«میثم جعفرزاده» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی افزود: دستورالعمل‌های لازم برای این تیم‌ها تدوین و ابلاغ شده است.
این مقام مسوول با بیان اینکه تشکیل چنین تیم‌هایی در دستگاه خدمات‌رسانی مانند وزارت نیرو ضروری است، ادامه داد: اکنون این تیم در مشهد به صورت آزمایشی آغاز به کار کرده و مقدمات لازم برای فرماندهی حوادث را فراهم خواهد کرد.
جعفرزاده خاطرنشان کرد: تیم‌های واکنش سریع به واسطه سطح آمادگی که دارند سرعت عمل بالاتری در مواقع حساس خواهند داشت.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو از برگزاری مانورهای منطقه ای برای افزایش سرعت عمل امداد رسانی خبر داد و گفت: مانورهای منطقه ای در پنج نقطه از کشور به طور متوسط دو بار در ماه برای کمک رسانی برگزار شده و سناریوهای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد .
جعفرزاده تامین آب و برق پایدار در شرایط بحرانی را از اولویت‌های وزارت نیرو برشمرد و خاطرنشان ساخت: بر این اساس در سال های اخیر تلاش شده وابستگی آب و برق در مواقع بحرانی کاسته شود.
به گفته این مقام مسئول در سال های گذشته وابستگی آب و برق به گونه ای بود که با وقوع حادثه و قطع برق تامین آب هم مشکل می شد اما اکنون وابستگی این دو به هم کاهش یافته است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, جعفرزاده افزود: اکنون بیش از ۲۰ درصدتصفیه خانه ها و ایستگاه های پمپاژ مجهز به دیزل ژنراتور برای تامین برق هستند و طبق برنامه ریزی انجام شده این میزان به ۵۰ در صد خواهد رسید.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو گفت: در مدیریت بحران دو بحث مدیریت سیلاب ها از طریق سدها و هشدار سیلاب مطرح است که در بحث مدیریت سیلاب با توجه به پیش بینی ها مدیریت سیلاب هم به لحاظ رخ دادسیل و هم به لحاظ آب موجود در سد هاانجام می شود.
این مقام مسئول ادامه داد: بر این اساس اکنون از حجم ۵۰ میلیارد متر مکعب سدها ۲۶ میلیارد مترمکعب( معادل ۵۱ درصد ) پر بوده و ۴۹ درصد برای مدیریت و کنترل سیلاب خالی است.
جعفرزاده افزود: در بحث هشدار سیلاب هم علاوه بر اطلاعات سازمان هواشناسی موسسه تحقیقات منابع آب ایران نیز امکان پیش بینی هشدار سیلاب دارد که در مواقع بحرانی با استفاده از اطلاعات این دوموسسه و براساس نظام نامه آمادگی سیلاب کارگروه سیلاب تشکیل و تمهیدات لازم پیش بینی می شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو ادامه داد: در مواقع بروز حادثه با توجه به جنس و سطح آن استفاده از استان های معین در دستور کار قرار می گیرد.
جعفرزاده خاطرنشان کرد: استفاده از دیزل ژنراتور سیار ، مخازن آب اضطراری و آب رسانی سیار در مواقع بروز حادثه از دیگر اقدام ها است و بر این اساس یک دیزل ژنراتور ۱۰مگاواتی سیار آماده شده که هرجا نیاز باشد به سرعت ارسال می شود.
این مقام مسئول به ابلاغیه دولت برای برخورداری مراکز و دستگاه های حساس از دیزل ژنراتور اشاره کرد و از برگزاری هشت مانور برای آمادگی مراکز و دستگاههای حساس در موقع بروز حادثه خبر دادتا سطح آمادگی این مراکز افزایش یابد.