“فیلیپ ویلایتو” گفت: تنها چیزی که ترامپ از دیپلماسی می فهمد “ارعاب” است و برای همین، پیشنهاد گفت‌وگوی وی برای تسلیم کردن طرف مقابل است و نمی‌توان آن را در چارچوب بده و بستان دیپلماتیک تفسیر کرد.

وی اتحادیه اروپا را در وضعیت نامطلوبی برای اجرایی کردن تعهدات برجامی خود دانست و ادامه داد: آنها نگران اقدام های تنبیهی آمریکا هستند. آنها همچنین دچار اختلاف نظرهای خاص داخلی خود هستند اما با فاصله گرفتن از ایران، یک شریک بزرگ تجاری و بسیار مهم را از دست می‌دهند.

این کارشناس سیاسی با ابراز بدبینی به سیاست اروپا در برابر تحریم‌های آمریکا اضافه کرد: آنها روابط سیاسی و اقتصادی خود با آمریکا را مد نظر قرار داده و بر اساس آن اقدام می کنند.

ارعاب و تسلیم روش ترامپ است

نویسنده کتاب “در دفاع از ایران” (In Defense of Iran) در پاسخ به پرسش ایرنا درباره موضع تازه رییس جمهوری آمریکا که گفته است به فشار و تحریم علیه ایران ادامه می دهد، تصریح کرد: روش دیپلماسی ترامپ ارعاب است. او دیگر کشورها را با کاربرد زور و تهدید وادار به پذیرش خواسته‌هایش می کند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا: ویلایتو اضافه کرد: اگر کشوری ضعیف باشد، چاره‌ای جز تسلیم ندارد. گروهی از کشورها همچون جمهوری اسلامی ایران یا جمهوری خلق چین هستند که توانایی‌های اقتصادی و نظامی داشته و برای همین، این سیاست ارعاب در برابر آنها موثر نیست.

وی افزود: از سوی دیگر باید گفت که کشوری چون ایران یا چین، تاریخی باستانی و ریشه هایی عمیق دارند. آنها نمی‌پذیرند که همچون یک مستعمره با آنها برخورد شود.

این تحلیلگر مسایل ایران و آمریکا در پاسخ به اینکه ترامپ می گوید می خواهد با مقام‌های جمهوری اسلامی دیدار کند. آیا وی برای گفت‌وگو و تفاهم جدیت دارد، گفت: ترامپ فشار و هجوم شدیدی را علیه طرف مقابل آغاز می‌کند؛ بعد کمی لحنش را ملایم می کند تا ببیند فشار موثر بوده است یا خیر.

ویلایتو افزود: درباره کره شمالی، او تهدید به نابودی کامل این کشور کرده بود. پس از آن با رهبر کره شمالی دیدار کرد. او اندیشه‌ای مشابه درباره ایران دارد اما ایرانی‌ها به دلیل خاطرات مداخله آمریکا از زمان کودتا تا به امروز، نمی پذیرند که خود را تسلیم کنند.

هدف، نفوذ منطقه ای ایران است

نویسنده کتاب “در دفاع از ایران”، هدف اساسی سیاست ضد ایرانی دولت ترامپ را حضور موثر منطقه‌ای و نفوذ جمهوری اسلامی در کشورهای مسلمان دانست و تصریح کرد: ترامپ بطور یکجانبه و بدون هیچ توجیه قانع کننده‌ای از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری را آغاز کرد.

ویلایتو خاطرنشان کرد: هدف واقعی این سیاست جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته ای نیست. اصلا ایران اعلام کرده که به دنبال بمب هسته ای نیست. هدف، جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه است. این نفوذ راه را بر هیمنه آمریکا بر منطقه می‌بندد.

وی تاکید کرد: به باور من مقام‌های دولت ترامپ ایرانی‌ها را دست کم گرفته‌اند و درک نکرده‌اند که آنها با هر دیدگاه سیاسی که باشند، نمی‌پذیرند که تسلیم ایالات متحده شوند و سر خم کنند. ترامپ این موضوع را درک نمی‌کند.

ویلایتو درباره دلیل فشار حداکثری آمریکا بر مردم ایران هم گفت: آنها می‌خواهند محور ایران را در هم بشکنند و همه جا می‌گویند که نفوذ ایران در منطقه ویرانگر و بد است؛ اما تاریخ منطقه خاورمیانه و آسیای جنوب غربی چیز دیگری به ما می گوید. پس از حملات ۱۱ سپتامبر، این ایالات متحده است که این مناطق را به هم ریخته است.

وی یادآور شد: ایران از جریان‌هایی که در برابر هیمنه آمریکا ایستادگی می‌کنند، پشتیبانی سیاسی و نظامی کرده است اما مساله این است که ایالات متحده دست به مداخله زده است تا دستوراتش را به مردم منطقه دیکته کند و هم اینکه منابع کشورهای منطقه را در اختیار بگیرد.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه ایران از متحدانش که به دنبال حق حاکمیت و تعیین سرنوشت هستند، پشتیبانی می‌کند، اظهار کرد: برای همین هم آمریکا موضوع هسته ای را بهانه کرده است. نفوذ ایران در منطقه فقط نظامی نیست. این نفوذ ابعاد سیاسی و فرهنگی هم دارد. مقاومت ایران در برابر ابرقدرت‌ها، الگوی مقاومت برای دیگران همچون کوبا بوده است.