بیژن زنگنه در حاشیه اولین روز از برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی فناوری نانو و مراسم امضای تفاهم‌نامه توسعه بازار و کاربرد محصولات و خدمات فناوری نانو در صنعت نفت و گاز در جمع خبرنگاران افزود: این منطقه در مساحتی به وسعت ۳۰ هکتار در منطقه شهرری نزدیک پالایشگاه تهران راه‌اندازی می‌شود.

وی بیان کرد: ایجاد این منطقه میان فعالان این عرصه مانند شتاب‌دهنده‌ها، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و صندوق‌های حمایتی و مشاوران و همچنین متقاضیان دریافت فناوری تعاملاتی را ایجاد خواهد کرد.

وزیر نفت ادامه داد: صنعت نفت ظرفیت عظیمی است که سالی چند ده میلیارد تقاضا به بازار عرضه می‌کند و از این ظرفیت می‌توان در جهت توسعه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.

زنگنه با اشاره به توسعه فناوری از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: نباید راضی به این میزان از پیشرفت باشیم و ما در این زمینه راه طولانی را داریم ضمن آنکه شرکت‌های تابع صنعت نفت نیازهایی برای حوزه‌هایی چون افزایش برداشت دارند.

زنگنه افزود: کاتالیست‌ها، فرآیندهای پتروشیمی و پالایشگاهی از مهم‌ترین بخش‌های حیاتی صنعت نفت است، علاوه بر آن صنعت نفت در حوزه‌هایی چون مسائل زیست محیطی، تصفیه آب، انتقال حرارت و خردگی نیازهایی دارند از این‌رو معتقد هستم که زمینه‌های وسیعی برای همکاری میان این صنعت با شرکت‌های فناوری وجود دارد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا: وزیر نفت امضای این تفاهم‌نامه با معاونت علمی را نماد یک اهتمام دوجانبه در صنعت نفت دانست تا زمینه‌ بهره‌برداری از فناوری‌های تولید شده در کشور فراهم شود و افزود:‌ما قطعا از فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حمایت خواهیم کرد ضمن آنکه با امضای این تفاهم‌نامه همکاری دو طرفه میان معاونت علمی با وزارت نفت ایجاد می‌شود.
زنگنه گفت: امضای این تفاهم‌نامه شروعی برای حضور شرکت‌های استارت‌آپ و دانش‌بنیان در صنعت نفت است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم گفت: اهتمام وزارت نفت در حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها قابل تقدیر است، همچنین راه اندازی منطقه نوآوری نفت توسط شخص وزیر که پیگیر آن هستند نیز قابل تقدیر است.

ستاری ادامه داد: با این اقدامات در ۲ سال آینده زیست بومی شکل می گیرد که نیروی خلاق جوان در آن حوزه فعال هستند.