محمد اسلامی قرار است در این اجلاس، موضوع توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی درحوزه های انرژی، ترانزیت و تجارت را در قالب محورهای اصلی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی مورد بررسی قرار دهد.

وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان روز سه شنبه ( دیروز )‌در راس هیاتی برای شرکت در نشست‌های دو جانبه با وزاری حمل‌ونقل و صنعت ترکمنستان،‌ همچنین سخنرانی در همایش مشترک تجاری، به عشق آباد سفر کرد.

انتظار می رود سفرهیات ایرانی به ترکمنستان نقطه عطفی برای مبادلات تجاری و همکاری مشترک بین دو کشور باشد.

“رشید مردوف” وزیر خارجه ترکمنستان نیز ریاست هیات کشور متبوعش را در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان بر عهده دارد.

اسلامی را در سفر به عشق آباد، نمایندگان وزارتخانه‌های نفت، نیرو و امور خارجه، همچنین نمایندگانی از اتاق بازرگانی، بخش خصوصی و دو نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی همراهی می کنند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا: جمهوری ترکمنستان با ۵.۷ میلیون نفر جمعیت به عنوان یکی از پنج کشور آسیای مرکزی، حدود هزار کیلومتر مرز مشترک زمینی با استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان دارد. فاصله زمینی عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان با مشهد ۲۸۰ کیلومتر و تهران ۹۵۰ کیلومتر است.

حمل و نقل و ترانزیت کالا بین ایران و کشورهای آسیای میانه مستلزم عبور ناوگان جاده‌ای و ریلی از خاک جمهوری ترکمنستان می‌باشد لذا این کشور به “دروازه آسیای مرکزی” معروف شده است.

هفته گذشته آیین گرامیداشت بیست و هشتمین سالروز استقلال ترکمنستان در تهران برگزار شد، مراسم روز ملی ترکمنستان توسط سفارت این کشور در ایران برگزار شد که با دعوت سفیر ترکمنستان در ایران، وزیر راه و شهرسازی، به عنوان نماینده معین دولت جمهوری اسلامی ایران در امور ترکمنستان، استاندار خراسان شمالی، به عنوان دارنده مرز طولانی با این کشور و نیز شماری از سفیران و دیپلمات های خارجی در این آیین حضور داشتند.

استان خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان است و در سفر وزیر راه وشهر سازی به ترکمنستان، استانداران خراسان شمالی، رضوی و گلستان وی را همراهی می کنند و انتظار می رود نسبت به به امضای تفاهم نامه های همکاری با این کشور اقدام نمایند.

استان خراسان شمالی، باوجود داشتن مرز۳۰۱ کیلومتری با ترکمنستان، هیچ گذرگاه مرزی با این کشور ندارد و گشایش مرز پرسه‌سو و ایجاد بازارچه مرزی، که از چندین سال قبل به عنوان یک مطالبه جدی این استان مطرح بوده، می تواند به رونق تبادلات تجاری و اقتصادی بین دو خطه همسایه کمک کند.

نشست کمیته های فنی پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان ۱۲ مهرماه جاری در عشق آباد برگزار شد .

ریاست هیات جمهوری اسلامی ایران را شهرام آدم نژاد معاون وزیر راه و شهر سازی و ریاست هیات ترکمنی را وفا حاجی اف معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان بر عهده داشتند. پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بین دو کشور در روزهای ۲۲ لغایت ۲۴ مهر ماه برگزار در عشق آباد برگزار می شود.

درنشست کمیته های فنی طیف وسیعی از موضوع های مربوط به حمل و نقل، ارتباطات از راه دور، اقتصاد و تجارت، سوخت و انرژی، صنایع و معادن، علم و فرهنگ مورد بررسی قرار گرفت و ۲ طرف در مورد راه های گسترش همکاری در این زمینه ها گفت و گو کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در تاریخ ۲۸ سپتامبر (ششم مهرماه) به مناسبت روز استقلال ترکمنستان در پیامی به «قربان قلی بردی محمدف» رئیس جمهوری این کشور گفت: تاریخ روابط دو کشور همیشه بر پایه دوستی، همسایگی خوب و احترام متقابل بنا شده

است. معتقدم که دوستی و همکاری دو کشور در زمینه های مختلف روز به روز توسعه می یابد.

ایران سومین شریک مهم تجارت خارجی ترکمنستان بوده و همکاری های دو کشور بطور عمده روی بخش حمل و نقل و ترانزیت، ساخت جاده، تولید برق و گاز تمرکز یافته است.