«ا.ف.م گوسال اعظم سارکار» روز چهارشنبه در دیدار با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان افزود: ایران و بنگلادش در زمینه‌های گردشگری و کشاورزی از ظرفیت های خوبی برخوردارند که باید با توسعه روابط و رفت و آمد مقامات ۲ کشور زمینه بهره برداری از این ظرفیت‌ها بیش از پیش فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد و فناوری بنگلادش و ایران در حال توسعه است، اظهار داشت: بنگلادش در سال‌های گذشته در زمینه رشد اقتصادی به موفقیت‌های خوبی دست یافت و در صنعت نساجی و تولید شکر از توانمندی‌های زیادی برخوردار شده است که در این زمینه‌ها آمادگی همکاری با جمهوری اسلامی ایران را دارد.

سفیر جمهوری خلق بنگلادش در ایران تصریح کرد: ایران نیز در نانو و فناوری اطلاعات به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته و بنگلادش خواهان استفاده از این تجربیات است.

وی با اشاره به اینکه با وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران در تهران دیدار کرده است، گفت: در این دیدار زمینه توسعه روابط گردشگری بین ۲ کشور مورد بررسی قرار گرفت و ما در پی برقراری مجدد پرواز بین داکا و تهران هستیم تا بتوانیم از این طریق به توسعه گردشگری کمک کنیم.

اعظم سارکار با بیان اینکه دیدگاه مشترکی بین مردم ایران و بنگلادش وجود دارد، بیان کرد: این دیدگاه زمینه خوبی را برای توسعه همکاری‌های ۲ کشور بوجود می‌آورد که باید از آن استفاده کنیم.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا؛ وی با ابلاغ سلام نخست وزیر بنگلادش به ملت، رهبر و رئیس جمهوری ایران، توسعه بیش از پیش روابط بنگلادش با جمهوری اسلامی ایران را از جمله برنامه‌ها و ماموریت‌های خود بیان کرد و گفت: تاکنون ۲ بار نخست وزیر بنگلادش به تهران و یک بار رئیس جمهوری ایران به داکا سفر کرده که این سفرها تسهیل‌گر توسعه روابط ۲ کشور شده است.

سفیر بنگلادش در ایران با ابراز خرسندی از سفر به اصفهان گفت: مردم بنگلادش از اصفهان خاطرات خوبی دارند زیرا حکومت صفویه که مقر آن در اصفهان بوده در آن دوران از مردم بنگلادش حمایت کرده است و از اینکه در این شهر تاریخی که به ” نصف جهان ” مشهور است حضور دارم بسیار خرسندم.

در این دیدار حیدر قاسمی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان طی سخنانی با تشریح ظرفیت های این استان خواهان همکاری داکا با اصفهان در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی بویژه گردشگری شد.

ایران و بنگلادش دارای خصوصیات فرهنگی و اجتماعی نزدیک به هم هستند و در حال حاضر برای ارتقای مبادلات تجاری تلاش می‌کنند.
ایران هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا و بنگلادش در رده چهل و یکم قرار دارد.
از ۳۷ میلیارد دلار صادرات بنگلادش به کشورهای مختلف دنیا، ۸۲ درصد آن به صادرات پوشاک اختصاص دارد و بقیه را صادرات مواد اولیه نساجی و فرش بافی، میوه‌های گرمسیری، چای، مواد شیمیایی و غیره تشکیل می‌دهد.