معتاد متجاهر اصطلاحی است که چندسال اخیر باب شده و به فردی گفته می شود که ابایی از آشکار کردن اعتیاد خود ندارد؛ در چندسال گذشته دغدغه های جدی شهروندان و به تبع آن پلیس و مسئولان شهری و دولتی سروسامان دادن به معتادان متجاهر در پایتخت بود و کماکان نیز هست.

گذاشتن طرح های مختلف از سوی پلیس، مدیریت شهری پایتخت و بهزیستی برای جمع آوری و پاکسازی پاتوق های معتادان متجاهر بارها انجام و رسانه ای شده اما می توان ادعا کرد که توفیق چندانی نداشته است چراکه هنوز در محله های مختلف به ویژه در کوچه پس کوچه های جنوب شهر تهران می توان گعده های معتادان را به وضوح دید.

عمده تمرکز و گعده های معتادان متجاهر در محله های شوش و هرندی بود اما چندی پیش طرح جمع آوری این افراد توسط پلیس انجام و خبر پاکسازی این محله ها رسانه ای شد اما گزارش های مردمی به ایرنا حاکی از آن است که پدیده حضور معتادان متجاهر در اقصی نقاط پایتخت ادامه دارد.

پس از دریافت این گزارشات برای بررسی صحت و سقم آن به محله های مورد نظر رفت؛ مقصد نخست میدان امام حسین(ع) است و در گوشه و کنار این میدان جمع های پنج تا ۱۰ نفره شیشه و تریاک می کشند و برخی معتادان دیگر برای تامین هزینه جنس خود خودکار نیمه استفاده شده و تکه کابل و سیم برق می فروشند.

حسین یکی از کسبه محل در خصوص حضور معتادان به خبرنگار ایرنا می گوید: وضعیت غیرقابل تحمل است و از ساعت هشت شب به بعدافتضاح تر می شود.

وی در خصوص اقدامات پلیس برای برخورد با این معتادان متجاهر نیز مدعی شد: تعداد معتادان معمولا خیلی بیشتر از ماموران بیشتر است بنابراین جرو بحث آنها به جایی نمی رسد و دست آخر هم پلیس بیخیال شده و صحنه را ترک می کند.

حسین ادامه می دهد: جمعیت معتادان با تاریک شدن هوا بیشتر شده و فضا جوری می شود که زنان از ساعت هشت شب به بعد جرات عبور از این محل را ندارند.

به گفته وی، معمولا شب ها قبل از اینکه مغازه را ببندیم شاهد دعوا بین معتادان هستیم که بیشتر به خاطر خرید و فروش مواد مخدر یا وسایل مصرف آن با هم درگیر می شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار که آیا از اجتماع معتادان متجاهر در این محل نمی ترسید، اظهار داشت: شاید به وجودشان در اینجا عادت کرده ایم و معتادان نیز جرات ندارند که با کسبه درگیر شوند.

حسین می افزاید: صبح‌ها قبل از باز کردن مغازه انواع وسایل مصرف مواد مخدر از پایپ تا سیخ و سنجاق را از جلو در مغازه جارو کرده و بعد دکانم را باز می کنم.

این شهروند تهرانی عامل اصلی اجتماع معتادان متجاهر در میدان امام حسین را بساط کردن دست فروشان عنوان کرده و مدعی است: غالب این دست فروشان خود معتاد هستند و بیشتر اقلام آنها نیز دزدی است.

این کاسب محله امام حسین تهران همچنین گفت: برای جمع آوری معتادان با پلیس و شهرداری مکررا تماس گرفته ایم اما پراکنده شدنشان بیشتر از چند روز طول نمی کشد و باز روز از نو و روزی از نو.

وی خاطرنشان کرد: بارها در رسانه ها و اخبار دیدم که مسئولین گفتند برای بازپروری این معتادان مراکزی را در نظر گرفته اند اما در عمل که ما چیزی ندیده ایم.

محمد که در حوالی میدان امام حسین(ع) لباس فروشی دارد و مغازه اش مورد سرقت توسط معتادان قرار گرفته به خبرنگار ایرنا گفت: از بداقبالی من یکی از مکان های تجمع معتادان روبروی مغازه من است و این موضوع در کار و کاسبیم اثر منفی داشته و خریداران با دیدن معتادان تمایلی برای خرید از خود نشان نمی دهند.

محمد ادامه داد: قبل از عید امسال سارقی از طریق انباری بالای مغازه وارد شد و چند شلوار به سرقت برد البته نمیدانم که کار معتادان است یا شخصی دیگر.

وی از مسئولان مربوطه و بخصوص پلیس و دستگاه قضایی درخواست کرد: پس از جمع آوری معتادان متجاهر آنها را سریعا آزاد نکنند چون دوباره سر جای اولشان بر می‌گردند.

محمد در پاسخ به این که برای ایجاد امنیت بیشتر محل کسبتان چه کاری انجام می دهید، گفت: با کسبه های این راسته تصمیم گرفتیم ماهیانه پولی بابت استخدام مامور به شهرداری بپردازیم و از روز ورود این مامور تجمع معتادان کم شده است.

وی گفت: مردم از ترسشان است که از این کوچه عبور نمی کنند و به همین خاطر کاسبی ما خراب شده است؛ هر روز صبح پس از جارو کردن آشغال های به جا مانده از معتادان به شهرداری زنگ می زنیم و ماموران شهرداری با ماشین های مکانیزه ادرار و نجاساتی که از معتادان به جا مانده است را شسته و جمع می کنند.

این کاسب توضیح داد: اگر شهرداری و دیگر ارگان‌های مربوط هزینه‌هایی که هر روز صبح برای تمیزکاری این معتادان انجام می دهند را صرف ساخت مراکز بازپروری می کردند الان ما شاهد این تجمعات را نبودیم.

محمد خاطرنشان کرد: از روزی که شهرداری میدان امام حسین را به این صورت درست کرد تجمع معتادان چند برابر شده است.

خبرنگار ایرنا پس از میدان امام حسین به دره فرحزاد رفت و در آنجا هم اجتماع وحشتناک معتادان متجاهر را دید که آتش روشن کرده بودند و با خیال راحت به استعمال مواد مخدر می پرداختند، معتادان در بین درختان این دره اجتماعات کوچک و بزرگ تشکیل داده بودند و به جرات می توان گفت رفتن یک شهروندان عادی به آنجا می تواند بسیار خطرناک باشد.

محل تجمع بعدی معتادان که توسط شهروندان تهرانی به خبرنگار ایرنا گزارش شده بود پایانه خاوران بود.

خبرنگار ایرنا شب حدود ساعت ١١ برای بازدید به این منطقه رفت؛ گشت انتظامی پلیس در حین انجام وظیفه بود البته این گشت زنی بیشتر شبیه به درست کردن حصار دور معتادان بود تا جمع آوریشان؛ زیرا تعداد معتادان بسیار زیاد بود و ماشینی که برای گشت زنی آمده بود فقط یک عدد بود.

خبرنگار ایرنا برای برقراری ارتباط با معتادان یک کیسه مواد غذایی با خود برد که بین آنها پخش کند و اگر بشود با چند نفر از آنها مصاحبه کند.

یکی از معتادان که خود را علی معرفی کرد گفت: ٣۴ سال سن دارم و ١١ سال است که معتاد هستم، همه آدم های که اینجا میبینی معتاد هستند اما همه آنها افراد بدی نیستند.

علی به یکی از معتادان اشاره کرد و او هم به جمع ما اضافه شد و خود را رحمت معرفی کرد.

رحمت گفت: من کارشناسی علوم سیاسی از یکی از دانشگاه های معتبر تهران را دارم و چند سال دنبال کار بودم، کارگری می کردم و به هر دری می زدم که شغلی پیدا کنم اما نشد و هرجا می رفتم از من سابقه کار یا آشنا میخواستند که منم به دلیل شهرستانی بودن هیچکدام از آنها را نداشتم.

وی افزود: در بین افرادی که اینجا میبینی می توانی چندین فارغ از تحصیل در رشته های مختلف دانشگاهی را پیدا کنی که به دلیل نداشتن کار به سمت اعتیاد کشیده شده اند.

خبرنگار ایرنا پس از ساعاتی نشستن در بین معتادان قصد ترک کردن محل را داشت و در مسیر توانست چند وسیله استعمال مواد مخدر مانند پایپ را به نازل ترین قیمت(٣ هزار تومان هر عدد) به سرعت تهیه کند.

محله های شوش، مولوی و هرندی سه منطقه ای هستند که خانه های پلاک قرمز(پاتوق‌هایی برای مصرف مواد مخدر معتادان متجاهر است) در آن وجود داشت و پلیس انتظامی تهران بزرگ اقدام به پلمپ این خانه ها و جمع آوری معتادان از آن محله ها را در خرداد امسال در دستور کار داشت و توانست این محله ها را از وجود معتادان متجاهر پاکسازی کند اما به دلیل نبود یا کمبود مراکز بازپروری معتادان در دیگر نقاط شهر پراکنده شدند.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در خرداد ماه امسال گفت: در طی ۱۳۹ روز توانستیم محله‌های شوش، مولوی و هرندی با وسعت ۲۶ کیلومتر مربع را از وجود معتادان و فروشندگان مواد مخدر پاکسازی کنیم و با حمایت ۲۰ مسجد، پنج کتابخانه و مردم شریف این منطقه دیگر نخواهیم گذاشت وضعیت به حالت قبل بازگردد.
رحیمی افزود: در بررسی علل و عوامل، به برنامه جامعی رسیدیم که با بکارگیری و اجرای آن توانستیم امروز با گذشت ۱۳۹ روز از آغاز عملیات، به پاکسازی کامل منطقه برسیم و اجازه نخواهیم داد تا دوباره منطقه ای که ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، تخریب شود.
رئیس پلیس پایتخت ادامه داد: نزدیک به ۲۰ مسجد و پنج کتابخانه در این زمینه فعال شده و در کنار نیروی انتظامی به پاکسازی ۶ پارک، ١۶ خیابان اصلی و مکان های باستانی کمک کردند و با همین همکاری ها بود که الان دیگر افراد معتاد در پارک ها و خیابان ها دیده نمی‌شوند و بالغ بر ٢٣ هزار نفر از معتادان و خرده فروشان در این ۲۶ کیلومتر جمع آوری شدند.
فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ یادآور شد: در ادامه این طرح از ۴۸ ساعت گذشته در دره فرحزاد هم شروع به فعالیت کردیم و بنا داریم سال ۱۳۹۸ را سال پاکسازی پایتخت از لوث وجود معتادان کنیم.
سردار رحیمی تصریح کرد: یک هزار و ۵۰۰ نفر بالای ۶۵ سال و ۵۰۰ نفر زیر ۱۷ سال معتاد هستند و وضعیت آنان هنوز مشخص نیست و از مسئولان ذیربط خواستار تغییر وضعیت آنان هستیم و همچنین دو هزار معتاد در وضعیت عدم پذیرش قرار دارند که لازم است اقدامات مکفی برای آنان صورت گیرد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا؛ رحیمی خاطرنشان کرد: امیدواریم بسیج حضور جدی تری داشته باشد، ما بر عهدی که بستیم، ایستاده ایم و توقع داریم نیروی انتظامی به عنوان نوک این عملیات حمایت شود.

با توجه به تاکید رئیس پلیس پایتخت بر اینکه سال ۹۸ سال پاکسازی تهران از وجود معتادان است اما همه روزه شاهد اجتماع معتادان در قسمت‌های مختلف پایتخت هستیم و به نظر به جز پلیس دیگر ارگان‌های مربوطه برای سامان بخشیدن به این کار باید وارد عمل شوند.