مدیر کل تعاون، کارو رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی از اجرای مرحله دوم طرح ملی پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه کار و تولید (کاج) در واحدهای کارگری استان خبر داد.
به گزارش جارچی اخبار میر احد حسینی روز دوشنبه در جلسه توجیهی روسای شهرستان های تابعه این اداره کل گفت: برای نهادینه کردن طرح کاج و برگزاری دوره های ویژه آموزشی در استان نیازمند به تامین اعتبارات هستیم.
وی با اشاره به نتایج پرسشگری از ۶۰۰ نفر از کارگران واحدهای تولیدی استان افزود: نتایج حاصله نشان می دهد وضعیت اعتیاد در این واحدها نیازمند برنامه ریزی و اجرای برنامه های فرهنگی است تا ضمن پیشگیری در جهت ریشه کنی آن اقدام شود.
حسینی راه برون رفت از اعتیاد را همراهی و همدلی و تلاش همگانی و اجرای برنامه هایی در راستای ایجاد شور و نشاط و شادابی برای کارگران و خانواده های آنان دانست.
وی اجرای مرحله دوم طرح کاج را گامی در راستای پیشگیری و کاهش از آسیب های اجتماعی دانست و بر اجرای دقیق آن در استان تاکید کرد.
رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر استان هم تولید را مهمترین عامل در پیشگیری اعتیاد و آسیب های اجتماعی دانست و بر رفع چالش ها و مشکلات پیش روی تولید تاکید کرد.
رضا استاد رحیمی افزود: باید هنجارهای فردی و علل و عوامل گرایش و مصرف مواد مخدر در واحدهای تولیدی مشخص شود تا بتوانیم با اجرای برنامه های هدفمند در راستای پیشگیری و مبارزه جدی با اعتیاد اقدام کنیم.
معاون امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی با تشریح اهداف و برنامه های (طرح کاج)، اعلام کرد: هدف راهبردی از اجرای این طرح این است که تا ۵ سال آینده شیوع اعتیاد در جامعه کار و تولید ۲۵ درصد نسبت به سال پایه کاهش پیدا کند.
پرویز پناهی ادامه داد: افزایش دانش، نگرش و مهارت کارفرمایان و متولیان در پیشگیری از اعتیاد در محیط کار از دیگر برنامه ها و اهداف این طرح می باشد.
وی با تشریح شیوه نامه و وظایف هر یک از مسئولین ادارات شهرستانی ابراز امیدواری کرد با اجرای مرحله دوم طرح کاج شاهد نتایج ارزشمندی در پیشگیری و ریشه کنی اعتیاد در جامعه کار و تولید باشیم.
طرح کاج بر اساس اقدام پژوهی در گروه هدف شامل پنج مرحله حمایت طلبی، توانمند سازی، اجرای بسته های سه گانه، معرفی کارآفرینان برتر و کاربست ملی و نهادینه سازی اجرا می شود.