در آیین افتتاح اولین جشنواره ملی ایل سنگسر، علیرضا آشناگر استاندار سمنان، احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، حبیب‌الله خجسته‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان و جمعی دیگر از مسئولان حضور داشتند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان استان سمنان در حاشیه آغاز این جشنواره گفت: نخستین جشنواره ملی ایل سنگسر به منظور شناساندن و معرفی زندگی عشایری با لایه های علمی در حال برگزاری است.
مهدی جمال در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برنامه‌های متنوعی در نخستین جشنواره ملی ایل سنگسر برنامه ریزی شده که برپایی نمایشگاه فرش‌های دستباف، رونمایی از المان‌ها، ادای احترام به شهدا، نمایشگاه صنایع دستی و پوشاک و رونمایی از کمپ سیاه چادرهای عشایر از مهمترین برنامه‌ها است.
وی ادامه داد: جشن بزرگ ایل سنگسر روز پنجشنبه شانزدهم آبان از ساعت ۱۴ به مدت ۶ ساعت با برنامه هایی از جمله برنامه های آیینی، جشن کودکان و نورافشانی برگزار می شود و جشن امامت حضرت مهدی(عج) که نام مهدی‌شهر نیز مزین به ایشان است پس از اذان مغرب و عشاء برنامه‌ریزی شده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: جشنواره ملی ایل سنگسر یکی از هفت رویداد ملی تعریف شده در کشور برای رونق صنعت گردشگری است و اکنون این رویداد در مسیر ثبت در تقویم گردشگری ایران قرار دارد.
مهدی شهر یا سنگسر مرکز شهرستان مهدیشهر واقع در استان سمنان، خاستگاه ایل عشایر سنگسری از شاخص‌ترین کوچ‌نشینان دامنه‌های البرز است که برای جابه‌جایی از ییلاق به قشلاق مسافت بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند و طی چنین مسافت طولانی توسط عشایر بی مانند است، «برنارد هوکارد» محقق مشهور اروپایی نیز معتقد بود عشایر ایل سنگسری طولانی‌ترین مسیر کوچ رو جهان را دارند.
عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می شوند که مهمترین و بزرگترین طایفه را ایل سنگسری تشکیل می دهد، به روایتی این عشایر طولانی ترین مسیر کوچ عشایر کشور را دارند و تولید ۸۰ نوع مشتقات لبنی و ۴٠ نوع نان از جمله قابلیت های عشایر سنگسر در بخش گردشگری است.