«عباس آرگون» با بیان اینکه گردش مالی قاچاق در نظام بانکی جریان دارد، گفت: نظام بانکی چه نظارت و کنترلی بر این پول‌ها دارد؟ مبدا و مقصد این پول باید مشخص باشد. سوال «از کجا آوردی؟» مهم‌ترین سوال است که از صاحبان حساب پرسیده نمی شود. وقتی پولی در حسابی می‌نشیند باید نظام بانکی بداند مبدا آن کجاست.

وی ادامه داد: این نوع نظارت همچنین باید صحت و سقم پول را تشخیص دهد و وقتی متوجه شبهه‌دار بودن پول شد، جلوی آن را بگیرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از رفتار منفعلانه نظام بانکی، خاطرنشان کرد: اگر مبدا و مقصد پول‌ها مشخص باشد، نیاز نیست هزینه‌های زیاد برای کنترل ورود کالاهای قاچاق در گمرکات کشور پرداخت کنیم؛ چرا که وقتی قاچاقچی بداند بابت پول زیادی که در حسابش وارد شده باید پاسخگو باشد، تن به چنین کاری نمی‌دهد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا: آرگون با اشاره به وضعیت حساب‌های بانکی در خارج از کشور گفت: در کشورهای دیگر اگر گردش مالی فردی ۱۰۰ واحد است و ناگهان بشود ۵۰۰ واحد، درباره چگونگی کسب آن سوال می‌شود. اگر اینجا هم چنین اتفاقی بیفتد عملا خطایی رخ نمی‌دهد.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به فسادهای موجود در کشور اظهار کرد: یک کارمند متوسط که حقوقش ماهی ۳ میلیون تومان است چطور توانسته خانه‌ای چند میلیاردی بخرد جز با فساد؟ اگر هم می‌گوید ارث است باید مبدا آن مشخص باشد. همه بسترهای اطلاعاتی را داریم و تنها با ورود کد ملی می‌توانیم تمام دارایی‌ها را استخراج کنیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نیاز به لایحه شفافیت نداریم، تاکید کرد: مطرح کردن چنین موضوعاتی، آدرس غلط دادن و به بی‌راهه کشاندن بحث است. در حالی که باید نظارت‌های موثر را تقویت کنیم. نظارت کلیدی باید از طریق نظام بانکی صورت ‌گیرد و وزارت صنعت نیز باید ابزار نظارت خود را با اتکا به نظام بانکی موثرتر کند.