به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارتش، امیر سرتیپ «علیرضا الهامی» با اشاره به آمادگی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: در گذشته عمده سامانه‌های پدافند هوایی کشور ساخت کشورهای غربی و آمریکا بود که توسط مستشاران و کارشناسان خارجی بکارگیری و نگهداری می‌شد و کارشناسانه داخلی اجازه فعالیت‌های تخصصی پیچیده را نداشتند.

وی بیان کرد: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با خروج مستشاران خارجی تصور بر این بود که کارشناسان داخلی قادر به عملیاتی کردن و نگهداری سامانه‌ها نخواهند بود و در طول جنگ کشور با مشکل مواجه خواهد شد، ولی بحمدالله با ایثار و از خودگذشتگی و خودباوری کارکنان پدافند هوایی تمامی تجهیزات پدافند هوایی اعم از زمین پایه و هوا پایه به طور کامل و بدون نیاز به کمک خارجی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و ضربات مهلکی بر ماشین جنگی رژیم بعثی وارد آمد.

جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش درباره روند بومی‌سازی تجهیزات افزایش قدرت بازدارندگی این نیرو به نسبت سال‌های دفاع مقدس تاکید کرد: در حال حاضر طراحی، تولید و تامین نیازمندی‌های تجهیزاتی پدافند هوایی توسط مراکز تحقیقاتی داخلی، وزارت دفاع، مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان به دست دانشمندان جوان داخلی انجام می شود و در حال کسب استقلال کامل در حوزه دفاعی هستیم یعنی قدرت بازدارندگی که می‌تواند الگویی برای سایر حوزه‌های قدرت ملی باشد.

پدافند هوایی دارای انواع سامانه‌های کشف، شناسایی، درگیری و انهدام بومی است

سرتیپ الهامی عنوان کرد: هم‌اکنون پدافند هوایی برای تکمیل پوشش دفاعی خود در کلیه نواحی دفاع هوایی که شامل بردها و ارتفاعات مختلف می‌شود، دارای انواع سامانه‌های کشف، شناسایی، درگیری و انهدام بومی است.

وی با بیان این که پدافند هوایی در حال حاضر قادر به مقابله با انواع تهدیدات‌های هوایی دشمن است،اظهار داشت: دشمن نیز این قدرت را حس کرده است و گمان نمی‌کنم جرات آزمودن قدرت درون زا و بومی خود اتکای جمهوری اسلامی را داشته باشد چرا که قطعاً پاسخ کوبنده ای دریافت خواهد کرد.

جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش درباره نقش پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس و پشتیبانی از عملیات‌ها گفت: پدافند هوایی قبل از انقلاب به عنوان یکی از فرماندهی‌های نیروی هوایی ارتش عمدتاً وظیفه پوشش پدافندی پایگاه‌های هوایی را بر عهده داشت. بعد از شروع جنگ تحمیلی و نیاز به پشتیبانی دفاع هوایی از نیروهای سطحی و حفاظت از مناطق حیاتی و حساس از جمله صادرات نفت گاز و پتروشیمی و آبراهه‌های خلیج همیشه فارس در برابر تهدیدهای هوایی دشمن که از سوی استکبار جهانی و ابرقدرت‌های شرق و غرب حمایت و پشتیبانی می‌شد، در دکترین و تاکتیک‌های خود تغییراتی ایجاد کرد و بخشی از تجهیزات و ادوات را به خط مقدم صحنه نبرد گسیل کرد.

وی ادامه داد: پدافند هوایی در طول هشت سال دفاع مقدس ضمن تامین پوشش هوایی بیش از ۵۰۰ مرکز راهبردی در کل کشور در اکثر عملیات‌های رزمی حضور موثر و اثربخش داشت و امنیت لازم را برای نیروهای عمل کننده سطحی فراهم می‌کرد.
امیر الهامی تصریح کرد: اگر تغییر در نگرش و اتخاذ تدابیر و تمهیدات کارآمد در جنگ نبود و چنانچه نیروهای پدافند هوایی در کنار سایر نیروهای مسلح حضور نداشتند قطعاً در برابر حملات هوایی دشمن بسیار آسیب پذیرتر می‌شدیم.