مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۸ هزار و ۹۳۳ نفر در پنج ماهه امسال به دلیل صدمات ناشی از نزاع به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند.
به گزارش جارچی اخبار، ارتین کمالی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد مراجعان نزاع ۱۸ هزار و ۱۹۵ نفر بود، بیش از ۴ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: از این تعداد ۱۳ هزارو ۸۷۳ نفر مرد و ۵ هزارو ۶۰ نفر زن بودند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هر کدام به ترتیب حدود ۵ و ۲ درصد افزایش را نشان می دهد.
کمالی گفت: در مرداد ماه امسال نیز آمار مراجعان نزاع با ۱۲۲ نفر افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴ هزار و ۲۵۱ نفر رسیده است که از این تعداد ۳ هزار و ۶۳ نفر مرد و یک هزار و ۱۸۸ نفر زن بوده اند.
وی اظهار داشت: ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر در سال گذشته به دلیل صدمات ناشی از نزاع به ادارات پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که از این تعداد ۲۷ هزار و ۱۹۲ نفر مرد و ۱۰ هزار و ۳۰۸ نفر زن بودند.
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی تاکید کرد: مراجعه کنندگان در هنگام مراجعه به پزشکی قانونی باید به خاطر داشته باشند که ظاهر خون آلود تاثیری در صدور نظریه کارشناسی توسط پزشکی قانونی ندارد.
وی گفت: مبنای صدور نظریه کارشناسی در خصوص جراحت نوع جراحت و عمق آن است و معاینه دقیق تر ضایعات نیازمند تمیزبودن موضع و بررسی دقیق آن توسط کارشناس پزشکی قانونی است.
وی یادآوری کرد: برای صدور نظریه کارشناسی در خصوص صدمات ناشی از نزاع توسط سازمان پزشکی قانونی ارائه معرفی نامه از مراجع قضایی و یا کلانتری الزامی است.
کمالی ادامه داد: در صورت وجود جراحت و صدمات عمده و تهدید کننده، فرد می تواند پس از انجام اقدامات درمانی به پزشکی قانونی مراجعه کند، سوابق اقدامات انجام شده از سوی پزشکی قانونی از مرجع درمان کننده اخذ خواهد شد تا حقی از فردی ضایع نشود.