«سید محمود واعظی» ظهر امروز پس از پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران و درباره دیدار احتمالی روسای جمهور ایران و آمریکا گفت: رئیس‌جمهور، دولت و وزیر امور خارجه ما به دنبال آن هستند از تمامی ابزارها در هر شرایطی استفاده کنند تا تحریم‌ها برداشته شود.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی باید بتواند به نوعی تامین‌کننده نیازمندی‌های کشور باشد، اظهار داشت: آنچه با فرانسه در چند هفته گذشته به ویژه چند روز گذشته در پیش گرفته‌ایم، برای آن است که حقوق ایران در برجام محقق شود و تحریم‌های ظالمانه‌ای که از طرف آمریکا اعمال می‌شود، رفع شود که وزیر امور خارجه در سفرهای اروپایی و آسیایی برای تحقق این هدف گام برمی‌دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: همواره گفته‌ایم ملاقات برای ملاقات مشکلی را حل نمی‌کند تا وقتی در این رابطه اعتماد پیدا نکنیم، صحبت از ملاقات صحیح نیست.
به گزارش جارچی اخباربه نقل از ایرنا: واعظی شرط مذاکره ایران و آمریکا را بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای دانست و تصریح کرد: آمریکا باید به میز مذاکره ۱+۵ برگردد و به توافقات پایبند باشند تا مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران بتوانند از همه مزایایی که در برجام است، استفاده کند.
وی تصریح کرد: اگر آمریکا به دنبال روش دیگر است، ابتدا باید اشتباهی که در تحریم‌ها کرده را اصلاح کند و بعد وارد گفت‌وگو شود.

اگر پیشرفتی نداشته باشیم قطعا گام سوم را اجرا می‌کنیم

وی درباره جزییات گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خاطرنشان کرد: درباره جزییات در همان زمان اجرا اعلام می‌شود ولی آنچه امروز می‌توان گفت این است که اگر پیشرفتی نداشته باشیم، گام سوم را قطعا اجرا خواهیم کرد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره پیش‌شرط‌های آمریکا برای انجام گفت‌وگو با ایران ابراز داشت: من نمی‌دانم مسئله مطرح شده چیست اما ما در چند ماه گذشته مواضع مختلفی را از زبان آمریکایی‌ها شاهد بودیم؛ از ۱۲ شرطی که وزیر امور خارجه‌شان اعلام کرد تا عقب‌نشینی آنها و این که گفتند ما هیچ پیش‌شرطی نداریم و ترامپ هم اعلام که فقط می‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای نسازد.
واعظی اظهار داشت: ما نمی‌دانیم در آمریکا کی صحبت می‌کند و حرف کدام را بپذیریم. به نظر می‌رسد خودشان هم در ارتباط با ایران سرگردان هستند.
وی درخصوص انتقادات و هجمه‌های وارد شده نسبت به سخنان رئیس‌جمهوری گفت: در شرایطی که کشور با دشمن خارجی مواجه است و شدیدترین تحریم‌ها علیه ملت ایران اعمال شده است، بیش از هر چیزی به انسجام، یکپارچگی و صمیمت در داخل کشور نیازمند هستیم و پیامی که از ایران به خارج ارسال می‌شود، باید پیام وحدت باشد.
رئیس دفتر ریاست جمهوری با بیان اینکه یک اشتباهی را گروه اندکی انجام می‌دهند و تمام دستاوردهای دولت که دستاوردهای نظام و ملت است، زیرسوال می‌رود، یادآور شد: آنها با این دستاوردها مخالفت می‌کنند که این کارآنها برای یکسری اهداف جناحی و انتخابات پیش رو هست. بنابراین ما نباید مانند آنها عمل کنیم. منافع ملی و امنیت ملی از همه چیز مهمتر است.
وی تصریح کرد: مردم باید جواب این گروه اندک را بدهند چرا که در شرایطی که ما نیازمند وحدت هستیم این افراد شعار تفرقه می‌دهند.

وقتی توافق نهایی شد جزئیات طرح فرانسه را اعلام می‌کنیم

واعظی درباره جزییات طرح فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا عنوان کرد: تا وقتی توافقی انجام نشده، اینکه بیاییم و موضوعات را به صورت رسمی اعلام کنیم، کار درستی نیست. ما و فرانسه هر کدام دیدگاه‌هایی داریم. ما در داخل در حال مشورت هستیم. فرانسه هم با اتحادیه اروپا مشورت می‌کند بنابراین باید اجازه داد، وقتی توافق نهایی شد، جزییات را اعلام کنیم.
وی اضافه کرد: همیشه درخصوص موضوعات مهم – نه فقط در مورد ایران بلکه درخصوص همه مسائل مهم بین‌الملل – گمانه‌زنی‌هایی انجام می‌شود و وقتی گمانه‌زنی زیاد می‌شود ولی ما نباید به دلیل کارهای تبیلغات روند موضوع بسیار مهمی که مذاکراتش در حال انجام است را بهم بزنیم.

هفته‌ آینده هیاتی از ایران به فرانسه می‌رود

سرپرست نهاد ریاست جمهوری درباره ارزیابی‌اش از مذاکرات ایران و فرانسه گفت: از هفته گذشته تا به امروز پیشرفت بد نبوده و خوب بوده است. هیاتی هفته آینده به فرانسه خواهد رفت و درباره ابعاد و جزییات مسائل گفت‌وگو خواهد شد. آن هیات که به ایران بازگردد، آن وقت بهتر می‌توان درباره اجرای گام سوم اظهارنظر کرد.
وی در پاسخ به این سوال که ایا وزیر امور خارجه هم در هیات اعزامی ایران به فرانسه حضور خواهد داشت، گفت: خیر؛ این هیات اقتصادی است.
رئیس دفتر ریاست‌جمهوری درباره سفر امانوئل مکرون به تهران خاطرنشان کرد: هیچ وقت بحث جدی برای سفر ایشان به تهران را نداشتیم. سفر هم زمانی انجام می‌شود که از پی آن، دستاورد روشنی به دست آید. خود سفر برای سفر معنی ندارد بلکه سفر باید برای هدفی باشد.

اقدامات بانک مرکزی جزو وظایف ذاتی آن است

واعظی درباره اظهارات سید احمد عراقچی، معاون سابق بانک مرکزی مبنی بر اینکه مداخلات بانک مرکزی در بازار ارز به دستور ریاست‌جمهوری بوده است، ابراز داشت: ما دستور رئیس‌جمهور را خدمت رئیس قوه قضاییه فرستاده‌ایم. رئیس‌جمهور همواره در شش سال گذشته بر تقویت پول ملی کشور، مدیریت بازار ارز و ثبات آن تاکید داشته‌اند. در این مسئله تردیدی نیست. ایشانکتبی و شفاهی چنین اعتقادی داشته‌اند و هم در دوران سیف و هم در دوران همتی بر این مسئله تاکید کرده اند.
وی ادامه داد: بانک مرکزی به صورت ذاتی وظایفی دارد که ربطی به دوران ما ندارد ،یعنی از دوران گذشته و مرحوم نوربخش تا به امروز، هر کسی که رئیس بانک مرکزی یا معاون ارزی آن بوده است، برای کنترل و مدیریت بازار ارز در داخل کشور تمهیداتی را انجام می داده است. اعتقاد ما بر این است آنچه بانک مرکزی هم در دوران سیف و هم امروز انجام می‌دهد، وظایف ذاتی‌اش است.