مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب از برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت برداشت انگور ویژه کانون یادگیری در این شهرستان خبر داد.
به گزارش جارچی اخبار روح الله خیری ضمن بیان این مطلب گفت: انگور یکی از مهمترین محصولات باغی است که از زمانهای بسیار قدیم مورد توجه بوده و کشور ایران با توجه به گسترش باغات از بزرگترین کشورهای تولید کننده انگور است که غیر از مصرف تازه خوری از این میوه با ارزش، کشمش، شیره و … تولید و به بازار ارسال می گردد.
وی گفت: یکی از عوامل مهم در تعیین صفات کیفی انگور از قبیل طعم، عطر و رنگ به میزان رسیدگی آن در زمان برداشت بستگی دارد چرا که جز میوه هایی است که بعد از برداشت نمی رسد و باید روی بوته برسد.
مهندس خیری اظهار کرد: انگور را باید در بهترین حالت رسیدگی برداشت کرد چرا که انگورهای رسیده در مقایسه با انواع نارس، به بیماری و از دست دادن آب مقاوم ترند، تنفس کمتری دارند و دیرتر نرم می شوند.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب افزود: در همین راستا و با هدف کسب و ارتقای مهارت باغداران، مدیریت شهرستان با همکاری شرکت خدمات فنی مهندسی و مشاوره ای کاج سرخ بناب، کارگاه آموزشی مدیریت برداشت انگور ویژه کانون یادگیری را برای باغداران با مربیگری جناب مهندس سالمی کارشناس مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ملکان برگزار نمود.
مهندس سالمی نیز در این کارگاه گفت: در زمان برداشت انگور به سه عامل عمده از جمله رسیدگی کامل، دارا بودن کیفیت ظاهری و قابلیت حمل و نقل و عرضه در زمان مناسب به بازار باید توجه کرد.
وی تاکید کرد: برداشت میوه باید صبح زود یا عصر موقعی که هوا خنک هست انجام گیرد، از برداشت انگور در روزهای بارانی و یا خیلی گرم خودادری گردد، عمل برداشت باید با چاقو یا قیچی تیز و با حداکثر طول دم خوشه انجام شود، از تماس دست با حبه های انگور خودداری گردد و هرگونه حمل و نقل بایستی با دم خوشه انجام گیرد.
مهندس سالمی گفت: انگورهای درجه یک، درشت و بدون عیب با ظاهری بازارپسند که از حیث حبه پر اما نه زیاد فشرده باشند برای نگهداری مناسب می باشند.