مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از کلنگ زنی عملیات اجرایی مجتمع ۲ هزار تنی پرورش ماهیان سردآبی به مناسبت هفته دولت در شهرستان ویژه مراغه خبر داد.
به گزارش جارچی اخبار ، قاسم جعفروند در گفت و گو با خبرنگارات اظهار داشت: با اجرایی شدن این طرح دستاورد خوبی هم در بخش کشاورزی و هم در بخش صنعت گردشگری را شاهد خواهیم بود چرا که علیرغم اینکه توسعه کشاورزی به دلیل واقع شدن در حوزه دریاچه ارومیه ممنوع می باشد با استحصال آب از زهکشها وضعیت موجود کشت در منطقه با اجرای این طرح بهبود می یابد.
وی ادامه داد: با توجه به گستردگی و حجم طرح زنجیره تولید از تولید بچه ماهی و خوراک آبزیان تا فرآوری و بازار در کنار طرح دیده خواهد شد که این امر باعث ایجاد رونق تولید و اشتغال پایدار می شود و نهایتا با ایجاد مراکز عرضه زنده ماهی و توسعه رستوران های پخت انواع غذاهای تهیه شده از ماهی رونق صنعت گردشگری نیز اتفاق میافتد.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان خاطرنشان کرد: با به پایان رسیدن مطالعات در سال ۹۳ در ۵۰۰ هکتار از اراضی روستاهای منطقه با محوریت روستای زینق این منطقه با داشتن منابع آبی بادبی ۱۰۰ لیتر در ثانیه و به دلایل کارشناسی، مستعد برای سرمایه گذاری و توسعه فعالیت های شیلاتی تشخیص داده شد.
وی گفت: به دلیل موقیت ارتباطی مانند جاده های ارتباطی به کلیه مناطق کشور و وجود خط راه آهن سراسری و فرودگاه، مشکل تبادلات تجاری و بازار در این شهرستان وجود ندارد و نزدیکی به منطقه کردستان عراق امکان صادرات را نیز فراهم کرده است، بنابر این سرمایه گذاری برای تولید ۲هزار تن ماهی قزل آلا در این منطقه آینده روشنی را نوید می دهد.
جعفروند یادآور شد: خوشبختانه کلیه مسئولین برای حل مسائل مربوطه و توسعه آبزی پروری در استان و شهرستان مصمم و هماهنگ هستند و با اعطای مجوز برای برداشت آب مزارع پرورش ماهی در منطقه زینق بصورت آب زیرقشری و زهکش های منطقه زینق مراغه واقع در حاشیه رودخانه پایاب سد و صوفی چای موافقت شده است.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه منطقه زینق مراغه قابلیت تبدیل شدن به قطب تولید ماهی قزل آلا را نه تنها در استان بلکه در شمالغرب کشور را دارد افزود: بدین منظور شرایطی را فراهم خواهیم ساخت تا سرمایه گذاران به راحتی وارد عرصه فعالیت و تولید شوند، تصمیم گرفته شده به منظور تسهیل در فرایند سرمایه گذاری، مجوزها بصورت یکجا صادر شده و اولویت سرمایه گذاری با کسانی خواهد بود که توانایی لازم را جهت اجرای طرح داشته باشند و در ضمن سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بومی و کسانی که زمین و آب دارند در اولویت مورد توجه قرار خواهند گرفت.
وی تصریح نمود: طرح اولیه با ۱۰۰۰ تن شروع و در مرحله بعد به ۲۰۰۰ تن افزایش خواهد یافت.
اسماعیل کریمی اصل مدیر جهادکشاورزی شهرستان مراغه نیز در این ارتباط گفت: این منطقه بعنوان مستعدترین اراضی برای ایجاد مجتمع شیلاتی است و قابلیت تولید سالانه ۲ هزارتن آبزی و ماهی را داشته و برای اجرای آن حدود ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات هزینه خواهد شد.