که در کربانکنیگ (سامانه متمرکز بانکی) به عنوان محل اجرای طرح ثبت شده است، تصویر وضعیت طرح مربوطه را در سامانه ثبت کنند تا تسهیلات پرداختی دقیقا در طرح مورد تایید هزینه شود و به این ترتیب انحراف منابع به حداقل می‌رسد.

افتتاح ۷۸۱ طرح همزمان با هفته دولت

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همچنین از افتتاح ۷۸۱ طرح و کلنگ زنی ۱۷ طرح با اعتبار ۲۴۴۱ میلیارد ریال همزمان با هفته دولت خبر داد.

نوراله زاده اظهار داشت: کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این طرح‌ها ۴۴۳۴ میلیارد ریال می‌باشد که منجر به ایجاد ۳۱۷۳ فرصت شغلی می‌شود.

وی درخصوص پراکندگی پرداخت این تسهیلات در بخش‌های مختلف گفت: این طرح‌ها عمدتا در مناطق روستایی و عشایری هستند و ۶۵درصد آنها در حوزه کشاورزی، ۳۷درصد در بخش صنعت، ۴درصد در فناوری اطلاعات و نزدیک به ۱۰درصد از طرح‌ها در حوزه بوم گردی، گردشگری و صنایع دستی می‌باشند.

اجرای طرح روستای بدون بیکار در بیش از ۱۰۰روستا

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به استراتژی‌های صندوق در حمایت از روستائیان، ایجاد روستاهای بدون بیکار را یکی از طرح‌های بدیع صندوق در حمایت از روستائیان برشمرد و اظهار داشت: طرح روستای بدون بیکار در راستای استراتژی صنعتی‌سازی روستاها و راهبرد منبع‌گرایی و مبتنی بر مزیت رقابتی روستاها و با محوریت افزایش توانمندسازی و مشارکت‌پذیری افراد جامعه محلی به منظور ایجاد اشتغال پایدار، ریشه‌کنی بیکاری و مهاجرت معکوس به روستاها برای اولین بار در صندوق کارآفرینی امید مطرح و اجرا شد.

نوراله زاده اظهار داشت: تاکنون در بیش از ۱۰۰ روستای کشور طرح روستای بدون بیکار اجرا شده است.

وی افزود: در این روستاها بیش از ۲۰۰۰ طرح مورد حمایت قرار گرفته است و نخستین روستای بدون بیکار با نام روستای دهنه سرشیجان با حضور رئیس جمهوری در سفر هیأت دولت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

۱۸۰۰ صندوق خرد محلی اشتغالزا در روستاها ایجاد شد

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به ایجاد ۱۸۰۰ صندوق خرد محلی در روستاهای کشور و اختصاص خط اعتباری به این صندوق‌ها، از هدف‌گذاری ایجاد ۱۰۰۰ صندوق جدید در سال جاری خبر داد.

وی همچنین با اشاره به طرح تأسیس ۱۰۰۰ صندوق خرد محلی در روستاها ادامه داد: طی سه سال گذشته، ۱۸۰۰ صندوق خرد محلی در ۱۸۰۰ روستای کشور تأسیس شده که برای سال ۹۸ نیز تأسیس ۱۰۰۰ صندوق دیگر در روستاهای کشور هدف‌گذاری شده است.

نوراله زاده درباره عملکرد صندوق‌های خرد محلی گفت: این صندوق‌ها نهادهای تأمین مالی محلی هستند و در هر روستا بین ۲۰ تا ۵۰ نفر عضو این صندوق‌ها هستند که این افراد، در حوزه‌های تسهیل‌گیری و توانمندسازی به مدت ۶ ماه در بخش‌های نحوه تصویب و تأیید طرح‌ها، پرداخت تسهیلات و نحوه محاسبه کارمزد آموزش می‌بینند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا: وی با بیان اینکه خط اعتباری و تسهیلات در اختیار صندوق‌های خرد محلی قرار می‌گیرد تا این تسهیلات را به اعضای خود پرداخت کنند، گفت: تسهیل‌گران در صورتی که تسهیلات این صندوق‌های محلی را در جهت برنامه‌های اشتغال‌زایی صندوق کارآفرینی امید به اعضای خود پرداخت کنند، بعد از ۶ ماه خط اعتباری جدید به آنها اختصاص می‌یابد.

اجرای طرح هر روستا یک محصول در ۶۰ روستا

نوراله زاده اظهار داشت: صندوق کارآفرینی امید در حوزه روستایی، با استراتژی ای تحت عنوان برنامه «هر روستا، یک محصول-هرخانه، یک کارخانه»، مزیت‌های روستاها را محور توسعه قرار داده و همه کسب و کارهایی را که در زنجیره ارزش آن قابلیت سازماندهی دارد، حمایت می‌کند.

وی افزود: در این راستا از ابتدای اجرای طرح هر روستا یک محصول تاکنون ۶۰ روستا مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

وی در خصوص فرآیند اجرای این طرح گفت: چرخه‌ای متشکل از مجموعه عملیات‌هایی شامل شناسایی مزیت‌های رقابتی و تولیدی یک محصول، ساماندهی کسب و کارهای خرد و کوچک، تولید محصول و توسعه خدمات بازاریابی و نظارت، فرآیند اجرای این طرح در صندوق می‌باشد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید حمایت از تولید گلخانه در روستای وازیک، راه‌اندازی تولیدی‌های پوشاک در روستای ورازان، محصولات گلخانه‌ای در روستای جوزقان، تولید مجسمه‌های پلی استر در روستای مافی کندی، تولید نان محلی در روستای زردوئی، تولید سفال سنتی در روستای کلپورگان تنها بخشی از مجموعه حمایت‌های صندوق در اجرای طرح هر روستا-یک محصول برشمرد.

پرداخت ۲۰۳۴ میلیارد ریال تسهیلات در حوزه گردشگری و بوم‌گردی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در ادامه از پرداخت ۲۰۳۴ میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد اقامتگاه‌های گردشگری و بوم گردی خبر داد.

نوراله‌زاده گفت: یکی از اولویت‌های اصلی ما در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی، طرح‌های گردشگری و بوم‌گردی است که جدا از اشتغالزایی بالایی که دارد در توسعه محلی و درآمدزایی برای خانوار و محیط مناطق گردشگری اهمیت بسزایی دارد چون گردشگران علاوه بر خوراکی‌های محلی از محصولات و صنایع دستی آنها را هم خریداری می‌کنند و از این جهت به اقتصاد خانوار و درآمدزایی و اشتغالزایی در این مناطق کمک می‌کنند.

وی افزود: هیچ روستای گردشگری یا طرح بوم‌گردی در کشور نیست که صندوق کارآفرینی امید آن را مورد حمایت مالی قرار نداده باشد.

نگاه ویژه صندوق به مناطق مرزی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به اشتغال جوانان در مناطق مرزی و محروم عنوان نمود: ایجاد شغل، منجر به امنیت پایدار و کاهش معضلات اجتماعی در این شهرها خواهد بود و صندوق همواره نگاه ویژه‌ای به این مناطق داشته است.

وی افزود: ما در صندوق همواره دغدغه حمایت از مناطق محروم، مرزی و کمتر برخوردار را داریم و من به شخصه در طول این شش سال ۱۷مرتبه به استان سیستان و بلوچستان سفر داشتم و هیچ شهر مرزی در این استان وجود ندارد که به آن سفر نکرده باشم و حتی در سفری در ساعت ۱۲شب در جلسه ای برای تصویب یک طرح با بومیان روستای تمین شرکت کردم که آن طرح نیز همزمان با هفته دولت افتتاح خواهد شد.

وی درخصوص پرداخت تسهیلات قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار، گفت: تعداد ۹۷۵۶ طرح از مجموع طرح‌های پرداختی به اعتبار ۳۹۸۰ میلیارد ریال با نرخ کارمزد ۴درصد در مناطق مرزی پرداخت شده است.

نوراله زاده افزود: ۳۵درصد طرح‌های افتتاحی در هفته دولت در مناطق مرزی و ۶۵درصد در مناطق غیر مرزی می‌باشند.