با تصویب و اجرای قانون بوجه سال ۱۳۸۶ و قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن کشور، وزارت تعاون سابق مسئولیت و نقش مدیریت تقاضای مسکن در پروژه‌های مسکن مهر را برعهده گرفت تا ضمن ایجاد بستر مناسب، اطلاعات مربوط به افراد واجد شرایط را جمع آوری، پالایش و نسبت به ثبت نام و ساماندهی آنها در قالب شرکتهای تعاونی مسکن مهر اقدام کند.

ساخت بیش از یک سوم واحدهای مسکن مهر توسط تعاونی‌ها

بر اساس اطلاعات تجمیعی استانها و سامانه مسکن مهر وزارت راه و شهرسازی، تعداد کل واحدهای مسکونی مسکن مهر کشور حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بوده که بیش از یک‌ سوم آن معادل ۸۴۲ هزار و ۸۱۹ واحد توسط شرکتهای تعاونی در قالب قرارداد دو جانبه و به شکل انعقاد مستقیم تعاونی با پیمانکار ساخته شده است. مابقی آن معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد توسط بخش خصوصی در قالب تفاهم نامه سه‌جانبه میان وزارت راه و شهرسازی، بانک مسکن و پیمانکار به اجرا درآمده است.

بر این اساس تعداد ۸۴۲ هزار و ۸۱۹ واحد در قالب حدود ۶۵۰۰ تعاونی مسکن مهر ساماندهی و این تعاونی‌ها با انعقاد قرارداد مستقیم با پیمانکار اقدام به ساخت واحدهای مسکونی خود کردند.

۱۱۲ هزار واحد مسکن مهر در قالب ۱۰۸۷ تعاونی

یعقوب رستمی ـ مدیرکل تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون، در این باره به ایسنا گفت: بر اساس گزارشی که از اطلاعات تجمیعی استانها در اختیار داریم از تعداد ۸۴۲ هزار و ۸۱۹ واحد تحت مدیریت تعاونی‌های مسکن مهر، ۱۱۲ هزار و ۴۴۴ واحد در قالب ۱۰۸۷ تعاونی تاکنون موفق به تکمیل و تحویل واحدهای خود نشده اند.

وی افزود: از کل تعداد واحدهای باقیمانده هم ۶۰ هزار و ۷۸۳ واحد در قالب ۴۴۱ تعاونی به دلایلی از جمله اختلافات تعاونی با پیمانکار، اختلاف عضو با تعاونی و تخلفات هیات مدیره در مراجع قضایی دارای پرونده هستند.

به گفته مدیرکل تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون با توجه به حجم بالای ساخت و ساز، تعاونی‌های مسکن مهر از ابتدای طرح تاکنون با چالشهای فراوانی روبه رو بوده و عملکرد آنها با توجه به شرایط استان و شهرستان متفاوت بوده است به نحوی که عواملی نظیر زمین تحویلی، نوع زمین، تعامل ادارات و دستگاهها با موضوع، بنیه مالی ضعیف اعضا، حق بیمه و مالیات و تخصیص به موقع تسهیلات از جمله عوامل تاثیرگذار در روند اجرا، تکمیل و تحویل پروژه‌ها بوده است.

واگذاری واحدهای فاقد متقاضی به سرمایه‌گذاران

رستمی ابراز امیدواری کرد: با سیاستهای دولت در راستای افزایش سقف تسهیلات اجرای تاسیسات زیربنایی و روبنایی و اجرای مصوبه مربوط به بیمه مسکن مهر، علاوه بر ایجاد انگیزه برای مشارکت سایر اعضای تعاونی‌های مسکن مهر و واگذاری واحدهای فاقد متقاضی و زیر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی به سرمایه‌گذاران بخش مسکن، شرایط مناسب و مدیریت شده‌ای را جهت تکمیل و تحویل واحدها شاهد باشیم.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا، پیش از این معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حل مشکل مالی تعاونی‌های مسکن در قالب همکاری با بانک توسعه تعاون خبر داده و گفته بود در قالب تفاهم‌نامه‌ای که با بانک توسعه تعاون منعقد کردیم در صورتی که اعضای تعاونی مسکن نتوانند آورده خود را تکمیل یا سهمشان را پرداخت کنند بانک وارد عمل شده تامین مالی پیمانکار را برعهده می‌گیرد تا پروژه با سرعت پیش برود.

به گفته وی با این کار دیگر پروژه متوقف یا طولانی نمی‌شود و این مبلغ در قالب تسهیلات از اعضا گرفته می‌شود و با تضمین تامین مالی منظم پروژه‌های مسکن، اعضای تعاونی‌های مسکن خانه‌دار می‌شوند.