به گزارش روز شنبه روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، حسین مقدم اظهارداشت: در چند ماه اخیر اکیپ‌های تست کنار جاده‌ای در چندین مبادی ورودی و خروجی شهر تهران مستقر بوده و وضعیت آلایندگی خودروها را پایش کرده‌اند.

وی گفت: براساس آخرین آمار از ۶۸۳ دستگاه خودرو ارزیابی شده؛ ۸۸ درصد دارای معاینه فنی و ۱۲ درصد فاقد معاینه فنی بوده‌اند.

مقدم افزود: همچنین پس از آزمون مجدد آلایندگی تمامی خودروها ۲۷ درصد در آزمون آلایندگی مردود شده‌اند.

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بیان کرد: در این طرح، معاینه فنی ۱۳۸ دستگاه خودرو ابطال و برای ۸۶ دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی و یا دودزا بودن توسط پلیس جریمه صادر شد.

وی اظهارداشت: در صد بالای مردودی خودروهای سنگین برون شهری در آزمون آلایندگی نشان می‌دهد وضعیت تولید آلایندگی این خودروها قابل تامل است و اجرای این طرح در ورودی شهر تهران می‌تواند با رصد و شناسایی خودروهای سنگین آلاینده و الزام قانونی این خودروها به اخذ معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

مقدم گفت: با شروع فصل سرما پایش مضاعف آلایندگی خودروهای سنگین که در سطح شهر تردد می‌کنند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این ستاد با مشارکت پلیس همچون گذشته نسبت به راه اندازی مجدد دو اکیپ واحد سیار تست کنار جاده ای خودروهای سنگین از ۱۶ آبان اقدام کرده است.

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح‌ها امسال نیز همانند سال گذشته شاهد روند روبه کاهش آلودگی هوا در شهر تهران باشیم.

مراجعه یک میلیون خودرو به مراکر معاینه فنی

وی درباره آمار مراجعات به مراکز معاینه فنی گفت: از ابتدای سال تا ۱۵ آّبان حدود یک میلیون دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که میزان مراجعات در مقایسه با سال گذشته تغییرات چندانی نداشته است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, مقدم افزود: در حال حاضر شرایط مراجعات به مراکز عادی است و شهروندان می‌توانند در کمتر از یک ساعت نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند، همچنین در صورت ضیق وقت می‌توانند با استفاده از سامانه نوبت‌دهی آنلاین با تعیین وقت قبلی به مرکز مورد نظر مراجعه کنند.

غیرفعال‌شدن مراکز معاینه فنی در ۱۷آبان

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره غیرفعال‌شدن مراکز معاینه فنی در روز جمعه(۱۷ آبان) اظهارداشت: تمامی مراکز معاینه فنی پایتخت به سامانه ملی معاینه فنی وزارت کشور «سیمفا» متصل بوده که در صورت غیرفعال‌شدن این سامانه، مراکز امکان ارائه خدمات به شهروندان را نخواهند داشت.

وی گفت: تعطیلی مراکز در روز جمعه، با اعلام قبلی، به علت به روزرسانی سامانه سیمفا وزارت کشور اتفاق افتاده و به صورت سراسری در کل کشور مراکز معاینه فنی خودرو قطع بوده‌اند.

مقدم افزود: در جمعه‌های آینده کارکرد مراکز به روال عادی برگشته و شهروندان می‌توانند با اطلاع از ساعت کاری مراکز از طریق سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به یکی از مراکز مراجعه کنند.