براساس برنامه ریزی پیش بینی شده قرار است، پانزدهمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات معدن، راهسازی و صنایع وابسته (ایران کان مین ۲۰۱۹) از ۹ تا ۱۲ آبان ماه با حضور و مشارکت ده ها شرکت داخلی و خارجی بویژه کشورهای مختلف اروپائی در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شود که خانه معدن ایران در این ارتباط نقش محوری دارد.

این نمایشگاه در سه بخش اصلی اکتشاف، استخراج و فرآوری برپا شده است و در آن انواع صنایع، تجهیزات و ماشین آلات معدنی، صنایع معدنی، شرکت های مختلف سرمایه گذار، موسسات مالی و اعتباری و مهندسین مشاور حضور و مشارکت دارند.

ایران امروز از نظر مواد معدنی اکتشافی با رقم ۶۸ نوع ماده معدنی از نظر تنوع در بین ۱۰ کشور شاخص حضور دارد و از لحاظ ذخیره اکتشافی با حدود ۶۰ میلیارد تن، در بین پانزده کشور برتر جای گرفته است.

سالیانه بطور متوسط حدود ۴۰۰ میلیون تن انواع مواد معدنی از پنج هزار و ۵۰۰ معدن فعال کشور استخراج می شود که سهم مصالح ساختمانی بالغ بر ۶۰ تا ۶۵ درصد اعلام شده است.

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی و ماشین آلات وابسته بیش از ۱۷۰ شرکت و واحد تولیدی داخلی و ۳۰ شرکت خارجی یا نمایندگی های آنها در فضائی بالغ بر ۱۷ هزار متر مربع تازه های این بخش را به معرض نمایش می گذارند.

جمهوری اسلامی ایران امروز در رتبه های دهم و یازدهم تولید کننده فولاد قرار دارد، این نوسان جایگاه در سال های اخیر پدیدار شده، در حالی که پیشتر بین ۱۷ تا نوزدهمین فولاد ساز بود، فولاد فلزی راهبردی از خانواده صنایع معدنی است و امسال دستیابی به ظرفیت ۴۰ میلیون تنی در این زمینه مورد انتظار است.

امسال شرکت کنندگان خارجی از جمله آلمان، چین، روسیه و لهستان در این نمایشگاه حاضر می شوند و ترکیه هم به عنوان همسایه غربی مشارکت خواهد داشت و شرکت های آلمانی و چینی به شکل گروهی پای در این نمایشگاه می گذارند.

انواع صنایع و تجهیزات معادن زیر زمینی و روباز، دستگاهها، تجهیزات و ماشین آلات خاکبرداری، ماشین آلات مشترک راهسازی و معدنی، دستگاهها و ماشین آلات حفر و نگهداری تونل، دستگاه ها و تجهیزات مرتبط به فرآوری معدنی، ماشین آلات و تجهیزات اکتشاف معادن، تجهیزات وابسته به ذوب و استحصال فلزات، سنگهای ساختمانی و تزئینی، تجهیزات برش و فرآوری سنگ تزئینی، سنگهای قیمتی و گرانبها، معدن و محیط زیست، سیستم های تهویه معادن، نرم افزارها و سیستمهای پردازش داده های معدنی، تکنولوژیهای نوین در صنعت معدن، مواد منفجره و تجهیزات انفجار، تجهیزات تامین برق و روشنائی معادن، تجهیزات و تخلیه و آبرسانی معادن زیرزمینی به نمایش عموم گذاشته می شود.

ارائه دستاوردهای تولیدکنندگان و صنعتگران معدن، معرفی فرصت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری و سرمایه پذیری، یافتن بازارهای جدید و توسعه صادرات، تلاش برای رونق و توسعه تولید ملی، بهبود فضای کسب و کار و معرفی ظرفیت‏های معدنی کشور، جهت دهی سرمایه های داخلی و خارجی به بخش های معدن، انتقال دانش و تکنولوژی نوین، همچنین ایجاد زمینه رقابت سازنده بین شرکت ها، از جمله اهداف برپایی این رویداد است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا؛ ایران در زمینه تولید مس و الومینیوم هم به عنوان دیگر فلزات راهبردی صنایع معدنی، نقش فعال دارد و در قالب سند چشم انداز ۱۴۰۴ برای خود به ترتیب دستیابی به اهداف ۸۰۰ هزار تنی و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی را ترسیم کرده اند.

انتظار می رود امسال نیز کارگاه آموزشی لازم توسط استادان مجرب، صاحب نظران و دست اندرکاران معدن و صنایع معدنی برگزارشود.

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی و ماشین آلات وابسته از ۹ تا ۱۲ آبان ماه در محل د ائمی نمایشگاههای بین المللی تهران پذیرای علاقمندان خواهد شد.

وزارت صنعت، معدن وتجارت در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی برنامه احیا و فعالسازی ۵۰۰ معدن را در قالب برنامه پنج ساله دارد که زمینه اشتغال ۲۵ هزار نفر را فراهم خواهد کرد و امسال ۱۵۰ معدن با اشتغال سه هزار نفری در دستور کار قرار گرفته است.