امروز قیمت‌ها به گونه‌ای است که تولید هر خودرو به معنای تولید زیان بیشتر است و پرسش اینجاست که این زیان از کجا جبران شده و نقدینگی لازم از چه محلی باید تامین شود؟

وی به سخنان اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت که آغاز فصل جدیدی از فعالیت خودروسازان در کشور را وعده داده بود، اشاره کرد و افزود: ‌حال که مدیرعامل ایران خودرو تغییر کرده و بحث هایی همچون خصوصی سازی خودروسازان مطرح شده است، در حقیقت همه به نوعی به دنبال کمک برای راه افتادن صنعت خودروسازی کشور هستند.

وی بیان داشت: شاهدیم سخنانی گفته می شود که ارزشمند و زمینه ساز تحول در این صنعت است، اما وقتی در بستر قوانین و مقررات افتاده و با مسائل و اتفاق های روز، فضای مجلس و فضای رسانه ها ممزوج می شود، می بینیم موضوع قفل می شود و قابلیت اجرایی پیدا نمی کند. ‌این یعنی همزمان حرف های خوبی زده می شود، اما در مقابل چیزهایی ضد همان حرف ها تصویب می شود.

وی تاکید کرد:‌ نخستین نکته ای که در حال حاضر مهم است، بقای صنعت خودرو است و سایر مسائل در حاشیه قرار می گیرد.

این کارشناس صنعت خودرو بطور نمونه به موضوع داخلی سازی اشاره کرد و گفت: عده ای داخلی سازی را به معنای کاهش هزینه ها آن هم بدون صرف پول معنی می کنند، در حالی که داخلی سازی نیازمند سرمایه گذاری است و در عمل سرمایه گذاری وجود ندارد.

وی به طرح این پرسش پرداخت که چرا عده ای فکر می کنند با داخلی سازی هزینه ها و ارزبری کاهش می یابد؟ در حالی که صنعت خودرو به دلیل قیمت‌گذاری دستوری مرتب زیان تولید می‌کند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا: کاکایی یادآور شد:‌ صنعت خودرو هر روز در حال زیاندهی است، در تحریم به سر می برد و قوانین مصوب مجلس نیز فضای کار را قفل می کند، جالب است که همین مجلسی ها با حضور در مراکز تولیدی و صنعتی به حمایت پرداخته و پروژه هایی را هم افتتاح می کنند، اما وقتی پرسیده می شود چگونه قصد حمایت دارید، جوابی ندارند.

وی گفت: ‌به همه دلایل گفته شده، در سطح ملی تفاهمی در این زمینه وجود ندارد و آخرین مورد آن را در بحث خصوصی سازی خودروسازان شاهد بودیم، بر این اساس از مجلس شورای اسلامی، همه ارکان نظام و اعضای نظارتی و اجرایی درخواست می شود که برای نجات صنعت خودرو از وزیر صنعت پشتیبانی کنند و راهکار قانونی بدهند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت یادآور شد:‌ فراموش نکنیم که هنوز مشکل نقدینگی صنعت خودرو حل نشده و اگر تولید با این وضعیت افزایش یابد، فقط به زیان صنعت خودروسازی افزوده می شود.

کاکایی ادامه داد: ‌در این زمینه باید تکلیف قانونگذاران مشخص شود که آیا می خواهند به صنعت خودروسازی کمک کنند یا خیر؟ و شاید در آینده نزدیک اتفاقات و حتی دعواهایی را با همین محوریت شاهد باشیم.

وی اظهار داشت:‌ در حالی که صنعت پتروشیمی، خوراک مجانی دریافت می کند، آن گاه محصولات نهایی خود را به قیمت بین‌المللی به خودروسازان می فروشد که به معنای افزایش قیمت خودرو است، اما از طرفی اجازه افزایش قیمت به خودروساز داده نمی شود.