به گزارش جارچی اخبار ،حسین خدادوست درحاشیه مراسم افتتاحیه دومین کارگزاری بورس در شهرستان تربت حیدریه اظهار کرد: متوسط ارزش خرید و فروش روزانه بورس در دو استان طی ۴ ماهه ابتدای سال جاری ۴۴۹ میلیارد و ۹۱۱ میلیون ریال بود.

وی تعداد خریداران سهم بورس دراین چهار ماهه را ۳۶ هزار و۱۴۸ نفر وتعداد سهامداران جدید را هزار و ۳۳۸ نفر عنوان کرد و گفت: تعداد کارگزاری ها در معاملات دوبورس را دراین مدت ۶۳ ایستگاه معاملاتی و ۱۳ شرکت استانی است .

وی بیان کرد: با وجود نگرانی ها از نوسات  قیمت ، نوع کالا وسنتی بودن معاملات زعفران امکان پوشش ریسک برای تولید کنندگان وفعالان این بازار وجود ندارد از این رو بورس کالای ایران درصدد برآمد تا با راه اندازی معاملات آتی زعفران به توسعه و رونق این بازار ودغدغه فعالان در راستای مدیریت ریسک نوسانات قیمتی بپردازد.

خدادوست تاکید کرد: ظرفیت انبارهای زعفران به ۱۷.۷ تن رسید که پیش از ۴ انبار شرکت های زرین زعفران مشرق زمین ، نوین زعفران ، طلای سرخ گلشید و انبار اتحادیه تعاونی های روستایی استان خراسان رضوی با ظرفیت ۱۴.۲ تن در بورس کالا پذیرفته شده که با اضافه شدن انبار سحر خیز ظرفیت انبارها به ۱۷.۷ تن افزایش می یابد.

وی باشاره به اینکه محل بورس و بورس کالایی عمدتا به منظور کشف قیمت واقعی مورد توجه قرار میگیرد خاطر نشان کرد: بورس حوزه فعالیت کسانی است که خود مستقیما محصولی برای عرضه دارند.

مدیر بورس اوراق بهادار استان های خراسان رضوی و شمالی بیان کرد: درمورد بورس زعفران یک مشکل اساسی وجود داشت و آن هم تعیین نماد برای آن بود با توجه به اینکه کالایی که وارد بورس می شود باید از نظر کیفیت قابل رصد باشد وچون این اتفاق برای زعفران رخ نداده بود ،بعد از مدت ها کار وتلاش موفق شدیم با استفاده از دانش متخصصان در دانشگاه ها محدوده کیفیتی از زعفران بدست  آوریم .

وی افزود: عرضه زعفران بورس کالا باعث کشف قیمت واقعی این محصول شده و نقش دلالان را بسیار را کمرنگ می‌کند و بورس محل کار افرادی است که خود سرمایه در اختیار دارند .

خدادوست آموزش را یک امر بسیار مهم در افزایش استقبال مردم به سرمایه گذاری در بورس دانست و تاکید کرد: امسال در بورس منطقه ای خراسان رضوی به ۱۴۴ نفر ۲۲ ساعت آموزش های لازم برای ورود به بورس به صورت رایگان ارائه داده شده است .

مدیر بورس اوراق بهادار استان های خراسان رضوی  به برگزاری دوره های آموزشی اشاره کرد وافزود: بورس منطقه مشهد از سال ۸۱ تا کنون به ۲۰ هزار و۹۷ نفر ساعت دوره های آموزش سرمایه گذاری در بورس را برای ۲۴ هزار و ۸۹۳ نفر برگزار کرده است.

وی تاکید کرد: کارگزاری مبین سرمایه در زمینه فرهنگ سازی وهدایت درست مردم است و بورس کالا باید فرهنگ سازی شود و بورس کالا در تربت حیدریه با توجه به محصولات کشاورزی زعفران نیازهای شهرستان را برطرف می‌کند و ورود تربت حیدریه به عرصه بورس از سال ۹۶ بر عهده شرکت زرین زعفران بوده است.