مرتضی براری روز چهارشنبه در حاشیه دیدار با استاندار خراسان رضوی طی گفت و گو با خبرنگاران در مشهد افزود: یک ماهواره دیگر نیز مخابراتی است که در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: متخصصان ما برای اتمام این سه ماهواره تلاش می کنند و ما نیز در حال هماهنگی با وزارت دفاع برای پرتاب ماهواره و قرارگیری آنها در مدار هستیم.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: این ماهواره ها با نام های پارس یک، ظفر و ناهید هستند که دو ماهواره از این تعداد سنجش از دور و ماهواره ناهید نیز مخابراتی است.

وی با اشاره به توجه سازمان فضایی به زیرساخت ها گفت: یکی از حوزه هایی که در حال توسعه آن در کشور هستیم توجه به زیر ساخت ها و ایستگاههای فضایی است که محل ارتباط زمین با فضا هستند.

وی افزود: با بررسی های علمی و نشست های کارشناسی که در حوزه فناوری انجام گرفته منطقه چناران در استان خراسان رضوی بهترین مکان برای مشاهده ماهواره هاست.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در تلاش هستیم یکی از ایستگاههای فضایی ملی را در شهرستان چناران ایجاد کنیم که با توسعه این ایستگاه داده های ماهواره ای را به صورت مستقیم در این مکان دریافت می کنیم.

وی گفت: با راه اندازی این ایستگاه، به توسعه و رونق خراسان رضوی کمک می شود بطوریکه داده های ماهواره ای خدمات متنوع به ویژه در بخش کشاورزی ارائه می کند که در تلاش هستیم مرحله نخست آن را تا پایان سال جاری عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به جایگاه خوب ایران در زمینه ماهواره افزود: جمهوری اسلامی جزو ۹ کشور نخست جهان است که صاحب چرخه فناوری فضایی شده و متخصصان ما با توان و دانش بومی، توانسته اند بر این فناوری تسلط پیدا کنند.

براری ادامه داد: جمهوری اسلامی از سال ۱۳۸۷ با پرتاب ماهواره امید به این جایگاه رسید و هم اکنون ۱۲ کشور دنیا صاحب این چرخه کامل فن آوری فضایی هستند.

وی گفت: مهمترین دغدغه ما در برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی کشور این است که بتوانیم مردم را با ظرفیت های این حوزه آشنا کنیم.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا: وی افزود: هدف ما این است که بتوانیم از حوزه فناوری فضایی که اقتدار علمی آن را کسب کرده ایم در راستای اقتدار اقتصادی نیز استفاده کنیم.

استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: حرکت جدید در کشور در حوزه فضا و هوا شکل گرفته که در این استان نیز باید از این فرصت استفاده کنیم.

علیرضا رزم حسینی افزود: اطلاعات در توسعه خراسان رضوی نقش اساسی دارد و ما نیز آمادگی داریم برای حل مشکلات اقتصادی از ظرفیت داده های ماهواره ای بهره مند شویم.

وی با اشاره به اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی در خراسان رضوی اظهار داشت: برای توسعه اقتصادی در این استان از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده شده که هم اینک به توسعه هزار و ۱۲۵ روستای محروم و کم برخوردار توجه شده است.

وی گفت: ۵۰۰ سند کسب و کار در این روستاها در نظر گرفته شده که به زودی توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی عملیاتی می شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به طرح نجات در مشهد افزود: ۴۱ دستگاه اداری در این استان متولی اجرای طرح نجات برای کاهش آسیب های اجتماعی در این کلانشهر هستند که این طرح از ابتدای مهر ماه جاری آغاز شده است.