تعمیرات گوشی تلفن همراه، یکی از زمینه‌های اشتغالی است که همه‌گیر شدن موبایل‌ها ایجاد کرده است؛ اما راه‌اندازی این کسب و کار چه لازمه‌هایی دارد؟ چقدر منابع مالی نیاز دارد؟ پیش نیازهای آموزشی و مهارتی آن چیست؟ در این گزارش به تشریح هر آنچه در این کسب و کار مورد نیاز است می‌پردازیم.

به طور معمول راه‌اندازی کسب و کار نیازمند تجهیزات، مکان مناسب، مهارت لازم در خصوص رشته مربوطه و موارد دیگری است که بدون رعایت این موارد در حرفه موردنظر موفق نخواهیم بود.

هزینه تجهیزات ۵ تا ۶ میلیون تومانی

هر حرفه‌ای نیازمند تجهیزات مخصوص خود است، در شغل تعمیر تلفن همراه نیز تجهیزات اساسی همچون هیتربلور، منبع تغذیه، پیچ گوشتی و پنس، قلع و هویه، مولتی متر و لوپ نیاز داریم که به طور جداگانه قیمت خرید هرکدام از این وسایل را از سایت‌های فروش آنلاین استخراج کرده‌ایم.

قیمت خرید هیتر یکی از ابزارالات تعمیر تلفن همراه به دلیل مدل‌های گوناگون آن بین ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر است و برای خرید آن به طور میانگین باید ۸۵۰ هزار تومان هزینه کرد. برای خرید منبع تغذیه نیز قیمت‌های مختلفی بین ۴۰ تا ۷۰۰ هزارتومان وجود دارد اما میانگین قیمت آن ۳۳۰ هزار تومان است.

به نظر می‌رسد مولتی متر با توجه به قیمت بالای آن یکی از ابزارآلات مهم در تعمیر تلفن همراه است. کمترین و بیشترین قیمت برای این دستگاه به ترتیب ۸۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون تومان است اما برای خرید آن به طور متوسط می‌توان ۲ میلوین و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد.

پیچ گوشتی، پنس و هویه موارد ضروری است که با برای خرید آنها نیاز نیست هزینه بسیاری صرف کرد و در هر خانه‌ای یافت می‌شود. البته به این وسایل باید میز، صندلی، لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی را نیز اضافه کرد و بنابر سلیقه افراد هزینه خرید آن متفاوت است.

علاوه بر تجهیزات ذکر شده می‌توان برخی لوازم جانبی را نیز فراهم کرد تا در صورت نیاز به تعویض قطعات یا درخواست مشتری خدماتی عرضه کرد و از محل فروش آنها سود خوبی کسب کرد. براین اساس حدود ۵ تا ۶ میلیون سرمایه برای خرید تجهیزات و حداقل حدود ۲ تا ۳ میلیون برای خرید لوازم جانبی نیاز است.

مراحل و شرایط اخذ پروانه کسب

برای اخذ پروانه کسب باید سه مرحله ثبت نام در سایت، ارائه مدارک و انجام بازرسی انجام شود.

در مرحله نخست باید در سایت (http://www.g4b.ir) ثبت نام و کدرهگیری مربوط را دریافت کنید. با این کد وارد سایت www.iranianasnaf.ir شده و گزینه درخواست صدور پروانه کسب در سربرگ پروانه کسب را انتخاب کنید. با توجه به اینکه افراد باید تنها یک رسته را انتخاب کنند بنابراین باید گزینه تعمرات و خدمات جانبی را باید انتخاب کنید. حداقل متراژ برای تعمیر موبایل در این سایت ۶ مترمربع اعلام شده بنابراین مکان انتخاب شما نباید کمتر از این مساحت باشد.

در مرحله دوم متقاضی باید مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده صنفی را آماده و با مراجعه حضوری به اتحادیه این مدارک را ارائه کند.

مرحله آخر انجام بازرسی توسط اتحادیه موردنظر است که پس از تایید بازرس پذیرش اولیه به صورت پیامک ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ ارائه درخواست و ثبت تقاضا ارسال می‌شود. سپس استعلام‌های بهداشت و هویت از اتحادیه دریافت می‌شود و افراد برای آموزش معرفی می‌شوند.

چنانچه بازرس مربوطه تایید نکند پیامک رد تقاضا از طریق سایت ایرانیان اعلام می‌شود و متقاضی باید ظرف ۱۵ روز نواقص را برطرف کند.

آموزش و هزینه‌های مربوطه

برای کسب مجوز باید مدرک مرتبط – حداقل دیپلم رشته هایی چون برق یا کامپیوتر- داشته باشید و با حضور در مراکز مجاز آموزش های لازم را دیده و مدرک قبولی در آزمون‌ها را بگیرید.

گشت و گذار در سایت‌ها و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مرتبط با رشته تعمیر گوشی نشان می‌دهد که برای ۲۲ جلسه آموزش به طور میانگین باید ۲ میلیون تومان هزینه کنید.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا: نکته قابل توجه این است که صرف شرکت در این کلاس‌های آموزشی کافی نیست بلکه افرادی موفق هستند که چند ماهی را کنار تعمیرکاران ماهر قرارگیرند و به اصطلاح در محیط واقعی کار یادبگیرند.

بازار کار چه طور است؟

دغدغه اصلی در هر شغل و حرفه‌ای ظرفیت بازار کار است و اینکه آیا بازار برای آنها جادارد یا نه؟ ممکن است فکر کنید که در هر محله‌ای چند تعمیرگاه گوشی تلفن همراه وجود دارد و دیگر بازار اشباع شده است، اما در واقع اینطور نیست همیشه افرادی موفق هستند که خدمات با کیفیت و قیمت مناسب ارائه کنند.

البته در کنار اینها نباید مکان‌یابی درست برای حرفه موردنظر را فراموش کنیم. گاهی اوقات در محل زندگی یا مکان انتخاب شما ممکن است تعمیرگاهی وجود نداشته باشد و این فرصت خوبی است از طرفی ممکن است شرایطی فراهم شود تا در بورس تلفن همراه بتوانید مشغول شوید که این نیز فرصت مغتنمی است که باید از آن استفاده کنید.