حذف قبوض کاغذی که زمزمه‌های آن چند سالی است که به گوش می‌رسد از ابتدای امسال با حذف قبض تلفن وارد فاز اجرایی شد. بعد از تلفن نوبت به قبوض برق رسید تا مشترکان با استفاده از راهکارهای ارائه شده در سامانه مورد نظر ثبت نام کرده و قبوض خود را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.

حالا نوبت به گاز رسیده تا با قبوض کاغذی خداحافظی کند تا از این پس مشترکان میزان و هزینه مصرف خود را بر روی گوشی‌های تلفن همراه خود ببینند و برای پرداخت اقدام کنند.

این کار که با هدف حفظ محیط زیست و همچنین کاهش هزینه‌ها انجام می‌شود، در گام اول، حذف کاغذ برای جلوگیری از تعرض به درختان و جنگل‌ها در نظر گرفته می شود. در واقع، به ازای حذف هر برگ A۴ که برای چاپ قبوض به کار می‌رود، میزان زیادی در مصرف آب و بریدن درختان صرفه‌جویی می‌شود.

مورد بعدی صرفه‌جویی، کاهش میزان تردد و ترافیک در سطح شهر است که باعث می‌شود هزینه‌های سفر درون شهری از لیست هزینه‌های خانوار حذف شود. این امر در کنار کاهش تردد ماموران پستی که وظیفه رساندن قبوض به در منازل را دارند اهمیت ویژه‌ای پیدا می کند.

با این حال در بهترین حالت،‌۹۰ درصد قبوض حذف می‌شوند که با در نظر گرفتن ۲۳ میلیون مشترک گاز در کشور، ‌بیش از ۲۱ میلیون مشترک دیگر قبض کاغذی نمی‌گیرند که با احتساب صدور ۸ قبض در طول سال برای هر مشترک،‌۱۷۰ میلیون قبض دیگر چاپ نخواهد شد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا: این اعداد نشان می‌دهد، ۷۶.۵ میلیارد تومان در طول سال هزینه چاپ و توزیع کم شده و اگر صد در صد قبوض حذف شود، این رقم به ۸۵ میلیارد تومان صرفه‌جویی در سال خواهد رسید.

علاوه بر کاهش هزینه چاپ و توزیع با این اقدام، ۲۸۲ تن کاغذ کمتر استفاده می‌شود که به معنای آن است که چهار هزار و ۷۹۴ درخت از قطع شدن نجات پیدا می‌کنند و از مصرف ۵۴۶ میلیون لیتر هدر رفت آب جلوگیری خواهد شد.

این اعداد نشان می‌دهد که توجه به حذف قبوض کاغذی تا چه میزان می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ‌به حفظ محیط زیست کمک کند.

همین مساله باعث شده تا پیش از این نیز شرکت ملی گاز برای حذف این قبوض اطلاع‌رسانی کند و حتی در حال حاضر، ۳۷ درصد کل مشترکین گاز در کشور در سامانه‌های مربوط به این حوزه ثبت‌نام کرده‌اند.

از مجموع ۳۱ استان، اطلاعات ۲۷ استان بالای ۲۰ درصد و ۱۱ استان بالای ۵۰ درصد، جمع‌آوری شده و با توجه به تغییراتی که در بسترهای جمع‌آوری اطلاعات مشترکین در ابعاد ملی ایجاد شده، مشترکین می توانند بر اساس سه روش در سامانه حذف قبوض کاغذی گاز ثبت نام کنند.

در روش اول مشترک باید شماره اشتراک را به صورت ۱ * شماره اشتراک، (به ترتیب از سمت چپ به راست: عدد یک، ستاره، شماره اشتراک) به شماره پیامک متمرکز ۱۰۰۰۱۹۴ ارسال کند.

روش بعدی مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی گاز ایران و کلیک بر روی آیکون “ثبت تلفن همراه مشترکین جهت حذف قبوض کاغذی” و ورود به صفحه دریافت اطلاعات مشترکین است.

همچنین مشترکین می‌توانند از آدرس اینترنتی صفحه حذف قبوض کاغذی گاز استفاده کرده و با ورود به صفحه دریافت اطلاعات مشترکین اقدام به ثبت نام کنند.

از سوی دیگر هرچه آمار تعداد تلفن‌های همراه و اطلاعات مشترکین گاز، سریع‌تر جمع‌آوری شود، شروع عملیات حذف ارسال قبض کاغذی سریع‌تر صورت می‌گیرد.